Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 21 november 2013

Stora kast i skrivandets tecken idag

Av Tove Birkeland Brandt - 21 november 2013 14:33

 

Försök hjälpa mig att rösta på bloggen, ni ser knapparna till vänster om inslaget. Om ni röstar kan jag visas på fler ställen. Tack!

 

Har tagit mig tid att skriva en del idag, bland annat en debattartikel om bokutgivning vilket blev mycket bra. Har faktiskt oockså kontaktat DN, tidningen Skriva och någon mer för att fråga om publicering av den. Jag har även skickat det vidare till skoltidningen Ingesund Times där jag erbjudit mig att skriva olika grejer. Tur man har en bred grund att stå på så man vågar ge sig i kast med olika projekt. Har skickat över några noveller, en krönika samt en debattartikel till tidningen och Hans vill nu att vi skall träffas under tisdagens kaffestund och prata ihop oss. Ska även kolla om någon mera kan vara med och skriva i tidningen, klart det tar en del tid i anspråk men det är ju roligt på samma gång om man inte redan fasar över skolarbetena vill säga, själv försöker jag hålla dem stånden genom att genast ta itu med dem.


Från detta kastas jag till Venus födelse och historien om tavlans uppkomst och den mytologiska bakgrunden som tavlans tema bottnar i. Intressanta saker det här med konst och skrivandet så klart och fingrarna har formligen glött idag, trevligt värre. Jag börjar komma igång igen, eggas igång av skrivandet som retar det kreativa på insidan av mitt huvud. Så nu med ett visst mått av glädje, ser jag fram emot lördagens möte med Värmländska Författarsällskapet. Det skall bli en mycket givande och rolig för att inte säga lärorik dag.


Stack emellan med en bit mat i allt arbetande, mamma skickade med oss lite kålpudding igår och det var mycket gott. Puddingen var gjord på älgfärsk så den var riktigt fin och mager och passade väl till min GBP mage.

Morgonen har jag satt igång pannkraken i källaren för att få värme i huset, skrivrummet var som ett fryshus när jag denna morgon äntrade det, ja kölden har kommit ute nu och marken är frusen, men det känns ändå som en befrielse då man kan sitta inne utan dåligt samvete, gräsmattans tid är över och man får fritt från trädgårdsskötsel en tid framöver. Det är en tid för skrivande och skapande,


Under gårdagen talade min mamma om mitt författarskap och jag såg då hur stolt hon är över mig. Hon drömmer om att hennes enda dotter skall komma att sitta i Malous tevesoffa en dag, nåja jag låter henne drömma men så stora förhoppningar har jag inte ännu så jag siktat på ett besök där. Men vid närmare eftertanke så vore det verkligen häftigt att få sitta där och prata om mitt författarskap, mina tankar, visioner och om min debutbok Röd Vinterängel. Jag kan också drömma se och mitt i detta ser jag min mammas ansikte som ser så glatt ut, där den gamles uttryck åter blir ungt. Kankse kan jag lyckas så hon får se det, jag är på väg även om det är mycket arbetande, en tokig strävan hela vägen.


Planer inför framtiden jag ska skriva mina böcker såklart, men så har jag en liten dröm om att gå i Molkoms Folkhögskola och där få läsa på Journalistutbildningen. Jag skall efterforska den möjligheten då det är bråttom att ta sig framåt på grund av min ålder. Man får ju inte studera hur länge som helst med studiebidrag. Men mina mål är satta och jag vill ägna mig åt att vara yrkesverksam inom skrivandet den tiden jag har kvar i mitt yrkesliv, inget mera kockande för min del, jag fixar inte med det vare sig för stressen eller efter min operation. Man måste passa mattider, dricka och sköta allt och det går aldrig i en rak linje då man jobbar som kock. Dessutom är det ju det här jag borde ha ägnat hela min karriär åt, men det är väl när man tittar i backspegeln bättre sent än aldrig så nu gör jag mina försök. Trivs enormt bra med att studera och jag vill ju ta ännu ett år på Ingesund Folkhögskola för att toppa mina studier och sedan gå vidare till Molkom som jag skall ta kontakt med.


Det är en underlig känsla att vakna upp en dag och inse att man satsat fel i hela sitt liv. Skumt egentligen och nu när livet passerar femtio år snart så vet man helt plötsligt vad livet går ut på och vad man vill ha ut av livet. Varför skulle det nödvändigtvis behöva ta sådan tid att komma hit. Ja visst, än så är det bara drömmar men de pekar stadigt mot sina mål och om man är ihärdig och kämpar så vet jag att man når dem till sist. Dock är det så tragiskt att tårarna spränger upp i ögonvrån, vid tanken på vad man stampat och traskat och mått dåligt, kännt en känsla av att inte höra hemma och att inte må bra. Nu vet jag, vad som fattas mig.


Faktum kvarstår att jag nu har olika mål utstakade. De är satta och de är punkter dit jag skall nå, alla och en i taget eller vid sidan av varandra. Journalistik, Författarskap, Politik och den sociala jag, massor av föreläsningar, bokutgivningar, jag har verkligen saker i siktet och jag vågar så otroligt mycket saker nu som jag aldrig någonsin skulle vågat göra tidigare. En liten hemlighet som jag kan avsluta inlägget med då, men säg det inte till någon. Det är ju hemligt!

"Jag till och med njuter av att traska ut i det okända och ta för mig av vad varje dag kan erbjuda även om livet är stenhårt och motsträvigt".


English Version

 

Have taken the time to write some today, including an article about book publishing , which was very good. Have actually oockså contacted DN Journal Writing and no more to ask about publishing it. I also sent it on to the school newspaper Ingesund Times where I offered myself to write different stuff. Luckily they have a wide base to stand on so you dare to grapple with various projects. Has sent over a few short stories, chronicles and an opinion piece for the newspaper and his now wants us to meet during Tuesday's cup of coffee and talk us together. Will also check whether any more can join and write in the paper, clearly it will take some period of time but it's fun at the same time if you do not already dread school work is, itself , I try to keep them stalls by immediately taking address them.

From this subject I to Venus birth and history of the board's emergence and the mythological background board theme bottoms in. Interesting stuff this with art and writing as clearly and fingers have literally glowed today , nice worse. I'm starting to get going again , instigated started by writing that annoys the creative on the inside of my head. So now with a certain amount of pleasure, I look forward to Saturday's meeting with Värmländska Writers Association. It will be a very rewarding and enjoyable if not instructive day.

Stack between having a bite to eat in everything working, mom sent us a little cabbage pudding yesterday and it was very good. The pudding was made on älgfärsk so it was really nice and lean and fit well to my GBP stomach.
The morning I started the boiler kraken in the basement to heat the house, write the room was like a cold store while this morning, I boarded it, yes Arms has come out now and the ground is frozen , but it still feels like a relief when you can sit inside guilt , lawn's time is over and you get free from gardening for some time to come. It is a time for writing and creating,

Yesterday my mom talked about my writing and I saw how proud she is of me. She dreams of her only daughter will come to sit in Malou's television couch one day , well I let her dream but such high hopes , I have not yet , so I aimed for a visit there. But on reflection , it would be really cool to sit there and talk about my writing , my thoughts, and visions of my debut novel Red Winter Angel . I can also see the dream and in the middle of this , I see my mother's face that looks so smooth out where the old man's expression again become young . I can offer some of success as she sees it, I'm on the road even though it's very working, a mad quest all the way .

Plans for the future I 'll write my books, of course, but I have a little dream of going in Molkoms Folkhögskola and where to read on Journalism Education . I will inquire the possibility when there is a rush to get them on because of my age. We must not study indefinitely with grants. But my goals are set and I want to devote my time to be active in the writing of the time I have left in my career , no more cook spirit on my part , I do not fix it with either the stress or after my surgery . One must fit meal times, drinking and handle everything and it never goes in a straight line when you work as a chef. Besides, it's what I should have devoted my entire career to , but it is well when you look in the mirror better late than never, so now I'm doing my try. Thrive tremendously well to study and I want to take another year to Ingesund Folkhögskola to garnish my studies and then move on to Molkom I shall contact .

It's a strange feeling to wake up one day and realize that you made the wrong bet in his life . Fishy really and now that life is passing fifty years soon so we know suddenly what life is all about and what you want out of life. Why would it necessarily have to take this time to get here. Yes, of course , so it's only dreams but they are pointing steadily towards their goals , and if you are persistent and fight , I know that you can reach them at last. However, it is so tragic that the tears blow up the corner of my eye , at the thought of what they stomped and trudged and felt unwell , known a feeling of not belonging and not feeling good . Now I know what made me.

The fact remains that I now have different goals charted . They are set and they are points where I should reach , all one at a time or by the side of each other. Journalism , Authorship , Politics and the social self, lots of lectures, publication of books , I really have things in my sights and I dare so much stuff now that I would never ever dared to do before. A little secret that I can finish the post by then, but do not tell anyone. It's a secret!
"I even enjoy to trudge out into the unknown and take me to what each day has to offer, even if life is really hard and perverse ."

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards