Toves Tankar

Alla inlägg under december 2010

Av Tove Birkeland Brandt - 31 december 2010 11:38

Ett nytt år skall firas in denna dag, vart tog det gångna året vägen. Nåja skönt att börja ett nytt år, nya tankar, nya ideér, fräscht och rent, helt enkelt ett GOTT NYTT ÅR. Min dotter och svärson kommer för att fira med oss så det blir trevligt, de gör tacogratäng och tar med sig och vi står för gratinerade humrar, blåmusslor och vitlöksbröd och en god dessert bestående av brieost i crustad med hjortronsylt som får gå en stund i ugnen och ett litet äppelknyte. Jag tog en paus i skrivandet och passade på att dammsuga och skura golven eftersom Buddy har fällt en massa hår, man vill ju inte gå in i nya året med ett skitigt hem, för ni vet väl att nyårsdagen avspeglar det kommande året hur det kommer att bli. Bäst att vara hurtig denna dag då, röra på sig menar jag så att man verkligen gör det hela året sedan. Så mycket förhoppningar som kommer med ett nytt år, har ni tänkt på det? Nåja det ska bli väldigt kul att fira nyår med Helena och Robin.

Sist men inte minst vill jag passa på att önska alla ett riktigt Gott Nytt År.

Av Tove Birkeland Brandt - 30 december 2010 12:17

Maken gjorde lammkotletter med rostad potatis, ugnsbakad rödlök och tomatconfit med vitlök och en underbar chevresås, jag gjorde en god bönsallad till detta med vitlök, persilja och chili och tillsammans blev det en riktig höjdare. Så mycket bättre än att gå ut och äta. Maken är bottenförkyld och hostar hela tiden och är tät, själv har man huvudvärk och känner sig frusen och hängig men vadå man ska inte gnälla. Har försökt få tag på dottern idag men inget svar att få på hennes telefon, nåja hon hör väl av sig igen. Min andra dotter skall tydligen ta sig en resa någonstans med sin kille och det kan ju vara skönt. Skulle sticka en tröja till Gabbe nu men då garnet var så tunt som det var blidde det inte större än att  Kevin kan ha den när den blir klar, jag la upp för lite maskor helt enkelt men ja nu får han en tröja av mormor då istället, jag hinner sticka till Gabriel senare. de skall väl ha allihopa innan jag är klar med detta. Skall ta och köpa lite mera strumpor på ICA i em då jag hämtar mitt paket där och maken behöver nya också så det är bäst att passa på de var ju riktigt bra satt inte åt så hårt. Igår köpte vi oss en varsin hummer till nyårsaftonen och lite blåmusslor så det kommer att bli riktig mumma på nyår och till detta skall vi ta våran cava som stått från Spanien.

Det är kul med mat, igår var jag och hämtade en bok jag köpt på Tradera av Fredrik Eriksson och den var riktigt inbjudande idag kommer från mitt bord till ditt så det blir en spännande bok att kolla. Vi samlar kokböcker och man kan inte få nog av ideér och inspiration, tittade på en bok igår som var av Klötzke som handlade om den moderna maten men den var för dyr att köpa sig, men den gick helt i linje med hur vår kökschef lägger upp sin mat och med puré i botten etc, riktigt rolig bok så jag bläddrade en stund innan jag ställde den tillbaka igen.

Fine dining är vackert att se på.

Av Tove Birkeland Brandt - 29 december 2010 12:40

Ja snart ett nytt år som tar vid av det gamla då, hoppas det blir ett bra år för oss för vi har haft det sååå kämpigt 2010. Mina nyårstankar då, vilket löfte skall jag ge, bara ett att ta vara på mig själv, minska i vikt och röra på mig är väl det huvudsakliga i detta men även det att våga säga nej till en massa jag verkligen inte vill utsätta mig för. Det innebär att leva ett rikt liv, något jag inte haft under 2010, jag skall göra minst en resa detta år som kommer för att må bra. Jobbet får inte längre vara det enda i mitt liv, fritiden är också viktig och det är viktigt att orka motionera om kroppen skall hålla i framtiden, ännu viktigare nu då jag fått känning av mina knän på grund av att man står och går mycket. 2011 blir ett toppenår, det blir ett drömår jag känner det på mig. det kan ju inte gärna bli sämre för oss längre tycker jag. Nej 2011 ger oss en vinst som slår allt annat vi någonsin varit med om, vi tar oss en billig resa för att njuta av solens strålar och låter dem värma våra frusna själar. Jag återtar min tid att meditera, att må bra, jag lyckas känna sådan glädje att jag kan trappa av från min medicin. Ett nät av drömmar och åter nya drömmar vävs för året 2011, man måste tänka positivt för det tar en halva vägen, man måste våga tro för det tar en ännu en bit och man måste agera så når man hela vägen. Allt detta är 2011 för mig, jag skall ändra mitt liv på ett positivt sätt och det kan vi alla göra, ta min hand så springer vi mot det nya året....

Av Tove Birkeland Brandt - 28 december 2010 11:39

Idag faller snön som vackert dun från skyn, sakta och jämnt, utanför fönstret kom just en kvinna farande på sin spark, det känns som en förflyttning, men snart skall vi ryckas tillbaka igen och tillbaka är till Dömle Herrgård, vi skall jobba igen. Förkylningen har slagit till på oss igen, jobbigt och maken är tät i halsen, tjock i halsen och har ont och ni vet väl hur illa det är med sjuka män :-), nej skämt åsido han klagar inte. Själv känner jag mig matt, trött hela tiden och tät i halsen så jag säger bara GRATTIS till oss. Nåja nog klagat nu det är väl ingen som går in här för att höra sån skit. Nu ska vi börja köra  a la carte rätter och idag skall man kunna välja på en del sorter 2 förrätter, 3 huvudrätter, 2 desserter, bara att köra.

Man känner sig inte speciellt nervös bara så att man vill veta tillbehören som skall vara till varje rätt och hur Nicklas tänkt sig upplägget sedan är det bara att tuta och köra på. Hade med hans pärm hem för att kolla lite recept, men tiden har sprungit iväg som vanligt, man företar sig en sak och sedan blir det ju inte så, men jag har tagit mig tiden att sticka klart Jolines tröja nu och monterat den och den blidde riktigt fin, hoppas lilltjejen blir glad över den så hon vill använda den också. Helt klart hennes färger i den.Vad tycks, visst blidde den söt?  

Av Tove Birkeland Brandt - 25 december 2010 12:47

Så skönt att äntligen ha gjort det sista julbordet detta året, trodde ett tag att vi aldrig skulle komma oss till den punkten, det har varit slitigt och jobbigt under hösten men nu känns det bättre. Får se vad som kommer i nästa fas, man möts ju hela tiden av nya saker. Hälsade på Helena efter jobbet tog en kopp kaffe och sa Grattis på födelsedagen. Alla rutorna var igenfrysta på lägenheten i Rosa Huset, usch vad jobbigt men det var ju varmt inne i alla fall. Börjar bli förkyld igen så förbaskat tråkigt men det hör väl årstiden till, man lägger sig ju inte ned i en säng och gråter över det i alla fall :-), bara att kämpa på med livet som det kommer. Skönt att alla är tillbaka i mitt liv igen även om jag tar det försiktigt nu, det är ju inte längre på samma nivå som det en gång var. Tror jag skall ta och påbörja armarna på Jolines tröja idag så att jag kommer någon vart på den sedan skall Gabbe få en tröja med så det är bara att sticka på det så det blir klart. I morgon skall vi jobba igen, bara att hugga i med nya glada tag. Vi är ju kockarna på Dömle Herrgård och är med och förvandlar stället till något extra fint.

Av Tove Birkeland Brandt - 20 december 2010 19:29

Nu sitter jag och laddar för de sista julborden och för att göra av med saker i vår kyl, skall tillverka lite husfrusill i morgon så vi får till julborden som är kvar nu inte många men de sista är på julafton och trots att vi nu är lite trötta och lite glaniga så vill man ju toppa på Julaftonen, det är då det vackraste och godaste julbordet skall dukas upp, det skall ge en riktigt härlig Julafton för gästerna så i morgon skall vi även koka knäck så det finns på julaftonen, kan ju vara kul att få smaka en själv med kanske. Nåja massor kvar att göra, själv skall jag ju fira på onsdagen med en spanskinfluerad tapasafton, med tortilla espanola och en omelett, lite god malta, lite god bog, och oliver någon fiskrätt kanske och någon kall röra, många små och goda rätter får nog ta fram en kokbok med spanska rätter.

Nej nu är det teve på G men innan jag stänger butiken skall jag ge er ett recept på Husfrusill.

1 burk matjessill

1 msk creme fraiche

1/2 gul lök finhackad

1 msk dill, finhackad

1 msk chilisås

1 dl majonäs

Till serveringen: Toppa med lite hel pickles


Hoppas det smakar

Av Tove Birkeland Brandt - 20 december 2010 18:32

  

Känns skönt att ha fått städa undan och att kunnat tända upp våran fina vedspis som nu värmer gott i kökets lilla vrå, känns som man tar del av dåtid och nutid på något filosofiskt vis. 

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards