Toves Tankar

Alla inlägg under juli 2013

Av Tove Birkeland Brandt - 30 juli 2013 09:24

Det är tur att jag har en vilodag idag för jag har rejält ont i axelpartiet framöver och svårighet att röra armen fritt. Troligen någon överbelastad muskel eller så, jag vet inte men idag inga problem för jag skall bara ta det lugnt. Få på lite tvätt som samlats i tvättkorgen bara. En av mina vita BH:s kom med i en tröjtvätt och är nu väldigt roligt färgad i grått och vitt som om den alltid skulle sett ut så, nästan som att få en ny modell men ändå lite surt då det ju ser så fräscht ut med vitt och det var tänkt att den skulle hålla sig vit.

Påbörjade nya delen av blomrabatten igår och har nu kvar att få upp de gamla blommorna och flytta dem till väggen så att de får stöd när de skall stå upp och sedan förnya med fina blommor där en riktig blomsterprakt på altansidan nästa år, skall bland annat så en helsikes massa ringblommor nästa år så det blommar rikt under hösten. I år är det nog dessvärre snart färdigblommat i trädgården, trist att säga man har verkligen inte tänkt på helheten här när man planterat.

  Mina örter är riktigt fina nu och det verkar som det mesta trivs i rabatten.

  I går var hyresvärden hit och bytte ut en del eluttag och det känns riktigt bra, har varit lite rädd för brand då de glappat och tryckt ut kablarna tillbaka ur uttaget, men nu sitter det som det ska och det känns befriande.

  Dagens agenda förutom tvätt då är att åka till Arvika och fixa en ny spade samt greja mina glasögon och sedan vidare till Lenungshammar i Glaskogen för att gå fiket där. Spade behövs verkligen så det får väl bli ett besök på Cheepy kan jag tro för att få en bra och billig spade. Skulle även behöva en stålkratta men ja det får nog vänta ett slag då vi skall laga bilen och besikta den igen och det är ebb i kassan trots att nya månaden inte ens har påbörjats. Känns så tufft och på detta behöver jag hämta ut medicinerna igen. Suck.

  Har börjat tappa riktigt mycket av mitt hår nu och det var ju en varning på detta att då kroppen inte har resurser sparar den på näringen till håret först, får väl leva med det även om det är tunt redan innan. Känns faktiskt jobbigt om jag ska vara ärlig.


English Version

It is fortunate that I have a rest day today because I have lots sore shoulder forward and difficulty moving your arm free. Probably someone overloaded muscle or so, I do not know but today no problem for me to just take it easy. Get on some laundry that accumulated in the laundry basket only. One of my white bra's came with a tröjtvätt and is now very funny colored in gray and white as if it always would have been like, almost like getting a new model but still a bit hard when it's looking so fresh out of white and it was thought that it would stick to white.
Start new part of the flower bed yesterday and has now left to bring up the old flowers and move them to the wall so that they are supported when they stand up and then renew with beautiful flowers that a real floral displays on patio area next year, will include such a hell of a lot marigolds next year as it blooms richly in autumn. This year, it's probably unfortunately be finished soon bloomed in the garden, sad to say, you really have not thought about the big picture here when planted.
  My herbs are really nice now and it seems like the most comfortable in rebate.
  Yesterday was the landlord here and swapped out some electrical outlets and it feels really good, it has been a little afraid of fire when they glappat and printed out the cables back from the socket, but now it sits as it should be and it feels liberating.
  Today's agenda besides washing then is to go to Arvika and fix a new shovel and tinker my glasses and then on to Lenungshammar in Glaskogen to go diner there. Spade is really needed so it may well be a visit to cheepy I can think of to get a good, cheap shovel. Would also need a steel rake but yes it'll probably wait a minute then we will fix the car and inspect it again and it's short on funds despite new month has not even begun. Feels so tough and on this I need to pick up the drugs again. Sigh.
  Have started to lose quite a lot of my hair now and it was a warning on this that when the body does not have the resources to save the industry to the hair first, may well live with it even if it is thin already. Feels really hard on me to be honest.

Av Tove Birkeland Brandt - 29 juli 2013 20:05

Idag har vi haft städdag hos mor och far. Dammtorkat, bytt sängkläder och dammsugit samt skurat. Tittade sedan på kort från Skasås och släkten och fann en hel del med mormor och morfar och min mamma som liten så nu skall det scannas in i till datorn och sparas till framtiden.
När vi kom hem efter en titt in i butiken och tusen kronor fattigare var det dags att ge sig på gräsmattan och en del annat trädgårdsarbete. Flytt av blommor och utökning av rabatten vid altanen. Kändes bra att få bort pionen från gräsmattan kvar nu är det att flytta på blommor men först måste jag köpa mig en spade för den andra är på väg att brytas av. Åldern tar ut sin rätt även på dessa.
I morgon har vi planerat att åka och sätta oss på ett fik och lyssna på konversationer och skriva ned lite. Kallas research :)
Det är lovligt för författare att tjyvlyssna och ta in tonfall samt kropsspråk för att sedan kunna ge det vidare till sina karaktärer. Hur ska man annars finna verklighetsförankring?
Nu ska jag åter vända blicken mot min skrivarkurs och försöka ta mig fram till nästa inlämningsuppgift.

Av Tove Birkeland Brandt - 28 juli 2013 16:39

Idag så kan jag inte säga att dagen började så bra, hade ont i halsen och magen strulade och sedan så dumpade jag av mackorna och jo helt klart så var det ju en träningsdag idag. Mitt stora mål gick inte i lås men jag tog mig ändå fram till ett av mina delmål och jag måste säga att jag känner mig ofattbart nöjd med resultatet. 12,3 km stavgång idag i terräng samt grusväg med otaliga uppförsbackar. Har aldrig gått så långt förut men jag fick verkligen uppbåda alla krafter jag satt inne med idag för att klara av det eftersom det går åt så mycket av kroppens resurser för att dumpa och ta upp näringen, men jag har gjort det och jag är stolt.

  Väl hemma så har jag fixat en sallad till oss med extra proteintillskott i och fått mig en väldigt skön dusch och kaffe och ja nu sitter jag här. Har kollat lite på träningssidor på nätet och fått ny energi i tanken på ett träningspass. Eftermiddagens schema lyder som följer:

  Jag skall sätta igång och läsa del fem på min skrivarkurs och sedan göra övningsuppgifterna till det stycket. I går skickade jag och maken in första inlämningsuppgiften och det känns lite oroligt efterråt men vi väntar nu ihärdigt på svar från de som håller i den med synpunkter på det man utfört. När jag väl gjort övning fem samt övning sex är det dags igen för en ny inlämningsuppgift. Har tänkt bli klar med kursen till den 26 augusti då jag börjar på Ingesunds Folkhögskola. Det vore skönt att lägga den bakom sig och sedan ha den för att slå i när det behövs, men vi får se vad de tycker om det man gjort. Det krävs diciplin att läsa på distans, men det är ju roligt också på samma gång och lärorikt.

  Känner mig grymt nöjd i kroppen just nu, träningspasset har mörat en lite måste jag säga, men tänk vad skönt det känns efteråt. Skall aldrig sluta träna, har så många mål med träningen. Att kunna vandra i fjällen, att få delta i en tävling- typ en joggingrunda, att vinna hälsa och välmående och att tävla mot mig själv. Hur ser era mål ut?

  Det vore kul om någon tordes ventilera lite träning med mig.

  

English Version

Today, I can not say that the day started so well, had a sore throat and stomach messed up and then so I dumped the sandwiches and yes clearly it was of a training day today. My big goal was not in the lock but I took me anyway until one of my targets and I must say that I feel incredibly happy with the results. 12.3 km Nordic walking today in terrain and unpaved road with countless ascents. Have never gone so far before but I really got to muster all the forces I sat inside today to do it because it takes so much of the body's resources to dump and take up nutrients, but I've done it and I'm proud.
  Once home, I fixed a salad for us with extra protein supplements in and got me a very nice shower and coffee and yes now I'm sitting here. Have checked a bit on the training pages on the net and got new energy into the idea of a workout. The afternoon schedule is as follows:
  I will go ahead and read part five of my writing class and then do the exercises for the piece. Yesterday I sent and the husband in the first assignment, and it feels a little unsettled efterråt but we are waiting eagerly for the answers from those who agree in the comments on what you accomplished. Once I made the exercise five and six practice, it is time again for a new assignment. Have supposed to finish the course until 26 August when I start on Ingesunds Folkhögskola. It would be nice to put it behind him and then have it to turn in when needed, but we'll see what they think about what you've done. It takes discipline to read at a distance, but it's also fun at the same time and instructive.
  Feeling a grim satisfaction in your body right now, the workout has matured a bit, I must say, but think how nice it feels afterwards. Will never stop training, so many goals with the training. Being able to walk in the mountains, to participate in a competition-type jogging, to gain health and wellbeing and to compete against myself. What are your goals look like?
  It would be nice if someone dared to ventilate some training with me.

 

Av Tove Birkeland Brandt - 27 juli 2013 14:39

Igår kväll tittade jag på Johan Falk "Kodnamn Lisa", så fruktansvärt bra och man önskar ju att man hade kapacitet att skriva på det sättet. Studier och åter studier kan kanske leda framåt.

  Jag är sugen på träning igen och satt för en stund sedan och tittade på olika bilder rörande just träning och fitness, man vill mer men just idag är det vila och det behöver jag för jag känner mig en tum slut om jag skall vara helt ärlig. Men det är ändå skönt att ha kommit så långt som vi gjort nu, stolt faktiskt.

  Matdags känns det som, jag börjar bli en aning hungrig nu och det är ett fasligt pass på min lilla mage att den skall få mat i tid och otid men sådant är livet då man gjort en operation. Hoppas bara att slippa dumpa för det är så fruktansvärt jobbigt. Ugnsfalukorv idag kanske? Har fullkornspasta klar att ha till så jo det får nog bli en falukorv med senap och ost i ugnen, kanske små tomater också.

  Har inte fått ett dyft gjort idag och det känns lite B, så nu får jag göra maten och sedan TA MIG I KRAGEN, ler åt uttrycket. Tänker på Kim, han kunde bli så förbannad över sådana här grejer, inte förstå. Man kan väl för fan inte ta sig i kragen eller vad skulle vitsen vara att stå och hålla i sin krage.  Gud så jag saknar min grabb <3 tiden går åren försvinner och från att inte tro på överlevnad till där jag står nu det är ett stort steg. Min älskade pojke bor i en annan dimension om jag nu vågar tro på den. Klart jag har hopp om att träffa honom igen, att tas emot av honom då jag dör, men just nu lever jag och det gör jag med ett stort mått saknad inom mig. Kim hade tyckt om mig som jag är idag det vet jag, han hade varist stolt över sin mammas framsteg. Så synd att han aldrig fick ta del av detta.

  Frågan om varför kvarstår hela tiden. Vissa saker klarnar ju och vissa saker kommer alltid stå skrivna i mitt inre med stora frågetecken bakom, det är så vid självmord.

  Kim älskade hjärtat du finns i mina tankar och på något sätt hoppas jag du skall känna det där du nu befinner dig.


 

Av Tove Birkeland Brandt - 27 juli 2013 11:22

Tittade på YR.no och där säger man nu att det skall bli åska och regn idag och i morgon. Så det blir inget fiske idag och dessutom har jag huvudvärk så det får nog bli en lugn dag med skrivövningar igen för jag behöver vila. Känner mig dessutom trött och sliten som om jag inte sovit klart. Nåväl det blir väl bättre det blir det ju alltid om man håller sig positiv.

  Maken håller som bäst på med att lägga ut annonser på Tradera, en del smått som skall säljas av ännu. Vi behöver få in lite små korvören, fattigt som vanligt endast 3000 att klara sig på en hel månad efter att räkningarna betalats, mat, bensin osv. Men hyran är inne och allt annat betalt så det känns ju ändå bra att ha det klart. Man får roa sig med att sitta på altanen och försöka komma någonvart på skrivkursen fram till nästa fredag för då vi skall åka till Kim och Laila för att få hjälp och svetsa bilen så den kan gå igenom besiktningen men innan det får vi iväg och köpa plåt till den så det finns något att svetsa dit.

  Fick en del jättefina kort på mobilen idag från dottern Helena av barnbarnen, fyra ståtliga pojkar som jag har i Karlstad. Så goa och fina allihop och jag har nu placerat dem som bakgrund på min mobil så jag kan titta på dem hela tiden. Saknar alla mina barnbarn för det blir allt för sällan man träffar dem har ju två underbara och spralliga juveler i Grums också. Tänka sig att jag är mormor till 6 små liv och ändå är jag bara 49 år gammal och uppe på det har jag även två bonusar.

  Har en tid haft så svårt att koncentrera mig på saker som skrivandet, det är som att det är tomt i förrådet. Vaktmästaren som förut sparng och plockade fram saker har nog tagit sig långledig semester :-)

  Får väl försöka anställa någon ny som kan bringa reda i min rotiga skalle.

  Tiden rusar i denna ljuva sommartid, månaderna bara försvinner och det är tragiskt att vi dessvärre inte har råd att göra någonting, har haft en dröm om att åka bort en helg för att fiska men det är uteslutet vi har helt enkelt inte råd.

  Skulle vilja ha en liten hund, men det tycks bli så att jag får se mig i månen efter det för jag har helt enkelt inte råd att köpa mig en liten livskamrat och hur jag än letar verkar det inte finnas någon villig att skänka bort en liten vovve. Jag vill inte ha en stor hund igen för det är så svårt att få folk att acceptera dem och de tar sådan plats utan en terrier eller något sådant som jag kan ha med mig ut överallt, en liten hund helt enkelt. Det roliga är att jag har ett hjärta av guld när det gäller djuren och jag skulle ge den ett jättebra hem men pengarna för att köpa en valp finns inte.

  Trött på fattigdomen, trött på att vända på varenda nickel och att fara runt och slita för att få det att gå ihop det är svårt och det tär på en att ha det så här. Tur är ju i alla fall att vi har det så bra i vår kärleksrelation att vi klarar att leva ihop utan pengar jag vet ju att många par börjar bråka då det tryter i kassan, men inte vi. Skönt.

  Gud så jag älskar min Guuuube <3

 

Av Tove Birkeland Brandt - 26 juli 2013 18:56

Idag har vi tagit oss en vända med stavarna, vädret var gassande varmt men vi gick 9,7 km trots detta och sedan har det tränats en hel del hemma. Hantelträning, circle och ett antal armhävningar mot diskbänken.

  Trots att jag tyckte det kändes motigt att träna idag så lyckades jag till och med att jogga i nedförsbackarna på hemvägen, en lättare övning inför att påbörja joggingrundor då jag kommer under 100 strecket, ett delmål i min träning och något att se fram emot. Jag måste säga att jag är stolt över mig själv.

  Jag skulle vilja köra en tävling med I Form nästa år men vi får se vad som händer, jag hoppas verkligen på att orka genomföra det, men som sagt än så länge är det i tankestadiet så vi får se.

  När vi kom hem så blev det att stilla sig ute på altanen med vatten och kaffe samt frukt. Jag har även lyckats att plocka av en del hallon som mognat och som nu ligger under lock i fall det finns några små odjur i dem.

  Det har varit stekande hett hela dagen och vi höll på att svettas bort så nu på kvällningen blev det en tur ned till sjön för att doppa sig. Kan lova er att det var skönt och sedan bar det hem för att ta in tvätten och bädda sängen och för att komma sig in i en välbehövlig dusch.

  Nu bådar kvällsmat och mys med maken och slappa och teve för resten av slanten för jag är fullkomligt slut. Idag har vi diskuterat om att hjälpa till och köra Loppis här hemma med hyresvärdens grejer så de blir av med det som de haft stående i källaren. Om vi ändå är hemma kan vi ju passa grejerna om det kommer någon så det är ju inga problem.

  Telia skickade meddelande om att man bör akta utrustningen idag då man varnat för åska. Bra meddelande så då jag är klar här rycker jag ur grejerna ur väggen igen. Nu ska jag kolla på räkningar vilket är mindre roligt men ack så nödvändigt.

Av Tove Birkeland Brandt - 26 juli 2013 14:24

Då har man varit ute på en stavgång igen och idag blev det 9.7km lite bistert att inte komma upp i en mil och så krånglade Runkeepern. Men det är ändå inte utan att jag känner mig lite stolt för idag har jag också joggat i nedförsbackarna på hemvägen en bra start för att komma igång.
Behöver träna och få in rätt andningsteknik men det ska väl gå att få med sig flåset också.
Efter en stunds vila drog jag igång tvätt och städ har hängt ut våra sängkläder som var klara då vi kom hem och satte på ännu en maskin som rullar och går nu. Maken har skurat golven och jag dammsugit. Hos oss hjälps vi alltid åt vilket känns bra så när han lade handen på det sista fixade jag kaffe och hårdbrödsmörgåsar.#wasa havre så himla gott och jag tål det också vilket är ändå bättre.
Nu blir det en välbehövlig vila innan dushen och klädombyte. Var så avigt inställd till motionsrundan idag och så visade det sig vara en lätt dag att prestera är inte det tokigt?

Av Tove Birkeland Brandt - 25 juli 2013 18:57

Denna ljuvliga sommardag har vi varit i Karlstad och hämtat hem min circlemaskin från dottern som lånat den under en period, trist bara att inte allt kom tillbaka i samma skick som då jag först lånade ut den till båda mina döttrar, men ja man kan ju träna på den fortsatt i alla fall det får man väl vara glad för. När vi var där ringde mamma och pappa och hade slut på hundmat så vi for vidare til Arvika och Lidl och där shoppade vi en del själva också, jag fick ett kamerastativ av maken så nu skall det strax testas vi handlade även en del mat och grönt och sötningsmedel så nu har vi det vi behöver hemma. Skönt det.

  Under gårdagen så kokte jag två burkar svartvinbärsgele och idag köpte jag hjortfilé som jag har i tanke att ha ihop med gelén, blir mums.

  Mamma och pappa bjöd oss på middag när vi kom dit, hamburgare med stekt lök och pommes frittes och grönt, det var jättegott och det gick bra för mig att äta. Jag hade köpt med mig en bytta med röda vinbär som vi fick mumsa loss på och de var verkligen jättegoda, synd att det inte finns några sådana här på gården. Tittade på klematis men ja vet inte vart jag kan sätta någon eftersom den behöver stöd(gärna via en vägg då).

  I morgon får jag sjukpenningen och då ska jag betala HYRAN bland annat och alla andra roliga räkningar, nåväl livet är ju kul eller hur. Man hinner knappast nosa på pengarna så är de borta och så har vi biljäveln som behöver svetsas för att gå igenom besiktningen samt byta varselljus på den. Jag vill verkligen skrika rakt ut så jävla jobbigt är det.

  Det känns som distansen med barnen ökar på, de verkar inte bli så glada då man besöker dem som man hoppas på, känns lite ledsamt när man vill dem alla så väl. Men de har väl sina liv och det får man väl acceptera.

  Helena var i alla fall jättefin idag klädd i en klänning hon fått av mig och nyblonderat hår, så söt och lilla Alexander var lika god och söt som vanligt. Johan hoppade runt på kryckor efter att ha trillat från lastbilen han kör på jobbet.

  Med andra ord, livet rullar på och själv har jag träning i tankarna samt att komma igång och skriva igen men detta är ju baserat på att man finner lugn och ro för det inre, vilket inte går om man ständigt får ovantat besök som ämnar aktivera en så fort det går.


English Version

This lovely summer day we have been in Karlstad and brought home my circle machine from daughter borrowed it for a period, sad only that not everything came back in the same condition as when I first lent it to both of my daughters, but yes one can train the continued anyway, it may be well be happy. When we were there rang mum and dad and had run out of dog food so we drove on til Arvika and Lidl and where we shopped some very well, I got a camera tripod by her husband so now it will soon be tested we also dealt with some food and green and sweeteners so now we have what we need at home. Phew it.
  Yesterday as I boiled two cans svartvinbärsgele and today I bought venison that I have in mind to have together with the gel becomes mums.
  Mom and dad invited us to dinner when we got there, hamburger with fried onions and french fries and green, it was delicious and it was good for me to eat. I had bought with me a tub with red currants which we were munching away on and they were really yummy, too bad there are not any such here on the farm. Looked at clematis but I dont know where I can put any because it needs support (preferably through a wall then).
  In the morning I get sick pay and then I'll pay RENT, among other things, and all the other fun bills, well life is fun is not it. You have time to hardly sniff at the money they are gone and we have the fucking car that needs to be welded to go through inspection and replace daytime running lights on it. I really want to scream right out so fucking hard it is.
  It feels like the distance with the children is increasing, they do not seem to be so happy when you visit them as you hope, feel a bit sad when you want them all so well. But they have their lives well and get well accept.
  Helena was at least really nice today wearing a dress she got from me and nyblonderat hair, so cute and little Alexander was as good and sweet as usual. Johan jumped around on crutches after having fallen from the truck he's driving on the job.
  In other words, life rolls on and I myself have training in mind and to start writing again, but this is based on the finding of peace and tranquility for the interior, which is impossible if you ever get unexpectedly visit, intending to activate a as soon as possible.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards