Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 21 december 2013

Julstök i lilla köksvrån

Av Tove Birkeland Brandt - 21 december 2013 10:46

Då har jag äntrat scenen som en liten bondmora igen. Jag började dagen med att leta smaskiga kryddor till mina revbenspjäll som skulle ned i en böljande gryta och bada runt i kokande vatten med alla dessa juliga kryddor. Väl fått detta klart fixade jag starkt kryddad kyckling till sallad och efter det gått in i ugnen var det dags att göra en glace som nu gottar till sig. Karamellerna har jag skurit loss och de går nu välkryddade i ugnen för att knapra till sig( vi talar då om svålen), mitt norska påbrå som talar.
Så mycket underbara saker att göra, men Janssons Frestelsen skall jag överlåta till maken att göra han är en baddare på att krydda till den.

Snart blir det ett pass på crosstrainern för mig så man kan piggna till lite i kropp och själ, behöver sannerligen röra på mig. Taxtag i mig själv igen. Det är inte ostraffat att fuska, jag menar det pekar genast uppåt på vågskålen. Inte är det ide att säga" men det är ju juletid" för just de orden har man väl allt för många gånger vilat sig i och hur har då inte det slutat?
Jo precis stadiga kilon uppåt.

Nu har även maken tagit plats vid köksbordet och jag har fixat mackor och kaffe, så nu vilar vi i fridsamma tuggor och sörplandes kaffe ur muggarna. Känns helmysigt och som sagt ute är det som om det vore vår, björken dignar av småfåglar, gräsmattorna är bara.
Huset är som vanligt fyllt av rök, så är det då man eldar i pannan, röken pressas ut ur alla tänkbara vrår, spisfläkt, öppna spisen och ventilationen på toaletten. Det sticker och svider i ögonen, men vad göra år det huset är inte vårt. Men olustigt känns det och inte är det väl värt att säga något för då trampar man på ömmande tår.

Snart ska jag sätta fart och fixa min kycklingsallad som ska bli dagens middag här hemma.
" Alla har väl hört det sägas att grönt är skönt", jag vill påstå att det är viktigt att hålla nere kalorierna och ändå njuta av detta goda. För sallad behöver inte vara tråkigt, det beror ju helt på vem som fantiserat ihop den och vad man kan finna däruti. Jag ska passa på att njuta av denna lyx och flärd stark kycklingsallad med en soft dressing det blir bra.

Det här året vilar ingen julstress över mig, allt är frid och lugn. Det lilla jag kunnat köpa är köpt för länge sedan och en del har redan fått ta del. Jag behöver inte tänka speciellt på julens dignande julbord för vi bidrar med enstaka små saker, blir en knytjul för vår del hemma hos dottern i Karlstad. Hon har pyntat och har en julgran på plats, själva har vi inte brytt oss om den i år, ja faktum är att jag inte ens har någon för tillfället. Ja inga adventsljusstakar i fönstren, där lyser himlens stjärnor i år. Jag känner mig avslappnad och lugn för första gången på många år. Varför stressa när man kan slippa göra det?

Når jag väl fått träningen gjord ska jag i lugn sätta mig till ro i soffan och läsa vidare i min bok. Ja min egen, för att finna stämningen innan jag tar mig an redigeringen av bok två, det är ett gediget jobb jag tänkt syssla med i jullovet så alla vet. Inget slappande här, men eet har ju hela tiden varit syftet med att stöka undan alla skoljobb i tid. Efter lovet ska vi ju ha prov på 1700-taletå det lär väl bli en hel del att bita tag i, men nu kära vänner är det Lov och julen knackar på vår dörr så frid över er alla och ha en underbar fjärde advent imorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards