Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Sorgen har så många ansikten

Av Tove Birkeland Brandt - 23 februari 2011 18:55

  

Jag har förstått att vi alla sörjer på våra egna sätt, alla har olika saker inombords. Jag sörjer hårt och straffar mig själv så ofta jag bara kan, ja inte medvetet men jag gör det i alla fall, jag plågar mig så mycket jag orkar. När Kim tog livet av sig rämnade mitt liv helt enkelt och jag blev påflugen av massor av människor, de dömde mig, de tyckte det var mitt fel att Kim dött. Kim valde själv att dö och hade jag anat minsta lilla hade jag tvingat in honom på BUP så det inte skulle hänt, men jag visste inte, jag kunde inget göra, jag förstod ju inget och det är just detta som gör det så bra att plåga mig själv med. Jag torterar mitt inre, jag är en urusel mamma som inget såg, jag fanns inte där när han behövde mig,  i mina klarare stunder kan jag dock se allt jag faktiskt har gjort för honom, men det är inte många av de stunderna just nu så istället får demonen inombord ta fäste. Jag hatar mig själv varenda dag för att jag svikit min son, jag borde ju ha fattat, vilken jävla människa är jag? Han är borta nu och jag är kvar. Ja och så här fortsätter det, ett krig inuti mitt huvud.

Jag vill ställa mig upp och skrika -JAG ÄLSKAR DIG KIM; KOM TILLBAKA

men jag vet ju att så kan det ju ändå inte bli. Så mycket fel man gör som förälder, så många saker man menar väl och ändå blir det inget annat än fel, det är inte lätt att vara mamma speciellt inte då ens barn har tagit sitt liv. Jag känner mig misslyckad som människa, som mamma, Värdelös faktiskt. Tankar som vad gör jag här när du gått, varför är jag kvar och du är död, dagarna fylls av tankar, jag har tid just nu att tänka. Jag funderar så ofta på vad kim tänkte, vad Kim kände. Om han led? Det surrar som arga bin, mina tankar alltså och jag finner absolut inga svar. Jag känner mig ensam, det känns som om ingen förstår min förtvivlan, eller hur jag mår. kvittar ju om man säger till mig att du är en jättebra mamma för då kontrar jag och säger: Är jag? Då hade väl Kim levt nu.

Jag vet ju så väl med mig i mitt intellekt att detta var något Kim gjorde, något han planerade och vi skulle inget veta men det emotionella säger annat, jag borde ju ha fattat, han mådde ju uppenbart inte bra.

Det är så omänskligt, så svårt att mista sitt barn, man fattar det inte förrän man står där en dag, allt blir så kallt, allt är försent. det finns så mycket man velat hinna, så mycket man velat ha sagt men nu finns inte tiden längre. Det är FÖR SENT!!

Jag vet inte om man någonsin kan repa sig igen. Man blir så rädd att mista någon mer, man blir rädd att tiden ska försvinna, att man inte ska hinna med något mer. Man lever, men i ett vacum. Sorgen är hård och obarmhärtig, det är en bödel som sveper klingan i det inre.

Mitt barn är borta, finns inte mer.

 
 
Ingen bild

Damon

23 februari 2011 20:48

Jag tror tyvärr inte det finns så mycket att göra som förälder när det gått så långt, tyvärr. Jag vill inte säga att du var en dålig förälder, för det tror jag inte du var, men det kan hända att det funnits små täcken som man inte märkte? jag vet inte, jag pratar bara ur min syn av hur det är för tex mig.
Och beklagar sorgen.

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:40

Hej
Ja ofta tänker jag på detta nu man kunde kanske varit mera vaken och dragit av sig täcket. Jag tror du har rätt att det fanns tecken man inte såg där och då, men så här i efterhand rannsakar man sig och ja då ser man ju klart att det fanns det fast man var så upptagen av livet att man inte såg, man blir förblindad. Jag är glad att du skrev.
Mvh Tove

 
Anna Larsson

Anna Larsson

23 februari 2011 20:57

jag tycker inte att du ska känna dig skyldig för det som har hänt.
Om du är nere någon dag tycker jag att du ska intala dig själv att Kim sitter däruppe och tittar ner på dig leende och lycklig, utan smärta. Och att du ska leva för han.
Jag måste erkänna att jag fick tårar i ögonen och en stor klump i magen av att läsa runt här på din blogg.
Jag har egna upplevelser av självmord och psykisk ohälsa...
Ha det bra!
Kram
Anna Larsson.

http://www.annaochkent.bloggplatsen.se

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:36

Jag fastnade i ditt inlägg och det värmer. Om du har haft tankar på att göra det själv Gör det aldrig det är inte värt något att ta sitt liv, man ska leva det är viktigt en dag kan vara svart för att vända och bli ljus och vacker. Jag skicka även dig varma tankar och tackar för dina ord och omtanke.
Kram Tove

 
Sandra

Sandra

23 februari 2011 21:58

Jag vet hur det känns att förlora någon man älskar sjukt mycket. Min storasyster tog självmord (eller om det var en olycka det är fortfarande inte löst) i höstast. Sen dess har allting varit helt .. förjävligt. Hon var verkligen den underbaraste o den jag älskade mest.
Precis som din son var ditt allt.

Sorg, saknad & skuldkänslor växer och det här är ett sår som aldrig kommer läka och försvinna helt.
Ett ärr för livet.

R.I.P din son Kim.

http://www.lunchrast.bloggplatsen.se

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:33

Ja man bli sig inte lik efter sådant här, det är svårt att acceptera att de väljer att lämna. Styrkekramar även till dig.

 
Helena

Helena

23 februari 2011 22:14

Hejsan. jag kikade in här på din blogg och ser vilken otrolig hemsk sorg som du genom lider. jag kände att jag vill sända några styrke kramar.
Jag gråter med dig och önskar att ingen skulle behöva genomgå detta. Jag har en son som har ADHD som nu i tonåren börjat må väldigt illa och nu går vi hos bup. Jag förstår att ni kämpat i massor i eran familj och självklar tar du all skuld på dig själv,det var ju din son. Men jag tror att du gjort allt du kunde för honom även om vi föräldrar vill allt för våra barn. Jag lider varje dag med min son och försöker allt jag kan. Jag känner sånt medlidande med dig och jag hoppas verkligen att ni som familj finner en styrka att gå vidare i livet och ser hans underbara bilder i minnet till slut även om det är så svårt nu. Många kramar Helena

http://hea71.bloggplatsen.se

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:31

Tack snälla för dina vänliga ord de värmde.

 
tommy

tommy

23 februari 2011 22:31

rörande inlägg :(..mina tankar går till dig och din familj

kram

http://tomkih.blogg.se

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:36

Tack för din omtanke.
Mvh
Tove

 
Leena

Leena

23 februari 2011 22:44

Finner inga ord, men jag kan känna av hela mitt hjärta vad du går igenom.
Min dotter tog sitt liv februari tre år sedan, och det var ingenting som jag kunde ana. Hon mådde helt okej, var väldigt social, omtyckt och glad häst-tjej.
Och sedan det bara blev för mycket av något som jag inte kan förstå.

Och efter de tre åren som gått har jag varit tvungen att acceptera detta med min hjärna, men hjärtat vill inte...

Bifogar en bra beskrivning av sorgen:
"Sorgen går inte över... Den tar bara en annan form. En sorg är som havet.Till att börja med är vågorna väldigt stora. Sen kommer dyningarna men havet blir aldrig mer stilla...
Det sägs att när man förlorar en förälder- förlorar men en del av sin bakgrund, förlorar du din livskamrat - förlorar du nuet,
förlorar du ett barn - förlorar du framtiden..."

Kramar

http://marja-lee.blogspot.com

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 11:30

Tack snälla det var så vackert, dina ord rörde mitt inre. Skall försöka tänka på det här. Tack för att du hörde av dig. Kram

 
Jonna (:

Jonna (:

24 februari 2011 18:33

Jag beklagar sorgen :( fint skrivet!

http://www.jonnaha.blogg.se

Tove Birkeland Brandt

24 februari 2011 19:56

Tack, att andra kan ta del av min sorg känns som en räddning för mig, jag känner att jag kanske når ut till någon i samma situation eller till någon som kanske går i dessa tankar och avleds från att göra det, att tänka på de som står en nära. Det värmer mig då andra bryr sig om en medmänniska i nöd. Tack för dina rader. kram

 
Monica Petersson

Monica Petersson

25 februari 2011 20:13

Sorgen är inte lätt första tiden och jag tycker att du beskriver det bra hur du slits mellan olika känslor och processer. En reflektion jag får när jag läser ditt inlägg är att du beskriver dig som misslyckad, värdelös, ensam och att det känns som att ingen förstår hur du mår. Jag tror att det kan vara ett sätt för dig att försöka sätta dig in i hur din son mådde, eller hur du så här i efterhand förstår att han kanske mådde. Att du på något vis "tar på dig" de känslorna och gör dem till dina egna. Jag har mött så många efterlevande och sett sådana här processer. Det är ett sätt att bearbeta för att kunna gå vidare i sorgen. Jag har själv förlorat en son i självmord även om jag visste varför han tog sitt liv och hur han mådde innan. Man går igenom många processer, lite grann som två steg fram och ett bak.
Leena som beskrev sorgen som vågor och dyningar satte fingret precis på hur sorgen fungerar.
Kram

http://www.livetsunder.se

Tove Birkeland Brandt

25 februari 2011 20:20

Tack för dina omtänksamma rader. Du har säkert rätt i att jag tar på mig hans känslor, jag har själv tänkt på det och det var bra att du skrev det för det blir mera konkret när det kommer på skrift. Tack än en gång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards