Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 29 december 2013

Från den ena dagen till den andra har det gått ett år

Av Tove Birkeland Brandt - 29 december 2013 13:36

Rolig tanke att skriva ett årtal och så ett nytt och vips har det gått ett år mellan dem två.  Man har inga siffror för det som finns där emellan, det blir till minnen. Något att tänka tillbaka på, reflektera. Ändra eller nicka i huvudet åt (att det var bra).

Snart klingar klockorna som högljutt kommer ringa in det nya året, de vill påvisa allt gott som skall komma. Glömma det gamla och ta in det nya.


Det är med tungsinne jag ser på ett 2014. Ja förstå mig rätt, det är valår och det kommer vina många piskor över våra huvuden. Hatet som kommer svalla, för att man vill diskutera invandringspolitik. Att man vill att de pengar som läggs på det i vårt land kanske skall omplaceras så vi har råd att ta hand om våra gamla som ligger i sin egen avföring på olika vårdhem, att vi skall ha råd att ta hand om dem som bor på våra gator.

Vi är ett ömmande folk och det är bra, men det finns många grupper att ömma för, de som idag inte får den sjukvård de borde få, de som har nått botten och inte längre kan laga sina tänder.

Jag vet så väl att många kommer skrika åt mig att jag inte är klok. Att jag inte kan jämföra krigsoffers behov mot våra egna som hamnat på glid. Verkligen säger jag? Är de inte i samma behov av skydd? Är de inte värda någonting?


Insamlingar hit och insamlingar dit. Ja nog sträcker vi ut våra händer, vi bidrar på alla sätt och vis för det är så synd om de drabbade. De har fått fly från sitt land. Ja det är verkligen synd om dem, men det är värre för de som är kvar. De hade inte råd att skydda sig, de fick stanna i kriget.

Ensamkommande barn, det gav mig en tanke på små barn kanske från 3-15 åringar. Men ansiktena som möter en från teverutan reflekterar inte denna bild. Det kommer individer som spelar barn och myndigheterna kan inget göra, de är papperslösa. Bevisen saknas. Under tiden vi hjälper, samlar in saker och ger av våra hjärtan till de som kommer. Kläder, leksaker allt de kan behöva men inte en enda tanke till den som ligger i rännstenen. Ingen samlar in pengar, ger dem husrum, ser till att de klarar sig. Nej faktum är att de allra flesta spottar åt dem. Kankse till och med ryggar och säger "jävla fyllo, jävla knarkare".

Har jag fel?

Nej sanna mina ord, det här är det som sker utanför vår egen dörr varje dag i Sverige idag och samhällsklimatet blir bara hårdare och hårdare.


Jag blir kallad rasist så fort jag tar upp det här. Men någon måste våga stå upp för de som hamnat utanför i vårt samhälle, de som borde stå på köplats ett för att hjälpas. Alla de gamla som ligger i sin ensamhet, med liggsår och dålig kost. De som folk bara rusar förbi numera, de borde toppa listan med hjälpbehov. De byggde det här landet som nu så villigt tar emot alla krigsoffer för de pengar dessa människor gjort möjligt att strömma i vårt land. Krigsoffer som dessutom ges tak, mat , kläder, omsorg, fri tandvård/läkarvård och som får stora bidrag från staten för att klara sig ekonomiskt. Många av dem kräver vård. Många är psykiskt sjuka.


Vi har inte längre råd med en vettig skolgång för våra barn. Något jag själv räds mycket då jag har barnbarn som kanske aldrig kommer lära sig att läsa en bok. Det finns inga resurser, men vi har råd att hjälpa alla andra utom de individer som föddes här och då menar jag alla som har fötts här. Det är många som invandrar och gjort storverk här, det är många som vill bidra till ett fortsatt fritt och vackert Sverige. Politikerna har skapat det problem vi står inför idag. De är på god väg att rasera vårt vackra land när de är för fega för att sätta stopp. Ska svenskarna kunna ha en dräglig levnadsnivå, ska vi ha en fungerande skola, äldreomsorg och en god sjuk- och tandvård så måste vi stoppa massinvandringen. Vi har inte råd.


Ja, jag röstar på SD. Men... jag är inte rasist. Jag har jobbat och bidragit sedan jag var i nio års åldern. Jag är svenskfödd och jag har många goa utländska vänner. Vad som gör att jag röstar på SD? De är framtiden, de förstår att vi inte klarar av att rädda hela världen ekonomiskt och på samma gång se hur allt fler av våra svenskfödda individer hamnar i rännstenen på bekostnad av detta.

Det är inte det goda hjärtat som saknas, det finns gott om hjärta i alla SD anhängare och även jag har sträckt ut handen och hjälpt, lämnat kläder/leksaker, men jag har också stått och lagat fin middag till uteliggarna, bjudit dem till bords och verkligen varit stolt över detta. Mitt hjärta är stort men för att kunna ge trygghet till mina barn och barnbarn ser jag ingen annan utväg. Jag vill ge dem en framtid med bevarade traditioner, där kulturers olika intryck inte tar ut varandra och raderar det vi har idag. Det är och har alltid varit viktigt att veta vart man kommer ifrån, att se sina rötter. Och nu menar många att det är fult och även rasistiskt att säga så. Hur kan man se det så?

Jag lämnar detta blogginlägg till er alla med en önskan om en bättre framtid, ett 2014 där vi kan känna oss trygga och med en vädjan om att ni röstar på SD i valet 2014. Kom då även ihåg att rösta i EU-valet, alla röster är viktiga.

GOTT NYTT ÅR!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards