Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Kokta potatis, stekt äro fläsket och bruna äro bönorna

Av Tove Birkeland Brandt - 13 januari 2012 12:03

Middagsmat, planerad ifrån i går redan, upptinat och nu ska snart mina potatisar puttra på spisen. Äta innan jobbet så man slipper nattamiddag, det är inte bra för kropp och själ att äta mitt i natten eller sent på kvällen. Så nu försöker jag få klart en middag innan maken åker till jobbet idag. Det blev inget jobb för mig denna dag på min eventuella inbokning men i morgon ska jag jobba ett pass, har inte många timmar att se fram emot under januari månad dessvärre så lönen kommer bli knaper men kanske får jag tid att skriva lite  på min bok som också behöver tid. Men jag har ju inte bråttom, jag har insett det nu att det är inte viktigt att skynda utan det viktiga är att stanna upp, fånga stunden, fånga dagen.

Det är så märkligt med allt hat som finns i världen, att man måste straffas i resten av sitt liv om man en gång gjort ett fel, hur hårt man än anstränger sig för att rätta till allting så finns det kvar, nåja jag klarar mig. Jag vet att jag är en mycket bättre människa idag, jag ger mitt liv till min familjen. Jag borde gjort mera när mina barn var små men går det att ändra på idag, NEJ och som en god vän sa när man kräver av mig att leva i det förgångna så säger jag " Jag lever inte det förgångna längre" Livet är här och det är NU, man kan bara ändra något inför framtiden aldrig bakåt. Hade det gått hade ju Kim varit här nu.

Kim gav mig så mycket och jag önskar varenda dag att han funnits kvar här, men han flyttade sin väg till andra sidan, han valde döden och jag kommer sörja det i resten av mitt liv. Men för den som bestämmer att jag inte gjort nog, för den som dömer mig som mor, ni levde inte i mitt skinn, inte i mitt liv. NI ska inte peka finger för NI VET INGENTING!

Vem kan säga att NI inte hade valt samma vägar som jag valt, kan du med ett rent hjärta säga att du inte hade gjort det, tror inte det. Döm inte när du inte varit där, det visar på okunskap, en rädsla. Jag om någon vet att stundens situation kan kräva något som andra inte kan förstå. Jag är ledsen för att människor inte vill tvätta sin egen buk innan de börjar tvätta andras. Man får inte döma andra människor då man inte levt deras liv, man har inte rätten att göra så. Och om du ansetts vara oförmögen att ta vara på ditt barn en gång, betyder inte det att det kommer vara så för alltid, för det beror på den förmåga du har inom dig att komma till insikt, förmågan du bär på och viljan att förändra. Jag liksom många med mig har RÄTTEN att förändra våra liv till det bättre utan att människor skall ta sig rätten att stå utanför och skrika en gång skit, alltid skit.

Det finns något jag vill säga till er som är så " DRA ÅT H-vete!" Jag är trött på att pressas ned av en massa människor som tror sig veta vem jag är, hur jag är utan att ens ta del av mig eller mitt liv. Det måste vara fattigt att leva sitt liv på et sådant sätt att man förkrymper andra människors rätt till ett bättre liv. Ett enkelt FÖRLÅT borde vara på sin plats, men även detta är man för ynkliga för. Jag fäller en tår för er, er fattigdom av inre kärlek till er själva och kärleken inför livet och er nästa.


English Version

Dinner, scheduled from yesterday already, thawed and now soon my potatoes simmer on the stove. Eating before the job so we do not stay dinner, it's not good for body and soul to eat at night or late evening. So now I'm trying to finish dinner before my husband goes to work today. There was no job for me that day on my any log-on but tomorrow I'll work a spell, have not many hours to look forward to in January, unfortunately, so the salary will be crispy but maybe I get time to write some of my book also need time. But I have no hurry, I have realized now that it is not important to rush, but the important thing is to stop and capture the moment, seize the day.

It is so strange with all the hatred in the world, that they must be punished for the rest of his life, if you once made a mistake, how hard you than making an effort to fix everything so there is still, well, I'll be fine. I know I am a much better person today, I give my life for my family. I should have done more when my children were small, but it is possible to change today, NO, and a good friend said, when you require of me to live in the past so I say "I do not live in the past anymore," Life is here and there is NOW, you can only change something for the future never backward. Had it been had Kim been here now.

Kim gave me so much and I wish every day that he has remained here, but he moved away to the other side, he chose death and I will ensure that the rest of my life. But for those who decide that I have not done enough, for those who judge me as a mother, you did not live in my skin, not in my life. You should not point fingers because you know NOTHING!

Who can say that you had not chosen the same road that I have chosen, you can with a pure heart to say that you had not done it, do not think so. Do not judge when you have not been there, it shows the ignorance, fear. I for one know that the moment the situation may require something that others can not understand. I'm sorry that people do not want to wash their own appetites before they start washing other people's. One should not judge other people when you are not living their lives, they have no right to do so. And if you are considered to be unable to take care of your child once, does not mean that it will be so forever, for it depends on the ability you have within you to come to the knowledge, skills you carry on and will to change. I like many of us have the right to change our lives for the better, but that people should assume the right to stand outside and scream again shit, always crap.

It's something I want to say to you that is so "GO TO H-ll!" I'm tired of being pushed down by a lot of people who think they know who I am, how I am without even taking part of me or my life. It must be poor to live his life on et such a way that it dwarfed other people's right to a better life. A simple SORRY would be appropriate, but this is one of the miserable. I shed a tear for you, your poverty of inner love for yourself and love for life and your neighbor.

 
 
Ingen bild

Caroline C

13 januari 2012 14:41

Bästa Tove!
Jag kom att tänka på Indianskt ordspråk:
Döm inte en annan indian, förräns du gått i hans mockasiner
i fyra veckor.
Det passar väl bra som ett inlägg i din blogg?
Tyvärr finns det sllt för många som tror sig veta och kunna allt men som kanske borde städa framför sin egen dörr innan man städar framför någon annans.
Ordet Förlåt finns inte hos vissa och om det måste sägas så sägs det
ofta utan mening och känsla.Då kan jag vara utan det i så fall!
Ska det sägas så ska man också mena det!
Kramen från Caroline

Tove Birkeland Brandt

13 januari 2012 15:00

Tummen upp kära caroline. Kram

 
matilde

matilde

13 januari 2012 19:41

Vag vet hur det känns att ha någon död i släckten men det borde kännas så piiiiiiip jobbit att ha sin egen son grät när jag läste klart din bok jag fattar inte varför dem flesta inte är nöjda med det dem får. Dem får en familg kanske djur och hur mycket som helst och är inte nöjda med det dem tänker inte på dem som inte har sin familg hela livet jag gör min blogg för att få någon att prata med på dagarna men den jag pratar meed mest är hur mitt hjärta känner

http://matildeponnysen.bloggplatsen.se

Tove Birkeland Brandt

13 januari 2012 19:55

Tack kära matilde för din omtänksamhet. Ja livet är bister i vissa skeenden för att i andra vara guld, min son fatnade på ett ställe där han bara såg det mörka och kände troligen inte att det skulle komma något ljus in till honom. Men jag tänder hans ljuys varenda dag, saknar och älskar. Jag är glad att du läst min bok. Kramar om och Tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards