Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

En ny morgon har grytt

Av Tove Birkeland Brandt - 8 januari 2012 11:01

Jag har i det halkiga vädret insett att jag kämpar för att leva eftersom min rädlsa för att åka av vägen finns där när bilen sladdar fram på hala och dåligt plogade vägar. Att åka till jobbet innebär en påfrestning vintertid spelar ju sedan ingen roll att det inte är jag som kör, hatar ju vinterväglaget oavsett eftersom det väcker upp sådan rädsla inom mig. Det har som en del säkert sett varit ett spektakel sedan jag la ut min bok, men det känns skönt på samma gång att de som ger sig på mig nu kan få tillbaka för att jag blivit så pass stark igen att jag orkar slänga det tillbaka på dem. Det du ger i livet får du också tillbaka.

Min fot är fortsatt lite tjock och det spänner i skinnet men jag får ta och prata med läkaren då jag ska dit den 24 januari, svårt med läkartider och här där jag bor har man flyttat tandläkaren till grannorten och då man försökte få sig en tid akut svarade de att de har inga möjligheter att ta emot mig för att jag inte gått regelbundet hos tandläkaren de senaste tre åren, Jag har ju inte råd. De skyller på tandläkarbrist, det fixade sig den här gången då jag fick tandvärk men jag som har tänder som lossnar vart ska jag gå, när man försöker i en annan kommun är det samma svårigheter där för det är inte hemorten. Vad har hänt med Sverige och det som en gång kallades för välfärd? Hur kan det finnas så få tandläkare att man inte kan få kontrollerad munhälsa och ett enda besök är en förmögenhet i plånboken.

Skulle kunna fortsätta i evigheter och prata om alla felaktigheter som finns i samhället idag men det tänker jag inte göra. Nu har jag ledigt ett tag från jobb och egentligen så vet jag inte när jag jobbar för Januari månad är en dålig restaurangmånad så jag sitter i paranteser vilket betyder Kanske Jobba! Så jag får snällt sitta här hemma och vänta på om det blir mer än kanske, vilket är jättepåfrestande och jobbigt, Vi behöver ju inkomst så vi klarar oss i februari vilket inte är lätt med ett par futtiga arbetspass på en hel januari månad, men det är bara att hugga in på de dagar man kan få.

Tänker på Kimpan, hur nära han stod mig egentligen, man reflekterar inte då livet rullar på men när döden tar dem så inser man hur ofattbart mycket man älskar dem. Jag måste leva här och nu utan honom och det är tomt, åt helvete tomt om jag ska vara ärlig, han tog mer tid av mina tankar än jag någonsin erkänt ens för mig själv.  All rädsla för att han inte skulle ha det bra, att saker skulle gå fel i hans liv och så gjorde det precis det utan att en enda människa sa ett enda ord. Men det är över nu. All energi man la på att gå och oroa sig, önskar man tagit telefonen var gång istället, eller åkt iväg, eller skrivit en rad. Vi gjorde allt det, men inte nog ofta känns det som eftersom han kände sig ensam trots detta, önskar jag kunnat vara där mer för honom. Men livet är krokigt och man skjuter fram det man tycker man kan ha tid att göra senare, det gör jag aldrig mera. För med mig och min Kim är det försent, det blev försent.

Lyd mitt råd, lev nu, lev här. CARPE DIEM älskade medmänniskor, CARPE DIEM.


English Version

I have in the slippery weather realized that I struggle to live because my fear to slide off the road when the car drags up the slippery and poorly plowed roads. To go to the job puts a strain in the winter much as it is then not matter that it is not I running, hate winter team regardless because it brings up such a fear in me. It's part certainly, been a spectacle since I put out my book, but it feels good at the same time that those who give themselves to me now can get back because I become so strong again that I can throw it back at them. What you give in life, you also get back in life.

My foot is still a bit thick but I'll have to talk to the doctor when I was going there on January 24, difficult medical times and here where I live have moved the dentist to the neighboring village, and when I tried to get myself some time urgent they replied that they have no ability to accept me because I had not gone regularly to the dentist in the last three years, I have no advice. They blame the dentist shortage, it fixed itself this time when I had toothache but I have teeth that are loose where should I go, when you try in another municipality, the same difficulties, there is not in my community. What happened to Sweden and what once was called for welfare? How can there be so few dentists that you can not be controlled oral health and a single visit is a fortune in your wallet.

Could go on forever and talk about all defects that exist in society today but I will not do. Now I have time off for a while from work and really I do not know when I work for the month of January is a bad restaurant month so I'm sitting in parenthesis meaning might work! So I will politely sit at home and wait for it more than maybe, which is very stressful and tough, we need of course income so we can handle ourselves in February, which is not easy with a couple of petty sessions for an entire month of January, but it Just bite into the days you can get.

Thinking of Kimpan, how close he and I wa really, it does not reflect when life rolls on, but when death takes them, you realize how incredibly much you love them. I have to live here and now without him and it's empty, empty, to hell if I'll be honest, he took more time to my thoughts than I ever admitted even to myself. Any fear that he would not have it good, that things would go wrong in his life and so did just that without a single person said a word. But it's over now. All the energy you put on to go and worry about, wishing you took the phone every time instead, or gone away, or written a line. We did all that, but not often enough, it feels like because he felt lonely in spite of this, wish I could be there more for him. But life is crooked and you pushes forward what you think you can have time to do the later, I do no more. For me and my Kim is too late, it was too late.

Take my advice, live now, live here. CARPE DIEM beloved fellow human beings, CARPE DIEM.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards