Toves Tankar

Alla inlägg under januari 2011

Av Tove Birkeland Brandt - 7 januari 2011 13:57

   Käre Gud tag vacker hand om min son Kim, ge honom all kärlek du kan uppnå, smek hans kind då jag ej längre kan göra det, be änglarna viska i hans öra att jag älskar honom i evighet och att vi ses igen.

Käre gud ge min son den frid han sökte då jag inte fanns hos honom och kunde ge honom den. Låt honom vara med oss för alltid, låt honom bli en av dina änglar som kan skydda oss som är kvar på denna jord, låt honom känna den kärlek vi alla  kände och som han trodde han var utan.

Låt Kim ge oss kraften att värna om varandra, att alltid säga vad vi vill ha sagt och aldrig någonsin glömma att säga orden som så sällan bliver sagt: Jag älskar dig, du är allt för mig.

Käre Gud, nu har jag bara sorg i hjärtat så ge min son  hans frid och säg han att hans mamma älskar honom och att vi ses igen en annan dag.

Ge honom världens alla kramar för de var han ju så värd, säg han att vår saknad är så stor, så stor, det finns inte längre några ord. Han var min käre lille kille och han är en saknad bror. Käre Gud ge oss kraft, ge oss styrka att finna mening i allt det här. Jag ber av hela mitt hjärta, ge han frid, ge han frid.

Av Tove Birkeland Brandt - 7 januari 2011 12:00

     

Min älskade Kim som gav mig så många fina minnen som jag nu kan dela med de som älskat dig, så full av kärlek men också av kaos som ofta gjorde oss förvirrade. Orden som uteblev då du gick din väg, allt jag inte sa som jag velat säga, det säger jag nu. Du var så vacker, du var så intelligent, du var så duktig, du var medkännande, Du var en underbar och älskad son och våra liv kan aldrig bli de samma mer utan dig. Du var en bit av vår värld, du var en bit av universum, DU var någon vi alla älskade, en pusselbit i våra liv som nu saknas för alltid.

Sorgen är så tung att bära, men jag hoppas du fann frid genom ditt val, jag hoppas att se dig åter en dag och då ska jag säga FÖRLÅT mig Kim för att jag inte räckte till för att hjälpa dig då du hade det så svårt. Ingen i jordelivet kan ta din plats, du har lämnat den så oerhört tom. Jag är så stolt över att fått vara en del av ditt liv, att fått föda dig till denna värld, vi har haft svåra stigar att gå på men jag älskade dig och nu skickar jag alla kramar i Världen till dig min underbara lilla grabb och så ber jag att änglarna smeker din kind tills jag åter kan göra det igen.

 MAMMA

Av Tove Birkeland Brandt - 3 januari 2011 20:12

  

Jag vill gallskrika men det kommer inga ord, jag gråter men inget lättar, jag fattar inte, VARFÖR?

Nya året har klätt mig med sorgemantel, hur ska man stå ut, jag har ju mist min son, jag önskar så att han pratat om det som tyngt honom om inte med mig så med någon, jag känner en saknad som förtvinar mig. Jag älskade dig av hela mitt hjärta min underbara son och nu är du borta, jag står inte ut med tanken på att aldrig mera få se dig, att kunna krama dig, följa dig i livet, jag var så stolt över dig, över dina sånger över din datatalang och din bildhantering,ditt konstnärssinne, jag var en stolt mor min son, men sa ingenting och nu är det så jävla försent att säga dig detta.

Jag älskar dig i evighet men jag kommer nog aldrig förstå varför du tog ditt liv. Varför du gjorde en snara och hängde dig, herregud du var mitt älskade barn. Nu sitter jag här lamslagen, igår var poliserna här och talade om att du var borta för alltid att du inte finns längre, jag vill inte fatta, jag vill att du kommer hem nu. Allt jag velat var att du skulle ha ett bra liv, så fel allt blev min kära son, så tungt det är nu att sitta här med sorgen som river och sliter i min kropps inre. Hur ska man ta sig vidare, hur ska man leva utan att ha dig i närheten. Varför lämnade du oss så här?? Vi fattar ingenting men vi saknar något oerhört, vi saknar dig!!

Om det finns en andra sida på myntet så hjälp mig förstå, kom hem och berätta du ägde en bit av mitt hjärta och din plats har nu stelnat, frusit, krossat mig.  Jag kommer att besöka dig i mina tankar och jag hoppas du känner att din mamma älskar dig i evigheten.... Besök mig kära son för du finns i mina tankar varenda dag och du kommer för alltid finnas i mina tankar. Vi kommer ses igen det vet jag och tills dess hoppas jag dina änglar smeker din kind åt mig käre älskade sonen min.

Av Tove Birkeland Brandt - 2 januari 2011 12:56

   Nu har vi startat vi har intagit en frukost bestående av stekta korvar och ugnsomelett med gräddstuvad spetskål och lite haricot verts. Gott men känns konstigt att man kan minska i vikt av sådant här. Nicklas är på besök hos oss och senare idag kanske Helena och Robin samt barnen kommer hit.

Annars är vi lediga och vilar oss, känns som ett behov att verkligen få vila ut, jag har varit så trött och sliten ett tag. Men nu ska man väl piggna till lite. Kollade massa nytt igår i receptväg och la upp länkar till olika roliga ställen här på min sida. Massor av fine dining tips. Det är så stor skillnad mot timmérhuggarportionerna folk fått lov att inta tidigare, nu är det vackert med många moment på tallrikarna, sådant man drömt om tidigare.

Det är roligt men man måste komma in i det ordentligt så man får grepp om vad som skall göras eftersom det är så många delar som fogas samman till ett praktverk. Kolla in mina länkar så får ni se vad jag menar.

Vad bjuder denna dag på då, jag skall sticka en arm till på Kevins tröja så den blir klar för då är det bara att montera och sticka halskanten.

Av Tove Birkeland Brandt - 1 januari 2011 16:16

Kryddig apelsinsallad  med granatäpple och mynta Receptbild - Allt om Mat
Kryddig apelsinsallad med granatäpple och mynta

Kryddig apelsinsallad med granatäpple och mynta

4 - 6 person(er) Ingredienser
6 stblodapelsiner, eller vanliga apelsiner
2 krmrosenvatten, ev.
1 dlhasselnötter
0,5 stgranatäpple
0,5 tskkardemummakärnor
2 mskråsocker
2 krmmald kanel
0,5 krmmuskotnöt, riven

Garnering:

0,5 dlmyntablad
2 strosenblad, obesprutade

Tillagning

Rosenvatten används ofta i mat och desserter från Mellanöstern. Det är en spännande krydda med lite parfymerad smak.
1. Skär bort skalet på apelsinerna så att alla vita hinnor försvinner. Skiva dem och lägg upp på ett serveringsfat. Stänk eventuellt över rosenvatten.
2. Grovhacka och rosta nötterna i en torr, het panna tills de har fått fin färg 1-2 min. Låt kallna.
3. Halvera granatäpplet och pilla ut de röda kärnorna. Stöt kardemumman i en mortel.
4. Strö nötter, granatäppelkärnor, råsocker, kardemumma, kanel och muskot på apelsinerna.
5. Riv myntabladen i mindre bitar och strö dem och rosenbladen över salladen.

Av Tove Birkeland Brandt - 1 januari 2011 16:08

Rödbetscarpaccio med getostcrčme

4 person(er) Ingredienser

4 strödbetor, (300 g)

   Getostcrčme

25 gvalnötter
1 tskolivolja
1 stvitlöksklyfta, skivad
100 gchčvre, (getost)
3 mskkesella kvarg
0,5 krmsvartpeppar

Saffransdressing

0,5 gsaffran, 1/3 paket
1 krmsalt
1 mskvitvinsvinäger
3 mskolivolja

Garnering

0,5 paketsolrosskott, (ā 50 g)
1 paketvalnötter, (ā 50 g)

Tillagning

Carpaccio är egentligen en rätt på kött. Denna klassiska rätt har inspirerat till en vegetarisk variant med kokta rödbetor. Serveras gärna före en rejäl kötträtt.
1. Skölj rödbetorna och skär av blasten 10 cm från roten. Koka rödbetorna mjuka i vatten. Spola dem i kallt vatten och gnid av skalet. Låt kallna.
2. Saffransdressing: Blanda saffran, salt och vinäger i en skål och rör tills saffranet löst sig. Tillsätt olja.
3. Getostcrčme: Rosta valnötterna i olja tills de är gyllene, blanda ner vitlök mot slutet. Låt svalna och hacka grovt. Kantskär getosten och mosa den i en matberedare eller med en gaffel. Rör ner nötblandningen och kvargen. Smaka av med svartpeppar och ställ kallt. Hit kan förberedas.
4. Skiva rödbetorna tunt och fördela dem på tallrikarna.Lägg på solrosskott. Ringla över saffransdressingen. Forma getostcrčmen till ett ägg och lägg överst. Mal lite svartpeppar över tallriken och servera. Garnera med valnötter.

4 person(er) Ingredienser

4 strödbetor, (300 g)

Getostcrčme

25 gvalnötter
1 tskolivolja
1 stvitlöksklyfta, skivad
100 gchčvre, (getost)
3 mskkesella kvarg
0,5 krmsvartpeppar

Saffransdressing

0,5 gsaffran, 1/3 paket
1 krmsalt
1 mskvitvinsvinäger
3 mskolivolja

Garnering

0,5 paketsolrosskott, (ā 50 g)
1 paketvalnötter, (ā 50 g)

Tillagning

Carpaccio är egentligen en rätt på kött. Denna klassiska rätt har inspirerat till en vegetarisk variant med kokta rödbetor. Serveras gärna före en rejäl kötträtt.
1. Skölj rödbetorna och skär av blasten 10 cm från roten. Koka rödbetorna mjuka i vatten. Spola dem i kallt vatten och gnid av skalet. Låt kallna.
2. Saffransdressing: Blanda saffran, salt och vinäger i en skål och rör tills saffranet löst sig. Tillsätt olja.
3. Getostcrčme: Rosta valnötterna i olja tills de är gyllene, blanda ner vitlök mot slutet. Låt svalna och hacka grovt. Kantskär getosten och mosa den i en matberedare eller med en gaffel. Rör ner nötblandningen och kvargen. Smaka av med svartpeppar och ställ kallt. Hit kan förberedas.
4. Skiva rödbetorna tunt och fördela dem på tallrikarna.Lägg på solrosskott. Ringla över saffransdressingen. Forma getostcrčmen till ett ägg och lägg överst. Mal lite svartpeppar över tallriken och servera. Garnera med valnötter.

Av Tove Birkeland Brandt - 1 januari 2011 15:58

Jag har suttit här och letat efter vackra upplägg, Fine dining recept och lagt in en hel del länkar för er att kolla vidare på, vad som är i min tanke just nu är att prova något vackert vegetariskt som vi kanske kan lägga på Dömles meny fast för veganer och vegeterianer så vi slipper paniken varenda gång det kommer någon och gästar oss. Fann ett recept som jag tyckte var vackert och det kan ju vara en del i kanske en 3 rätters middag att presentera. Får fortsätta att leta efter en bra förrätt också och desserter men det kan ju inte vara så svårt, skall ge Nicklas förslag om detta.

PHAD THAI Receptbild - Allt om Mat
PHAD THAI

Pad Thai

4 portioner Ingredienser

200 grisnudlar, blötlagda i kallt vatten
200 gböngroddar
60 gtofu, i tärningar
2 mskolja
4 stvitlöksklyftor, hackade
100 gvitkål, strimlad
4 stsalladslökar, i bitar
2 stägg
 skivad gurka
 limeklyfta
 krossade jordnötter

Smaksättning:

1 mskfisksås
2 msksweet chilisås eller tamarindjuice
 mörk soja, 4 droppar
2 tskströsocker

Tillagning

En thailändsk pyttipanna, där ingredienserna kan varieras efter tycke och smak. Här är ett vegetariskt grundrecept, som ofta kompletteras med wokade räkor.
1 Låt nudlarna rinna av i ett durkslag. Ta bort roten på böngroddarna, den smala svansen. Skölj groddarna och låt rinna av.
2 Woka tofun i olja några minuter så att den får lite färg. Rör om hela tiden. Tillsätt hackad vitlök, vitkål, salladslök och nudlar. Rör om hela tiden så att nudlarna blir tillagade, men inte klibbar ihop.
3 Knäck äggen och rör ner i woken, rör om så att de blir stekta och smuliga.
Smaksätt med fisksås, sweet chilisås, soja och strösocker.
4 Servera med skivad gurka, limeklyfta och strö över krossade jordnötter.
Av Tove Birkeland Brandt - 1 januari 2011 14:06

Bara ettor idag, så skönt det känns idag en glädje som bara den och nu startar jag upp mitt nya jag, börjar med LCHF/GI alltså utesluter alla kolhydrater som jag bara kan, finns ju så mycket annat gott att äta så man kan inte gråta precis, men slut på bröd måste det bli och Godis är tabu, nu gäller frukt istället. Det godis som fanns kvar vid tolvsnåret hällde jag rakt i en påse och gav bort till Helena, likaså mina goda maränger som jag bakade till desserten och som jag lyckades med för första gången i mitt liv. Jag har vägt in mig och tagit midjemåtet och det är stort men eftersom det bara ska bli mindre så är det inget att gråta över.

Vi har fått våra nya mobiler men inte våra sim-kort så det känns lite surt, på nätet syns bara ett av numren vi skulle få på dem så det verkar lite konstigt det med, nåja bara vänta och se hur det blir, borde ju komma på måndagen i alla fall tycker jag eller hoppas jag.

Maken skall snart iväg och jobba några timmar, själv skall jag ta och sticka på lillkillens tröja så att den blir klar till honom sedan ska jag börja med Gabbes tröja som nu ska bli grå och grön istället. Nicklas kommer med maken hem idag så stannar han några dagar, så det blir kul.

Skall ta och ringa Laila en sväng och höra hur allt är med dem nu i början på nya året. Hon verkade inte allt för glad igår, trist att vara slutjagad av barnen, men så är det ju att ha småbarn. Skönt att bara ha sina små djur att ta hand om nu alla andra är ju vuxna nog att ta hand om sig själva.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards