Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 21 september 2013

Då har jag läst bok och novell

Av Tove Birkeland Brandt - 21 september 2013 17:13

Ja då har jag tagit mig igenom Jonas Hassen Khemiris bok "Ett öga rött" samt även en novell han skrivit och faktum var att jag gillade det han skrivit. Det var annorlunda att läsa på rinkebysvenska vilket kanske inte är den bästa svenskan, men i texten fanns så himla mycket humoristiska inslag att man var tvungen att le sig genom textraderna trots detta. Kanske inte så att man ser denna Halim som en speciellt seriös person, men ganska typisk för den samhällsgrupp han kommer ifrån att ha den mentaliteten som han har. Man uppfattar det bakomliggande i att om ungdomar inte har någon riktig tillhörighet så hittar de på en massa skit istället. Boken gav vinklingar som man tänkt mycket på även innan man läst boken.

Novellen var annorlunda och speglar en tokig individ, skriven i samma stil som boken vilket gav en lätthet till texten.

  Författaren har fångat mitt intresse och jag kan gott och väl tänka mig att läsa mer av hans verk.

 I övrigt denna dag jo svärfar har varit på besök och ätit får i kål med oss, vilket var väldans gott måste jag tillägga (maken som lagat), tog faktiskt om lite och klarade av det rätt så bra utan någon kraftigare dumpning.

  Nu sitter jag i väntande stund för att påbörja min engelsktextade bok, skall läsa två böcker på engelska det här året så det blir spännande att se hur mycket man fixar i förståelsen, men rådet var ju att inte stanna upp och fundera på specifika ord utan snappa helheten för att få in läshastigheten och bli van att läsa engelskan. Ska säkert gå bra.

  Maken sitter med slutkorret av sin bok "Ankharen" och det är säkert skönt då det tar slut, man blir rätt så nöjd på böckerna då man går igenom texten om och om igen för att leta efter felaktigheter. Tyvärr ett nödvändigt ont. Själv så väntar jag spänt på kommande reaktion på min bok eftersom jag skickat en PDF för att få en recension. Hoppas inte han tycker den är för hemsk, för grov, för dålig men om fallet är så får jag väl bara ta det också. Bättre att få en ärlig opinion än ingen reaktion alls.

  I morgon ska vi till mamma och pappa för att bjuda dem på får i kål samt en fruktsallad gjord på kaktusfikon, lime, apelsin och Kiwi och till det skall vi ha turkisk youghurt. Det blir även till att städa golven en sväng och torka runt i köket samt skura golven så vi får det gjort. Är ju lite tight om tid på veckorna nu.

  Bokmässa nästa helg i Göteborg och då bär det av dit, har vunnit fribiljetter till mässan från HOI Förlag så det skall bli väldigt roligt att göra det besöket, skall bara ordna med barnvakt till Toby då vi kommer vara borta ganska många timmar så kan han inte vara själv, men det kommer väl att ordna sig.

  Måste sägas igen att livet är väl bra underbart oavsett skulder, fogdar och trasslig ekonomi, det finns i alla fall en helsikes massa glädjeämnen kvar, små ting, vardagen, kärleken, barnen, djuren och så himla mycket JAG mitt i allt detta.

 


English Version

Well then , I have taken me through Jonas Hassen Khemiris book " One Eye Red " as well as a short story he had written , and the fact was that I liked what he had written . It was different to read on rinkeby Swedish which is perhaps not the best Swedish, but the text was so very very humorous elements that you had to smile through the rows despite this. Maybe not so that we see this as a particularly Halim serious person , but pretty typical for the social group he comes from having the mentality that he has. They perceive the underlying in that if young people have no real affiliation and they will find a bunch of crap instead. The book gave the angles as you thought much about even before you read the book.
The short story was different and reflects a crazy individual, written in the style of the book giving a lightness to the text.
  The author has captured my interest and I can well imagine reading more of his works.
 Otherwise this day jo -law has been visiting and eating sheep in cabbage with us, which was lots going good , I must add (spouse who cooked ) , actually took about a bit and managed it quite well without any stronger dumping.
  Now I sit in the waiting time to begin my English subtitled book, must read two books in English this year so it will be interesting to see how much to fix in the understanding , but the Council was not to stop and reflect on specific words without intercept the big picture to get the read speed and get used to reading English. Will certainly go well.
  The husband sits with slutkorret of his book " Ankharen " and it's certainly nice when it runs out , it becomes quite satisfied on the books when you go through the text again and again to check for errors. Unfortunately, a necessary evil. Self so I wait anxiously for the next reaction in my book because I sent a PDF to get a review . Hope he does not think it is too horrible, too rough, too bad but if the case is so I guess I'll just take it as well. Better to get an honest opinion than no reaction at all.
  Tomorrow we to mom and dad for inviting them to get in cabbage and a fruit salad made of prickly pears, lime, orange and kiwi and for this we will have Turkish yoghurt . It is also to clean the floors a turn and wipe around the kitchen and scrub the floors so we get it done. Are a bit tight on time on week now.
  Book Fair next weekend in Gothenburg and then it's off there, has won free tickets to the fair from HOI Publisher so it will be great fun to make that visit , only arrange babysitting for Toby when we will be away for quite a few hours so he can not be yourself , but it will come to be fine.
  Must be said again that life 's good wonderful regardless debts, bailiffs and tangled economy , there's certainly a hell of a lot of joys there, small things, everyday life, love , children , animals, and so damn much I in the middle of all this.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards