Toves Tankar

Alla inlägg under juni 2014

Av Tove Birkeland Brandt - 24 juni 2014 20:06

Jag har varit ute på egen hand, känt mig fri bakom ratten. Kanske var det den vackra svalans förtjänst som hälsade på mig i morse. Ett tecken från dig kära Kim?
Jag vill i alla fall gärna tro det. Så länge höll den sig i kökets dörröppning, tittade på mig och sedan vände den och flög ut. Oavsett det var ett vackert möte och jag kände ett otroligt lugn inombords, glädje.

Tog Tobykillen och for iväg till Helena på besök idag, träffade alla barnbarnen i Deje en härlig och lycklig stund. Men man inser att man blivit gammal, när man blir trött av barnastoj :-)
Skönt att vara mormor och jag fick mig några härliga kramar. Vi käkade lunch ihop och kräm till dessert som jag haft med mig. Myste och jag träffade min dotters barndomsvän vilket var roligt, åren har rusat. Vart tog dom vägen?

Väl hemma igen hoppade jag in på butiken och köpte det jag behövde för att göra chokladkolapaj med lingon. Tänkte ta med till jobbfikatbi morgon och bjuda mina arbetskamrater på. Hoppas de kommer gilla den. Får väl vispa ihop lite grädde till den också.
Brände mig av attans då min första pajdeg for på golvet efter ett försök att plocka ut den med enhandsfattning ur ugnen i det samma som jag talade med min mamma, ja nog överlever jag brännskadan men jag skulle ljuga om jag sa att det inte känns. Fick ställa mig och göra ny pajdeg, men det gick och nu står den i kylen och gottar till sig.

I ugnen gottar just nu potatisen till sig och jag väntar på att maken ska komma hem från jobbet och äta lite mat. Fräsch sallad, hasselbackspotatis ala special och kyckling(?).

Men nu får jag avrunda, gled just upp en audi på gården, min andra dotter kommer på besök till mig. Ska hämta sin antenn som jag hämtat ut från Boxer till henne och så har jag mina två äldsta barnbarn som är på g in genom dörren just nu, härliga ungar...

Av Tove Birkeland Brandt - 22 juni 2014 17:04

Tiden formligen rusar förbi i mitt liv just nu och denna första lediga dag sov jag bort halva dagen av om jag skall vara helt ärlig. Vilket jag ju alltid är så...

   Tröttheten fick styra idag. Annars har jag strävat med olika programvaror för att kunna spela in ljudfiler och lägga upp på YouTube, tänkte nämligen läsa lite ur min bok och få ut det som reklam. Kanske får upp intresset för Röd Vinterängel om folk kan lyssna lite ur texten. Vi får se. Böckerna säljer dåligt vilket är mycket trist. Men kanske vänder det i höst då det blir Göteborgsmässa för oss, vi kan ju verkligen hoppas det. Ska försöka komma igång med omskrivningar i min andra bok också så den blir lite hottare, mer framåtsträvande i dialogerna. Får se om tisdag kan bjuda mig på lite av detta arbete.


Just nu är jag ledig som sagt, har jobbat extra på midsommaraftonen och midsommardagen men nu är det tre dagar ledighet innan jag åter ska gå på sex dagar till med 12 timmarspass. Så trögt innan man kommer sig dit men väl på plats är det helt OK och tiden går fortare än man tror. Jag gillar mina nya arbetskamrater och det känns toppen på den fronten, så blir det ingen chans på multijournalistutbildningen blir jag kvar på jobbet. Har bestämt mig där och sliter man på kanske man kan få sig en semester frampå också. Vore trevligt, men före detta kan bli möjligt måste jag och maken iväg till polisen och skaffa oss nya pass. De gamla har gått ur tiden.


Har faktiskt köpt mig en ny handväska från Tradera (billigt) och jag är riktigt nöjd, speciellt med färgen. Kolla själva:

   

Visst är den nice?


Morgondagens ledighet bjuder på en dag med föräldrarna, städa, hämta mediciner och eventuellt klippa gräset,  vi får se hur det blir, beror ju lite på vädret.

Talade med min dotter Helena idag, saknar dem allihop henne och barnbarnen och Laila med familj, men tiden är så förbannat svår att få ihop besök på och orken så liten. Måste erkänna att det känns att man suttit på skolbäcken i ett års tid och musklerna har blivit försvagade i ryggen vilket naturligtvis resulterat i ryggont. Hatar att ha värk. Men som det är nu så har jag ont både i rygg och axlar.

   Makens arm krånglar också (inflammation) och han väntar på remiss till ortopeden i Arvika, får se om det blir en operation. Han har ätit pencillinkur efter pencillinkur utan att de gett med sig, två lösa skruvar och en av plattorna i armleden har börjat lossna så troligen blir det väl op för hans del. Vårat liv i ett nötskal, ständigt ett helvete med massa stoppklossar som stoppar våra liv.


Men det är klart blir han sjukskriven kan han skriva böcker, det är ju bara jag själv som inte finner den möjligheten någonstans. Just därför hatar jag att jobba, drömmarna raderas ur sinnet och spräcks, förblir just drömmar och inte verklighet. Skrivandet är det enda viktiga i mitt liv och det finns helt enkelt inte nog med tid. Själv klarar jag inte av att vara kreativ på order. Trist, men sant. Vill verkligen finna en fristad innan hjärnan tar farväl.

Varför jag säger så?  

- Ja jag ser ju min pappa som blir allt mera snurrig och han är ju inte allt för gammal, så slutar jag så blir det aldrig de böcker jag drömmer om att göra. Klart man bär stor rädsla för just detta.


Nåja ett inlägg fullt av gnällande, men vänner, bloggläsare. Jag önskar er i allafall en riktigt fin söndagskväll.

 


Av Tove Birkeland Brandt - 17 juni 2014 10:07

Min blomsterprakt

Av Tove Birkeland Brandt - 17 juni 2014 10:05

fet textläkarbesöket inställt, han hade blivit akutsjuk. Tur att inte jag är det då.fet text.
Nåväl, jag har klippt gräs dock inte allt då rygg och axlar sa nej tack så lite blir det kvar till maken i morgon. Men jag ska väl ändå försöka städa golven och fixa lite tvätt så det blir gjort. I morgon är det dag sex på jobbet och skiftbyte så då blir det extra mycket städande tror jag. Börjar komma in i rutinerna, men jobbet är väldigt tungt vilket man inte kan tro. Axlar, rygg och fötter värker utan dess like vilket känns allt annat än bra, nattsömnen är svår då man inte orkar vända på sig utan smärta. Annars är arbetskamraterna alldeles toppen.
Men...
Jag har fortfarande ett hopp om att komma in på multijournalistutbildningen i Molkom. Svar borde komma snart, då de pratade på midsommarveckan. Vi får se! Maken gillar inte tanken på att flytta bara men livet är ingen dans och det här kan bli livets sista chans, men som sagt vi får se.

Idag skall kära Toby para igen, så det blir säkert trevligt för honom. Hans fjärde parning och de två kullarna som kommit är ju bara så vackra. Han har goda gener käre Toby.
Alla på jobbet är jätteglada i honom och hans charmfulla sätt. Ja precis han är med på jobbet och har eget hotellrum 206, lilla myskungen och på rasterna är han ute med matte och husse för att mysa och träffa alla människor som gör honom vild av glädje. Han är min livsglädje, lilla kungen. Fylld av personlighet till bredden.

Ja dagen blev inte som den skulle, men den kan nog bli bra i alla fall, solen skiner och kanske hinner jag sola mig lite idag. Vore skönt eftersom det är ett nytt arbetspass på 12 timmar i morgon eller ja en av dem är ju rast men fortsatt är man på plats.
Jag ska ta det med ro idag, vila ryggen lite och axelpartiet så jag orkar med morgondagen. Har middagsdisken i morgon och den är tuff kan jag lova. Köksdisk och som igår ca160 personer som åt...

Men nu har jag vädrat på en del och har väl kommit fram till ögonblicket då jag vill önska er alla en strålande vacker tisdag.

Av Tove Birkeland Brandt - 11 juni 2014 11:01

Trots allt en varm och skön dag, även om man inte ser solen för molnen. Känns ändå bra att bara få en dag utan måsten. Det var en evighet sedan sist.

Min ena dotter, barnbarnen och svärsonen var till oss under gårdagens kväll och grillade lite. Vi hade det jättefint. Så glad över detta besök, trevligt att mysa ihop en stund utan stress.

   Dagen gick åt till mor och far och deras omvårdnad, vi klippte gräsmattan, städade huset och så tvättade vi fönstren så nu ser de ut igen och mamma vart jättenöjd. Slapp hon ringa någon firma för att göra det också.


I morgon är det avslutning "STUDENTEN", för min bonusgrabb Christian Brandt

 

   Fattar verkligen inte vart alla åren har tagit vägen. När jag och deras far blev tillsammans var de bara småttingar och nu är det dags för studenten.

 

 Så stolt över dem, de är så duktiga och även om jag inte fött dem själv och de inte är mina biologiska barn så är de mina barn i alla fall. Man har växt in i dem och deras liv och det känns toppen. Jag är stolt som en tupp över det de har klarat av i sina liv. STORT GRATTIS CHRISTIAN, du är skitduktig.

   När vi grattat Christian så får vi ta ytterligare en vända och hälsa på svärfar på lasarettet eftersom vi går på ett redigt arbetsskift på fredagen, med 6 dagars 12 timmarspass innan det blir ledigt igen i sex dagar. Vi får väl ringa och höra hur det går för honom under någon rast så han inte får för sig att vi struntar i honom. Ja första månaden blir det inte samma pass för mig ock maken heller så vi trallar om varandra då, inte mycket tid tillsammans just nu.


Det snurrar så mycket tankar inom mig, drömmar som spricker. Orken som försvinner, känslan av bedrövelse över att inte få göra det man vill. Måsten som tar över livets kvalitet och jag är så enormt rädd att falla, bli riktigt sjuk igen. Känns som det hela tiden ligger inom en och lurar, bara väntar på att pysa till och jäsa över som svavel ur en krater. Ondskefullt och äckligt.

Nåväl än så länge står jag emot, kämpar vidare, håller inne med all skit. Tar alla måsten och gör det som förväntas av mig, slutar drömma, planera och önska någonting för egen del.

Av Tove Birkeland Brandt - 9 juni 2014 11:34

Idag skulle man ta det lugnt med en kopp kaffe på altanen, men som vanligt är det dånande maskiner som fyller luften med oväsen och gör att irritationen stiger inombords.
Flyttade till landet för jag vill höra fåglars kvitter, känna lugnet, men jag tror faktiskt det vore mindre oljud inne i stan.

Röntgensvaret gav inga positiviteter, verkar som en platta är på väg och lossa samt flera skruvar i makens arm. Vad kommer ske härnäst? Oron greppar tag och vrider om i det inre. Själv känner jag det som jag är på väg under isen. Trött, så förbannat trött och känner det som jag vill ge upp allting. Finns ju ingenting positivt att se fram emot någonstans, ekonomin åt helvete och böcker som ska redigeras och omskrivas. Har ingen ork till det som borde göras.

Mitt i livet som bara är motsträvigt och inte ger utrymme för minsta lilla. Ekonomin är helt åt helvete och vi klarar inte ens räkningarna för att det kostar att ta hand om och finnas till hands för andra. Svärfar på sjukhuset, folk som vill komma, folk som man ska ta hand om. Vem tar hand om oss? Vem ser till att vi orkar med allt det här? Vem bryr sig om oss eller om vår ekonomi?
Ingen fattar vad det kostar oss själsligt att hålla på så här. Idag är det lasarettet i Karlstad i morgon apotek och städning i Charlottenberg mm. Nästa dag klippa gräset hemma, städa, nästa Karlstad och sedan börjar man jobba 12 timmars pass. Ärligt jag står inte ut, vill bort. Bort från hela baletten, ge upp skiten, slippa undan.
Jag är bara så förbannat trött...

Av Tove Birkeland Brandt - 8 juni 2014 11:02

Sammôrn dä ä: 

semester å tält å husvagner å hyrde stôger

å tysker å dansker

å Stockhôlmer frå alle hôll å kanter

å takdrôpp å regn å Bergslagsômråde

å Nordvästra Svealand å allmän regn

å rea på kläfynd å skomagasin

å mygger å knôtt å tosser å groder

å fladdermôss å getinger å hôggôrmer å flôger

Å ongan å kiosken å glassen å sockerdrecken


Å åska å regn å saft å buller å fiaspel

å släkta å kusinan å täcker å filter

å sänger å garderoban Å vi bare for fôrbi.

Å kattongan å hunnvalpan å kusinans onger

å matlaging å baking å hôfsing å städing

Å tänk sô roligt att ni kom!


Å kålsäng åjoôppellann å tagetes

å dalian å tosbôsken å söan i granngårn

å kastspö å metspö å lögan å mörtan

å slôttann å bylass å kusinans onger

å kiosken å glassen å sockerdrecken


Å Mårbacka å Kvarntôrp å hembygsgålan

å bikini å hely hanson å vilstoln å Graham Green

å bading å Nivea å förkylning

å älgsafari å visaftner å tältmöta

Å Granevik å Älgsjövalln å Pusta


Å äppelkart

Å frôstnätter

Å hösten

Å tack å lôv


Författare: Gunnar Ehne

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards