Toves Tankar

Alla inlägg under december 2011

Av Tove Birkeland Brandt - 22 december 2011 11:50

Jag är ingen fantast av snö, jag hatar det hala väglaget. Vill inte ha vinter och kyla, ökade kostnader i el som är dyrt nog i alla fall, men ja vi bor i norden så man kan väl inte räkna med annat heller. Varför kunde det inte bara ha funkat i Spanien med allting, varför kunde inte Kim ha njutit av att vara där så hade han levt nu istället för att vilja tillbaka till den kalla världen här. Vad är det som skriver vårt öde? Är det förutbestämt allting fast vi inte vet något om det?

Jag vet inte, men jag saknar Kim så jag håller på att bli tokig, min fina son är död. Varför???????

Hur kunde allt bli så tomt, jag vill vara glad men jag är inte det längre, visst kan jag känna mig nöjd över saker och le, jag kan tycka det är kul och bra, men den där innerliga strålande glädjen jag hade inom mig den tog Kim med sig när han dog. Jag vill ha tillbaka honom, vill att han ska vara här med oss andra och fira jul, men jag vet ju att det aldrig mera kommer att ske. Julen är inte speciell längre, jag som alltid varit som ett barn inför Julen, nu finns det inget kvar av det , det lilla barnet inom mig dog samtidigt med min älskade son.

Jag blir som förlamad inuti, jag klarar inte känna någonting fullt ut längre, jag är trött ända långt in i själen, matt  i tanken, matt i kroppen. Livet bara är runt mig och jag följer med i det, något jag måste. Själklrat är jag deprimerad, det kommer jag alltid att vara för jag har inte förmågan att väcka den som dött till livet igen. Jag har så många som betyder så mycket i mitt liv och jag älskar dem, men jag saknar ett barn i skaran och det kan inget lindra, tyvärr.

Men jag försöker att göra julen speciell för alla ändå, jag har lagat till massor av mat och godis och idag blir det ytterligare lite till som skall göras innan jag ska jobba i morgon så att vi har allt förberett och klart. Vi ska ha julklappsbyte på jobbet i morgon em innan vi skall gå av vårt pass före julaftonen och de sista hemma förberedelserna. Idag ska jag göra omelette med grönkålsstuvning, janssons frestelser och snickerskaka och sedan får vi se om andan faller på för något ytterligare eftersom det håller mig sysselsatt på samma gång. Julklapparna skall in under granen idag också, de få som är det här året när vi firar de fattigas jul, men ja det viktigaste är gemenskapen och kärleken till varandra och att tända ljusen för Kim.


English Version

I'm not a fan of snow, I hate the slippery road conditions. Do not have winter and cold weather, increased costs of electricity which is expensive enough anyway, but yes we live in the north so we can hardly expect anything else either. Why could it not only have worked in Spain with all things, why could not Kim have enjoyed being there as he had lived now instead of wanting to return to the cold world here. What is it that writes our destiny? Is it predestined everything even though we do not know anything about it?

I do not know, but I miss Kim and I are going crazy, my beautiful son is dead. Why ???????

How could everything be so empty, I want to be happy but I'm not there anymore, sure, I can feel happy about things and smile, I might think it's great and good, but where the inner radiant joy I had in me, it took Kim with him when he died. I want him back, want him to be here with us and celebrate Christmas, but I know it never will happen. Christmas is not special anymore, I have always been like a kid before Christmas, now there's nothing left of it, the little child in me died at the same time with my beloved son.

I become numb inside, I do not know anything full longer, I'm tired all the way deep into the soul, dull of mind, weak in body. Life is just around me and I keep up with it, something I need. Surtenly I am depressed and I will always be because I have not the ability to bring the dead to life again. I have so many that means so much in my life and I love them, but I do not have a child in the crowd and it can not alleviate, unfortunately.

But I try to make Christmas special for everyone anyway, I've cooked lots of food and candy, and today it becomes a little more to be done before going to work tomorrow so that we have everything prepared and ready. We will have Christmas gift exchange at work tomorrow afternoon before we get off our pass before Christmas Eve and the last home preparation. Today I make omelette with kale stew, Jansson's temptation and snickers cake and then we will see if the mood takes me for any further because it keeps me busy at the same time. Christmas presents under the tree be up today as well, the few that are this year as we celebrate the poor Christmas, but yes, most importantly, the Community and the love for each other and to light candles for Kim.

Av Tove Birkeland Brandt - 21 december 2011 10:42

 

 I dag har jag en lång lista på göra saker och än så länge har jag hunnit baka en fruktkaka, saffransbullar som ligger på jäsning, inkokt lax, julkryddad lax och whiskymarinerad lax och vörtlimpa som precis har kommit sig in i ugnen så nu är det bara att vänta och se hur de kommer att se ut, men de hade jäst fint så de blir nog finfina.

Slog på Spotify och då kom det upp en ny skiva av Mago de oz som både jag och Kim älskade att lyssna på och på skivomslaget är det en ängel, undrar om det var ett tecken till mig att den skivan tittade fram just nu när jag sitter och tänker på min son mitt i allt julstökande. Helena och alla fyra barnen är här och grejar med oss och just nu gör hon en julgris i marsipan till mig för jag brukar få en marsipangris varje år och i år får jag den av henne. Den blir söt..

Det är en mycket trevlig dag idag

Ska bära in ett bord från utsidan om en liten stund för jag ska ha det som ett godisbord i rummet invid köket där man får ta sig av gotterierna på julaftonen, ska göra lite chokladbräck med mandel och frukt om en stund också så det finns en hel massa att äta på. Nu har jag precis plockat ut mina fina vörtlimpor ur ugnen så nu ligger de för att svalna och de kommer bli så goda på julafton och alldeles strax kommer det bli dags för bullarna att entra ugnen...


English version

Today I have a long list of do things and so far I have had time to bake a fruit cake, saffron buns lying on the fermentation, poached salmon, Christmas spices salmon and whiskey marinated salmon and vörtbread who has just come into the oven so now it's just to wait and see how they will look like, but they had fermented nicely so they'll be squeaky.


Struck on Spotify and then it came up a new disc of Mago de oz, which both I and Kim loved to listen to and the album cover is an angel, wondering if it was a sign to me that the disc is coming out right now as I sit and think of my son in the middle of all the Christmas preparations spirit. Helena, and all four children are here and stuff with us and right now she does a CHRISTMAS PIG in marzipan to me because I usually get a marzipan pig each year and this year, I get it from her. It will be sweet ..


It is a very nice day today


Must bring in a table from the outside in a little while for me to have it as a candy table in the room beside the kitchen where you can get by candies on Christmas Eve, to make some chocolate brittle with almond and fruit for a while as well so it's a whole lot to eat. Now I just picked out my fine vörtbread from the oven so here they are to cool and they will be so good on Christmas Eve and shortly there will be time for the buns that the entrance oven ...

Av Tove Birkeland Brandt - 20 december 2011 12:59

Ska snart åka en tur på Willys och handla det vi behöver ha hem till julen som skall firas här hemma med nära och kära, har massor att förbereda under de här dagarna då jag är ledig från jobb, maken ska jobba så jag får köra på själv men då håller jag mig sysselsatt så det är Ok. Sista tiden har det varit en kamp för mig och det känns så tomt och svårt, tårarna som bara börjat rinna igen i tid och otid. Kim är i mina tankar hela tiden, jul och han finns inte här längre, förra julen jobbade jag och Kim firade den med sin flickvän så nu känns det tufft för nu är allting fösent, men jag håller mig sysslesatt så klarar jag mig igenom denna tiden också. Jag är inte stark, bara fast besluten av att aldrig ge upp...

Det finns så många som behöver mig, så mycket kvar i livet någonstans, jag vet det men ja oftast känner jag ingenting alls, jag är så Tom.

Men nu har jag planerat för att Kim skall vara med oss även på julafton genom att vi alla tänder ett varsitt ljus, bjuder in honom till vår gemenskap. Min goa lilla grabb, så vansinnigt det är att du tog ditt liv, jag älskar dig och du borde vara här med mamma, jag behöver dig. Varför slutade allt så här?


English version

Will soon go for a ride on the Willys and buy what we need to be home for Christmas to be celebrated at home with loved ones, have lots to prepare for those days when I'm off from work, my husband will be working so I can run the self-but then I keep myself busy so that's OK. Lately there has been a struggle for me and it feels so empty and hard, tears just started flowing again all the time. Kim is in my thoughts all the time, Christmas and he's not here anymore, last Christmas, I worked and Kim celebrated it with his girlfriend so now it feels tough for now, everything is to late, but I stick mysef occupied so I can manage my way through this time also. I'm not strong, just determined to never give up ...

There are so many who need me, so much still alive somewhere, I know it but yes usually I feel nothing at all, I'm so empty.

But now I have planned for that Kim will be with us even on Christmas Eve because we all light a candle, invite him to our community. My cuddly little guy, so insane it is that you took your life, I love you and you should be here withyour mom, I need you. Why did everything end like this ?

Av Tove Birkeland Brandt - 19 december 2011 11:22

Dottern ringde och vill ha skjuts till Forshaga så vi får köra henne innan jobbet, hämta upp henne 20 i 1.

Har pratat med båda mina döttrar idag så det känns bra. Ja ikväll blir det jobba igen, ska ha supé och så blir det säkert en del a la carte och kanske hinner man städa någonting också efter alla julbord som varit igång sista tiden.

Väntar på ledigheten så jag kan fixa lite julmat här hemma för min familj, vi har bestämt oss för att göra lite annorlunda saker i år eftersom man blir trött på ordinarie julmat efter att ha sett den ett tag nu....

Jag har pratat med Helena om att tända ljus för lillebror på julafton så att han finns med oss och hedras på julafton, skulle ha pratat med Laila om det också men det for ur huvudet helt när vi pratade så jag får ta det i morgon. Saknar min goa Kim hela tiden och igår när jag hörde Axel Rudi Pell sjunga Halleluja, ja då bara kom tårarna forsande och gick inte att stoppa så det var bara att låta dem rinna på. Livet lämnades tomt <3 det är inte alls det samma längre, en bit av mig saknas hela tiden. Älskar dig Kim <3 Mamma


English Version

The daughter called and wants a ride to Forshaga so we'll drive her prior job, pick her up 20 in 1.

Have talked to both my daughters today and it feels good. Well tonight it will be back to work, to have supper and then it will be certainly some a la carte and may have time to clean up anything, even after all that Christmastables has been running lately.

Waiting to leave so I can get some Christmas dinner at home for my family, we have decided to do some different things this year because you get tired at the annual Christmas dinner after seeing it for a while now ....

I've talked to Helena about to light candles for the her little brother on Christmas Eve so that he is with us and honored on Christmas Eve, would have talked to Laila about it too but it went out of my head completely when we talked so I can take it tomorrow. Missing my son Kim all the time and yesterday when I heard the Axel Rudi Pell sing hallelujah, well, just came gushing tears and could not stop so I had to let them run on. Life was empty <3 it's really not the same anymore, a piece of me missing all the time. Love you Kim <3 Mom

Av Tove Birkeland Brandt - 18 december 2011 11:23

Fjärde advent idag och vi ska passa på att åka till Eda med julklapp eftersom vi har en dag ledigt, sista veckan före Jul är lite körig faktiskt, ska hinna laga mat och annat gotta och städa så vi har allt på plats när det är dags att fira julafton hemma hos oss med barn, barnbarn, svärfar.

Helena ringde och väckte upp oss från nattsömnen idag för att fråga om lille Kevin fick följa med oss, han vill vara med mormor och morfar "Själv" :-), Lilla goa killen, så snart bär det av för att hämta upp honom, klart han får vara med mormor och morfar på upptäcksdag, bara kul det.

Det kom lite pudersnö igår när vi var på G hem från jobbet där vi äntligen la handen på vårt sista julbord för det här året, så skönt. Tycker verkligen att julbord är tråkiga saker, inte så jobbigt egentligen men så samma hela tiden och man blir så trött på mat faktiskt, ska inte ha så mycket hemma på julbordet i år, ska istället försöka hitta på något annorlunda och kul.

Ja så ska jag tända ljus för min älskade Kim, måste ringa de andra och prata om det så vi kan göra det på julafton, fint att skänka Kim en tanke också så att han finns med oss i vår gemenskap. Vill inte att julen ska vara så tung och jobbig.


English version

Fourth Sunday of Advent today and we'll take the opportunity to go to Eda with Christmas because we have a day off, last week before Christmas is a little stressful in fact, allow time for cooking and other good and clean so we have everything in place when it is time to celebrate Christmas at our house with children, grandchildren, father in law.

Helen rang and woke us up from sleep today to inquire about little Kevin went with us, he wants to be with Grandma and Grandpa "Self" :-), Little cuddly guy, once it's off to pick him up, clearly he may be with his grandparents on a exiting day , just fun it.

It was a little powdery snow yesterday when we were on the G home from work where we can finally put our last hand on our last Christmastable for this year, so good. Really think that Christmas is boring stuff, not so bad really, but as the same all the time and you get so tired of the food actually, should not have as much at home on Christmas this year, will instead try to find something different and fun.

Yes, I will light candles for my beloved Kim, have to call the others and talk about it so we can do it on Christmas Eve, nice to give Kim a thought also that he is with us in our community. Would not that Christmas will be so heavy and hard.

Av Tove Birkeland Brandt - 17 december 2011 11:28

Då så gör vi vårt sista julbord idag men det är inte så många personer på det och det kalla är lagt nu och sen så har vi supé för 49 personer, förrätt och varmrätt och diskrummet så klart. Gårdagen förflöt helt ok, vi hade en rejäl rusning, man annars så var det lugnt. Vi hade fått order om att vara diskare också så jag diskade allt som kom upp nerifrån samt allt från köket och allt som kom in från julbordet och diskaren hann inte ens med att plocka av banan så det kunde rulla på när jag körde på, kändes bra.

Just nu sitter jag och lyssnar på Rudi Axel Pell och Halleluja, en mycket fin version och tänker på min älskade Kim och på hans begravning där jag valt ut denna låt att sjungas i kyrkan. All denna smärtsamma saknad, all den kärlek jag bär på inom mig till min son som inte har någon stans att ta vägen längre. Förbannat är det. Ni får ursäkta att jag svär men allt känns tungt. Jag vill att han ska vara med mig och inte i Nangijala, känns så konstigt att fira saker utan honom, fira jul som är en fest för gemenskap och så är han inte här längre, men jag ska fira julen med min son i alla fall genom att tända ljus för honom, att vi alla kan tända ljus för honom här ute på hans minnesplats, för att göra det fint. Ska prata med tjejerna om detta. Det vore fint om han fick vara med genom att det lyser ett ljus från oss var på julafton.

I morgon ska vi åka till Eda och säga God Jul till mamma och pappa och lämna en delikatesskorg till dem då vi har en ledig dag, ja sedan jobbar vi måndag båda två, tisdag ledigt för oss båda och sedan jobbar maken onsdag och torsdag och fredag jobbar vi båda förmiddagen(dagen före julafton) och då ska vi göra klart en massa inför vårt hemma julbord, ja jag får väl laga en del på onsdag och torsdag så vi har allt klart på julafton, ja och så behöver jag städa här hemma, dammsuga och skura och göra fint inför Julafton, man är väl så trött på Julafton att man somnar. Ska inom butiken sedan och se om jag kan finna presenter till julklappsbytardagen på fredag på jobbet och Buddy måste få sig mat då hans bytta är helt tom eftersom han äter som en tok en period nu. Alltid en hel massa att tänka på så allt ska klaffa över allt och för alla.....


English version

Then we will do our last Christmas dinner today, but there are not many people on it and the cold are added now and then we have dinner for 49 people, appetizer and main course and dish space of course. Yesterday passed quite ok, we had a big rush, else it was quiet. We had been ordered to be washing dishes too, so I washed everything that came up from below and from the kitchen and everything that came in from the Christmas table and the dishwasher did not even have to pick the track so it could roll on when I drove on, it felt good .


Right now I sit and listen to Axel Rudi Pell and Halleluja, a very fine version and think of my beloved Kim and at his funeral, where I selected this song to be sung in church. All of this painful loss, all the love I carry within me on to my son who has no place to go anymore. Damn it. You must excuse me for swearing, but everything feels heavy. I want him to be with me and not in Nangijala, it feels strange to celebrate things without him, celebrating Christmas is a feast for the community and he is not here anymore, but I will celebrate Christmas with my son in all cases by lighting candles for him, that we can all light candles for him out here in his memory, to make it nice. Will talk to the girls about this. It would be nice if he could join in that it shines a light from each of us on Christmas Eve.


Tomorrow we go to Eda and say Merry Christmas to Mom and Dad and leave a delicacy basket for them when we have a day off, well then we work Monday both of Tuesday free for both of us and then work for my husband Wednesday and Thursday and Friday We work both morning (Day before Christmas Eve) and we will make it clear a lot for our Christmas dinner at home, yes I'll cook some on Wednesday and Thursday so we have everything ready on Christmas Eve, yes and so do I clean this at home, vacuuming and mopping, and make nice before Christmas Eve, it is a fear we are so tired of Christmas Eve so we will probebly fall asleep. Within the store then  before work and see if I can find some gifts for chritsmaspresent changeday on Friday at work and Buddy have to get some food when his tub is completely empty because he eats like a fool for a period now. Always a lot to think about so everything should click everywhere and for everyone .....

Av Tove Birkeland Brandt - 16 december 2011 13:25

Jag har placerat min blogg i Dejebloggkartan.se!

Av Tove Birkeland Brandt - 16 december 2011 11:27

Ja idag så har vi flera julbord igång igen på samma gång, för att vara exakt så är det tre olika så full fart blir det för oss även denna dag men vi har ju en del rutin på det här nu så det kommer att gå bra. Ska ta en sväng inom butiken innan vi kommer oss iväg så jag får iväg julkorten och kan lämna in Lottot igen inför lördagens dragning, en storvinst är ju det enda som kan förändra något i våra liv så man måste ju hoppas, spelar på triss, lotto och postkodlotteriet och ber att det ska bli våran tur till sist så vi kan lösa våra skulder och öppna en egen liten bistro någonstans. Tur att det är gratis att drömma men snart kanske staten lägger skatt på dagdrömmeriet också...

Tycker man jobbar och sliter ont men likväl blir det knappt så man kan täcka de normala utgifterna, jag menar hyra, ström, telefon, tv, bil och bilförsäkringar samt bensin vilket säkert de flesta känner igen sig i.

Usch man blir trött på det här, tur man har kärleken från maken och barnen och de små barnbarnen annars hade det inte varit roligt alls, ja livet är ju så tungt i alla fall sedan Kim tog livet av sig och man känner sig vilsen och rädd som ett skadeskjutet djur, man går framåt för man känner inte till något annat, trots all den smärta man känner inom sig, jag fattar inte vad det är för en drift man bär på, att kämpa fast man egentligen vill lägga sig ned och somna bort och slippa smärtan, tankarna. Men den finns inom mig, har alltid bärt på den, full fart i väggen och upp igen och då det börjar gå lättare ja då är det dags för livet och ta ett fulgrepp och så är det en repris på full fart i väggen och upp igen.

Saknar min lilla Kimpan, min fina, fina kille och jag vill passa på att ge ett julbudskap mitt i allt det här: Paket, mat allt det där är inget viktigt alls egentligen utan det är närheten, kärleken, tiden vi kan ge varandra den här tiden på året som är det enda viktiga, det ger livskraft att veta att man är älskad och att man hör ihop. Alla dessa dyra presenter, det är bara ett jävla jippo som skapar panik hos de fattiga(som oss), man känner krav om att det ska vara si eller så, men i år är min första jul utan Kim och utan dessa krav, här finns nästan bara kärlek att GE... Ta vara på varandra, säg det som är viktigt, lev från hjärtat och upplev en God Jul!

Jag ska gå ut och tända ljus till Kim på Julaftonen så han finns i vår gemenskap, kanske kan alla ge honom en minut här ute på min egen minnesplats, det vore fint för jag saknar att inte ha min son nära mig, jag saknar hans kramar, hans röst, hans skratt, hans leenden, Jag saknar KIM.


English Version

Well today we have several Christmas dinner started again at the same time, to be exact, it's three full speed so it will be for us this day but we do have a routine part of this now so it will go well. Will take a turn in the shop before we head out so I get off Christmas cards, and can submit Lottot again for Saturday's drawing, a big win is the only thing that can change something in our lives, so one has to hope, playing on three of a kind, lotterytickets and the Lotto and pray that it will be our turn in the end so we can solve our debt and open a small bistro somewhere. Good thing it's free to dream, but maybe soon add state tax on daydreaming also ...

Do you work and toil worse yet, it just so you can cover the normal expenses, I mean rent, electricity, telephone, television, car and car insurance and gasoline, which probably most people recognize themselves in.

Yikes, you get tired of this, lucky I have the love from my husband and my children and small grandchildren would otherwise have not been fun at all, yes, life is so hard anyway since Kim took his own life and you feel lost and scared as a wounded animal, you go ahead because you do not know of anything else, despite all the pain you feel inside, I do not know what it is for an operation you carry on, to fight even if you really want to lie down and sleep away and escape the pain and the thoughts. But it's in me, It always adjustable on it, full speed into the wall and back up again and then it starts to go lighter so it's time for life and take a nasty grip  and then it is a replay at full speed into the wall and back up again .

Missing my little Kimpan, my great, great guy and I would like to give a christmas message midst of all this: Lunches, food all that stuff, the gifts is not important at all really, but it is near, love, time we can give each other this time of year that is the only important, it gives vitality to know that you are loved and that they belong together. All those expensive gifts, it's just a fucking gimmick that creates panic among the poor (like us), you feel compelled that it should be this or that, but this year is my first Christmas without Kim and without these requirements, there almost just love to give ... Take care of each other, say what's important, live from your heart, and have a Merry Christmas!

I'll go out and light candles to Kim on Christmas Eve so he's in our community, maybe everyone can give him one minute out here on my own memory, it would be nice because I do not have to have my son close to me, I miss his hugs , his voice, his laugh, his smile, I miss Kim.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards