Toves Tankar

Alla inlägg under juni 2013

Av Tove Birkeland Brandt - 11 juni 2013 16:35

Tänk att man får känna så här som jag gör just nu, trots att min fina kille inte finns med längre, trots att jag inuti mig själv bär sorg varje dag och tänker på honom så lyckas jag se bortom detta. 

  Fråga mig inte hur för jag har inga svar. Det är hårt arbete som ligger bakom, att tala i gruppterapi, att jobba med känslorna. Det hjälper men man är så skör och jag vägrar rusa iväg igen någonsin. Mitt fokus just nu ligger på mig själv, på min hälsa och jag har förstått att jag har rättighet att sköta om mig själv och vara ego då det gäller min hälsa. Bästa av allt är att maken står bakom mig alla de steg jag tar.

  Jag vårdar det lilla barnet inom mig, det som inte hade rätt att känna eller göra det jag gör idag och det hjälper. Jag kan tala om för mig själv att det är läge att stanna upp, känna och att lägga armen om sitt inre en stund. Jag mår så mycket bättre, men visst förstår jag att jag har ett enormt arbete kvar framför mig. Rom byggdes inte på en enda dag och inte jag heller på gott och ont.

  Man måste rensa bort sopor ur det inre och det tar tid, tills mitt arbete är utfört helt får jag vara glad och lycklig över att befinna mig i en zon av en bra och stillsam dag i det inre.

  Så fruktansvärt ledsamt att inte Kim klarade av att komma hit, om jag bara visst att han mådde dåligt hade jag följt med honom till en psykolog, gett honom möjlighten till terapi, men tiden för detta försvann. Jag förstod inte. Ingen sa någonting till mig och mitt fina barn valde änglalivet. Den svartaste dagen i mitt liv. Nu vårdar jag de gåvor han gav mig själsligt när han levde. Så vackra saker att minnas runt honom, så mycket kärlek.

  Men mitt i allt detta har jag insett att JAG existerar fortsatt och måste ta klivet vidare. Kim följer mig oavsett, han bor i mitt hjärta, trygg i mammas bröst för evigt. Jag vet att han tillåter mig att leva och må bra. Han skulle aldrig velat se mig sådan som jag varit.

  Så därför fokuserar jag nu på min hälsa, ett litet steg leder till stora kliv och jag tar det sakta. Läker i själen, läker ihop från roten. Kastar sopor.

  Nu är gruppterapin på sommarlov tills den 1 augusti, skönt å ena sidan och tomt å andra sidan. Jag har ju ett behov av att gå dit och rensa bort saker som jag varit med om, som till viss del format mig till den jag är idag men som också skadat och stoppat mycket inom mig.

  Jag motionerar, försöker äta rätt, tar vara på fina stunder. På små ting i livet, för de betyder så mycket för mig. Just idag befinner jag mig på en vågtopp en annan dag är jag i sänkan, det är mitt liv. Men tack och lov börjar topparna bli längre än sänkorna.

Av Tove Birkeland Brandt - 10 juni 2013 11:11

 

Visst känner man igen sig i det som sägs. Hur ofta har man inte stått där och känt tårarna spränga sig väg fram. Nu ler jag och det känns himmelskt.

Av Tove Birkeland Brandt - 10 juni 2013 10:42

Glädjande då vågen inte går ned i något hastigt tempo är det i alla fall så att midjemåttet gör det, sedan min start 4 veckor innan min operation den 6/5,  var midjemåttet 140 cm och idag när vi mätte var det 126 cm. Minus 14 cm i omfång, så glad man kan bli och visst känns det även om jag fortsatt använder samma kläder.

  Jag har ju gått i stretchiga kläder som töjt sig så nu sitter de lösare om magen, men än är de inte för stora. Jag har dock märkt förvandlingen genom att jag kan få på mig BH:ar som legat och inte gått runt mig och de knäpper jag med lätthet på innersta nu, skönt, skönt.

  Denna soliga och ljuvliga dag skall vi styra kosan mot Koppom och hämta ett paket och sedan bär det av till Arvika för lite gruppterapi. Måste försöka komma ihåg att berätta att jag uteblir den 17/6 om inte sommaruppehållet startat då jag vet inte. Jag skall i alla fall iväg till Torsby och träffa obesitas sköterskan då och kolla hur allting gått jag har hittills gått ned 10,3 kg sedan jag opereades i Torsby och har en vecka kvar till kontrollen. Den totala viktminskningen är: 19 kg just idag och det känns ju fantastiskt.

Ändå trots denna goda nedgång ser man ju hur andra som gjort operationen rasar 30 kg till 6 veckors kontrollen, jag kommer mig nedåt mycket sakta 1-1,5 kg veckan. Visst är det bra för skinnet som hinner med bättre då men man oroas ändock över att de skall tycka att det är dåligt vid kontrollen. 

Skall ta upp med henne om alla mina dumpingar och fråga vad det beror på, nästan varje matintag plågar mig fast igår gick det ganska bra ett lätt illamående vid sista intaget annars symtomfritt och det tackar jag för :-)

Jag kan ju stoltsera med att jag kommit igång med träningen vilket glädjer mig själv oerhört och det känns väldigt skönt, crosstrainern 30 minuters pass och stavgång i naturen och i kväll skall vi skjutsa upp cyklarna från källaren och tvätta dem rejält så är de klara för en tur också. 


English Version

Happily, when the scale does not go down in one rapid pace, it is in all cases so that the waist measurement does, then my starting 4 weeks before my surgery on 6/5 was waist circumference 140 cm and today when we measured was 126 cm. Minus 14 cm in size, so happy people can be and it sure feels although I continued to use the same clothes.
  I've gone in stretchy clothes that stretched themselves so now they sit loosely on the stomach, but yet they are not too large. However, I have noticed the transformation in that I can get on my bras that legacy and not gone around me and I strum with ease on the innermost now, nice, nice.
  This sunny and lovely day, we head to Koppomsvägen and download a package and then it's off to Arvika for some group therapy. Must try to remember to tell you that I fail the 17/6 if not summer break started when I do not know. I shall in all cases off to Torsby and meet obesity nurse then and see how everything has gone, I have so far declined 10.3 kg since I opereades the map and have a week left to check. The total weight loss is 19 kg right now and it feels amazing.
Yet despite this good fall sees how the others who made the surgery plummets 30 kg to 6 week check, I will myself down very slowly from 1 to 1.5 kg per week. Sure it's good for the skin that keep up better then but nonetheless worried that they will think that it is bad for the control.
Must take up with her about all my dump entries and ask what it is because, almost every food intake haunts me though yesterday went pretty well a slight nausea at the last intake otherwise symptom-free and I thank them for :-)
I can boast that I got started with training which pleased myself immensely and it feels very nice, elliptical 30-minute workouts and Nordic walking in nature and in the evening we bussing up the bikes from the basement and wash them greatly, they are ready for a luck too.


Av Tove Birkeland Brandt - 9 juni 2013 13:55

Har tagit mig tiden att sitta med  hemsidan och påtat lite. Halft vansinnig slog jag igen den eftersom jag blir trött på att den inte vill det jag vill.

  Nåja, nu sitter jag här vid datorn och försöker att få till lite blogginlägg.

  Jag har annars skrivit om  Gastric Bypass och skapat en egen sida för detta. Ni kan kolla in den här om ni vill: http://www.tove-b.ws/Gastric_Bypass  och om ni vill se hela sidan så ta bara bort texten  Gastric_Bypass så kommer ni till början eller följ länkarna. Har lagt ut en hel del texter där ute som jag skrivit själv ochjag har  tävlat med en del av dem. Korta noveller, erotiska samt andra roliga inslag. Skrivövningar som fyllt sitt syfte och som gett en del roliga stunder i mitt liv.

Kissie håller mig sällskap vid tangentbordet och kurrar ljudligt, en helt underbar kisse vi har. Så glad för henne.

  Den här dagen sitter vi och funderar på framtiden vilket känns hoppfullt och trevligt, små ting som kan leda till stora förändringar för oss. Smakar på ord, doftar på success.  Siktet inställt och nu saknas bara att lägga i ettans växel för att sedan accelerera. Upp, upp och upp, nu kommer vi paret Brandt så se upp i uppförsbacken.

  Vi kollar in print on demand idag, att starta företag ännu en gång men på helt okänd mark denna gången i sådant fall. Nytt. Ideérna sprudlar i våra huvuden. Men med ett enda mål som vi bär gemensamt. "Att lyckas"

  Radarparet Brandt ger aldrig upp, hur mycket motgångar man än bär så måste man ju försöka nå ännu ett steg i rätt riktning, även om det kostar på i själen och sinnet får man ändå kämpa.

Vi kämpar! Böckerna skall ges ut, de är värda att komma i print.


English Version

Have taken the time to sit with the website and Patat little. Half-mad, I hit it again because I get tired of it does not want what I want.
   Well, now I'm sitting here at the computer and try to get a little blog post.
   I have otherwise written about Gastric Bypass and created a separate page for this. You can check it out here if you like: http://www.tove-b.ws/Gastric_Bypass and if you want to see the whole page, just delete the text Gastric_Bypass so you will have to start or follow the links. I've put out a lot of texts out there that I've written myself ochjag has competed with some of them. Short stories, erotic and other fun elements. Writing exercises which served its purpose and provided some fun moments in my life.
Kissie keeps me company at the keyboard and purrs loudly, a truly wonderful kitty we have. So happy for her.
   On this day we are sitting and thinking about the future, which feels hopeful and nice, small things can lead to big changes for us. Tastes of words, smells of success. Aiming and now missing just put in first gear and then accelerate. Up, up and up, now we pair Brandt so beware of the hill.
   We check into print on demand today, starting a business again but in completely unknown territory this time in such a case. New. Useful ideas bursting in our heads. But with only one goal that we carry in common. "Succeeding"
   Radar pair Brandt never give up, how much adversity you than wearing so I just had to try to reach another step in the right direction, even if it costs on the soul and the mind, one still struggling.
We fight! The books will be given out, they deserve to get in print.

Av Tove Birkeland Brandt - 8 juni 2013 13:21

Då har man tagit en morgon med dumping och mått allmänt mycket illa, men nu är man på topp igen och fått i sig en banan. I hallen väntar stavarna på en tur ut i naturen och jag skall alldeles starx göra mig klar för en promenad i det fria. Vi går en grusväg som bär uppåt i 2,75 km, vilket ju faktiskt innebär att den bär nedför i 2,75 km på hemvägen. Längtar redan även om jag senaste dagarna haft träningsvärk, men det ger med sig det vet man ju, så pån igen. 

  En tur i källaren innan för att leta efter lite vattenflaskor och se om bältet går på nu, hoppas för då blir det lättare, man kan faktiskt behöva ta sig vatten då man är ute och motionerar, speciellt då solen delar med sig av sina värmande strålar som den gör idag. 

  I övrigt lever vi snålt nu, inga utsvävningar för det tillåts inte av ekonomin. Sitter och tänker på skolan, på att starta upp på Ingesunds Folkhögskola i höst. Gud vad jag längtar. 

  Jag trivs så gott här i Ottebol och som det känns nu blir jag nog rotad till sist, jag älskar huset, omgivningen och sjön och den lilla platsen vid bryggan. Synd att Kim aldrig fick uppleva det här med oss, att allt slutade i den mardröm som faktiskt pågår resten av våra liv. Trots detta försöker jag leva nu och se ljus i det lilla, försöker jag blicka över för stora saker då slutar det med att jag stuper igen, slukas i det svarta hålet så jag försöker låta bli att göra det och fokusera på smått. Lite i taget som att jag lever en dag i taget, med hopp om en bra framtid.

  Huvudet fullt av tankar, drömmar om att slå igenom som författare. Kanske att ge ut böckerna själv för att komma dithän. Jag önskar att vi kunde ta oss uppåt ur det fattigdomshål vi stött på, men just nu är vi där vi är och får helt enkelt göra det bästa av det.


English ersion

When they've taken one morning with dumping and dimensions generally very bad, but now you are on top again and have been taking a course. In the hallway waiting rods on a trip out in nature and I will just starx get ready for a walk in the open. We walk a dirt road carrying upwards for 2.75 km, which actually means it wears down the 2.75 km on the way home. Longing already even though I recent days had soreness, but it does bring you the know the man, so Pan again.
   A ride in the basement before to look for some water bottles and see if the belt goes on now, hoping for then it will be easier, you may actually have to get water when out and exercise, especially when the sun sharing its warming rays as it does today.
   Otherwise, we live saving now, no debauchery for it is not permitted by the economy. Sitting and thinking about school starting up on Ingesunds Folk High School in the fall. I long.
   I feel so good in Ottebol and it feels now I probably rooted in the end, I love the house, the surroundings and the lake and the little place at the pier. Too bad Kim never got to experience this with us, that all ended in the nightmare is actually going on the rest of our lives. Even so, I try to live now and see lights in the little things, I try to look over the big things when it ends with me stuper again, swallowed up in the black hole, so I try not to do that and focus on the small scale. Little by little as I live one day at a time, with the hope of a good future.
   The head is full of thoughts, dreams of making it as a writer. Maybe to give out books yourself to reach that point. I wish we could pick us up from the fattigdomshål we encountered, but right now we are where we are, and may simply make the best of it.

Av Tove Birkeland Brandt - 5 juni 2013 11:18

Jag släpper in lite ljus i sinnet trots att vädret på utsidan är illa. Regntyngda moln som håller en fasad uppe och skymmer solens bevingade strålar, så att värmen uteblir. Jobbigt och detta skall kallas sommar. Hade även en liten mardröm i natt om att årstiden sommar uteblev i Sverige och istället hade vi bara tre årstider, vår, höst och vinter och jag var mycket arg över detta. Tur att man vaknade och det var en vanlig, grå sommardag utanför fönstret.

  Idag skall vi påbörja vår skivarkurs har vi bestämt "Nordisk författarutveckling", ska bli kul att se hur det blir med den, kanske man kan ta sig an något skrivarprojekt och få betalt. Journalist frilans nästa :-) 

  Skall till Arvika och hämta ett paket idag men först vänta på att DHL skall dyka upp med någonting. Vad detta något är vet jag inte ännu. Breven till Ingesund ligger klara att postas och det känns så underbart skönt att få den möjligheten innan åldern tar över möjligheten för studiebidrag. Glad!

  Vi trivdes med att plugga sist och det kommer bli väldigt kul även denna gången då både maken och jag fått ja, då kan man även plugga ihop hemma.

  Annars händer det inte så mycket här, energitapp. Telefoner som ringt sedan i morse, tidiga ottan ringde man på makens telefon och frågade efter Risto, ett fanskap som haft makens telefonnummer en gång i tiden. De senaste tre åren är numret makens och ändå ringer en massa fyllon och skit och frågar efter den här Risto. Trött!

  Har pratat med båda döttrarna på telefon idag, trevligt.

  Nu bara ta det lugnt och vila mig, känner mig inte helt stark om jag skall vara ärlig, livet är stundvis för jobbigt, men det är ju sådant man får leva med.

  

English Version

I let in a little light in the mind even though the weather outside is bad. Rain ridden clouds holding a facade up and obscures the solar winged rays, so that the heat absent. Tiresome and this is called summer. Also had a small nightmare last night that the summer season came in Sweden and instead we only had three seasons, spring, autumn and winter and I was very angry about this. Good thing you woke up and it was a plain, gray summer day outside the window.
   Today we begin our skivarkurs we have decided "Nordic authoring development", will be fun to see what happens with it, maybe you can take on any writing project and get paid. Journalist lance next :-)
   Shall Arvika and download a package today but first wait for DHL to show up with anything. What that something is I do not know yet. Letters to Ingesund is ready to be posted and it feels so great to have that opportunity before age takes over the possibility of grants. Happy!
   We liked to study the last and there will be lots of fun also this time when both the husband and I got well, then one can also study together at home.
   Otherwise it does not happen so much here, the energy spigot. Phones called since this morning, early early morning phoned on her husband's phone and asked for Risto, a son of a bitch who had her husband's phone number once. The past three years is the number of spousal and still call a lot of drunks and shit and ask for this Risto. Tired!
   Have spoken with two daughters on the phone today, nice.
   Now, just take it easy and rest myself, do not feel quite strong about, to be honest, life is at times too hard, but this is something you have to live with.


Pingates.com

Av Tove Birkeland Brandt - 4 juni 2013 14:05

Händer en sak så kan man ge sig på att flera saker kommer efter. Nu står jag utan bil igen, min Laguna drog en sista eller ja kretskortet drog en sista suck. Kan man inte låsa och låsa upp bilen ja då kan man inte heller starta bilen. Startspärr.

Nu ligger den på blocket för 2500 sek, billigare vid en snabb affär och för den som ser bra och är händig med en lödkolv kan detta bli årets bilkap, en miniatyrkomponent på kretskortet har trillat loss och ja detta gör att bilen inte startar. http://www.blocket.se/vi/47508780.htm

  Att byta kretskort på bilen är dyrare än bilen själv, så det blir uteslutet då det drar med sig massor av annat roligt. Synd och skam för då bilen gick, så gick den väldigt bra och den var ju jätte trevlig att köra runt i.

  Chryslern ligger i startgropen, men den väntar på att svärsonen får tid att titta på den vilket jag hoppas blir snart då det är skönt att ha en egen bil om det skulle behövas. 

  Gräsklipparen ville inte heller det jag ville i går så vi for och fck tag på en begagnad maskin så vi kunde klippa klart gården som blev jättefin efter lite arbete. Sedan tog vi oss tid att kapa veden som vi fick ta mot att vi kapade den, maken hade fullt sjå att köra upp den till huset.

  Ja, detta är livet i ett nötskal för oss just nu. Trodde ju att vi hade nått rockbottom, men tydligen är det inte så. Än kan man falla några grader. 

  Tack och lov för mina fina döttrar som båda hjälpte till under gårdagen, en betalade bensin och den andra for med maken och hämtade oss för att kunna få hem våran volvo som varit på lagning hos dem. Fina tjejer man har. Glad för dem <3

  Känner mig nedstämd, men på samma gång är jag så tacksam för att jag har en underbar make att ta livets trivaliteter ihop med, Två är starkare än en.


English Version

Hands one thing you can embark on several things going for. Now I stand without a car again, my Laguna drew a final yes or PCB heaved a last sigh. Can not lock and unlock the car then I can not start the car. Immobilizer.
Now it is on the block for 2500 sec, cheaper at a quick business and for those who look good and are handy with a soldering iron, this may be the year's bilkap, a miniature component on the circuit board has fallen off and yes this means that the car will not start.
   To replace the circuit board on the car is more expensive than the car itself, so it will be out of the question as it brings with it lots of other fun stuff. Shame and disgrace to the car went, so went on very well and it was really nice to run around in.
   Chrysler is in the starting blocks, but it is waiting for his son in law get time to watch it, which I hope will be soon as it's nice to have your own car if needed.
   The mower did not want what I wanted to go so we went and fck your hands on a used machine so we could mow the yard clear who was really nice after a little work. Then we took the time to cut the wood that we had to take against that we cut it, the husband had a tough job to drive up to the house.
   Yes, this is life in a nutshell for us right now. Did you we had reached rock bottom, but apparently it is not so. Still, one can fall a few degrees.
   Thank God for my beautiful daughters who both helped yesterday, a paid service and the other for the husband and took us to get home our Volvo that was in for repair with them. Beautiful girls you have. Happy for them <3
   I feel miserable, but at the same time, I am so grateful that I have a wonderful husband to take life trivaliteter together with, Two are stronger than one.

Av Tove Birkeland Brandt - 3 juni 2013 10:26

Våran ädla riddare, gräsklipparen vill inte längre vara med oss och klippa gräset och med ekonomin i botten ja då är det inte roligt. Vi har inte pengar att köpa oss en ny. Vi har inte ens pengar att klara vardagen med. 12.000 i inkomst innan räkningar, det kommer man inte långt med och bilreperationer på detta. Min bil står med blankslitna däck dessutom. Försökte få låna en gräsklippare av min far igår för att klippa klart men NEJ, den kunde gå sönder, slutade med att jag skakade runt våran över gräsmattan för att få av grässtråna här ute och efter en miljon stopp och starttillfällen blev det ju klippt.

  Hatar att ha det så här. Finns inget vi kan sälja heller. Ja skulle vara vårt Mackmyrabibliotek då men vem köper det, vart vänder man sig för att sälja det?

  Livet är verkligen tufft och som om det inte var tufft nog redan utan allt krångel. Man ska äta specialkost och det kostar pengar att köpa in grejer och hur köper man utan pengar. Jobb, ja det finns inte och jag går sjukskriven för att jag inte mår bra psykiskt. Kan ju sägas att det inte blir bättre av det här heller.

  Längtar så efter att få främmande men bävar innerligt över att ekonomin är så dålig. Hur man ska ha råd att bjuda på mat osv när man inget har själv knappt.

  Så trött på att det inte kan komma en förändring.

  Drömmen om att få sin bok utgiven verkar inte heller uppfyllas, det är refusering på refusering och inga hopp om att komma ut den vägen. Att ge ut själv kostar och man är inte kreditvärdig så ja = ingen utgivning. Ändock, jag vet att boken skulle sälja, den är bra. Man skulle gilla den, mina testläsare gillar den och Kristina som lektörsläst den uttryckte det som en sträckläsare. Jag bara vet att man skulle älska mina karaktärer och vilja ha mera av dem. Men här sitter vi, två författare utan möjligheter. Fy faan, milt uttryckt!


English Version

Our noble knight, the mower would no longer be with us and cut the grass and with the economy in the ground well, then it's not funny. We do not have money to buy us a new one. We do not even have money to cope with everyday life. 12,000 in income before bills, it will not be long with and bilreperationer this. My car is with smooth worn tires also. Tried to borrow a lawnmower from my father yesterday to cut clear but NO, it could break, I ended up shaking around our across the lawn to get the grass blades out here and after a million stop and start times, it was the hair cut.
   Hate to have it like this. No we can sell either. Yes would be our Mackmyravägen Library then but who buys it, every one turns to sell it?
   Life is really tough and as if that was not tough enough already without all the hassle. One should eat special food and it costs money to buy stuff and how to buy with no money. Jobs, yes there is not and I go on sick leave because I do not feel good mentally. Can be said that it does not get better by this either.
   Longing so after getting strange but trembles fervently that the economy is so bad. How to afford to offer food, etc. when you have no self-barely.
   So tired of it can not change.
   The dream of getting her book published does not appear to be met, it is refusering on refusering and no hope of getting out on the road. The publication itself costs and you are not credit worthy so yes = no issue. Yet, I know that the book would sell, it's good. You'd like it, my test readers like it and Kristina lektörsläst it put it as a stretch readers. I just know you would love my characters and want more of them. But here we sit, two authors without opportunities. Fy FAAN, to put it mildly!

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards