Toves Tankar

Alla inlägg under juli 2014

Av Tove Birkeland Brandt - 30 juli 2014 10:49

Det är en festens dag skall Gratta min mamma som har 80 års kalas, egentligen fyller hon ju den 1 augusti men då jobbar jag så, idag blir det fest så vi kan gratulera henne. Är en aning orolig att hon tar ut sig för att fixa allting, men hon vill ha det på sitt sätt.

På sjukhuset i Karlstad ligger svärfar för döden, ensam i sin sjukhussäng och kämpar i värmen och den markanta skillnaden känns nästan morbid.


Svårt att sova, tankar som virvlar och gnager. Oro att man jobbar då det kommer bud från lasarettet igen, att man inte ska hinna in och ta riktigt farväl av Aage. Önskar att saker fått ett annat slut, han som var så pigg. Nu har han legat där inne i två långa månader.


Morgondagen bjuder åter på ny omgång arbete, 6 dagars 12-timmarspass. Ja man vet vad som väntar bakom nästa hörn kan man väl säga. Sista dagarna har jag haft svåra dumpinganfall, då jag mått så illa att jag fått kräkas och det är inga större mängder mat jag intagit heller så det känns tufft och slitsamt, förmodligen hjälper all stress till.

Väntar på en remiss till Karlstad lasarett eftersom någon av mina prover inte såg bra ut, förhöjda värden av ett eller annat. Ja ja ja, sorger man inte bör ta ut i förskott. Vad kan man egentligen göra?

Livet är inte och blev då inte riktigt vad jag tänkt att det skulle bli, men jag står här och får göra det bästa av det ifrån där jag befinner mig just nu, thats life.


Laptopen som jag lämnade in på felskök var stendöd, och jag har fan knappast använt den heller bara 1,5 år gammal och garantierna är slut, Såklart... VARNING alla köp ingen ASUS!!!

Just nu sitter maken och försöker se om vi kan få ut någonting på hemförsäkringen gällande denna så vi kan köpa en ny att dra runt på för att hjälpa de gamla. Så jävla typiskt detta är våran eviga tur. Moderkortet som kapsejsat går inte laga, roligt och vi som sköter alla räkningar etc åt mamma och pappa via den. Typiskt! OTROLIGT SURT.


Men vem gnäller, nu ska jag ladda för fest. Bilen är packad och jag har en del saker till min dotter i bilen också, presenterna till mor ligger i baksätet, hallongrottor på bordet i köket och nyplockade hallon i kylskåpet att garnera dem med. Dottern tar med grädden så den får vi vispa på plats. Skall även hämta en burk hallonsylt i källaren för att ge till mamma, gott med lite hemkokt sylt om hon skall göra något extra någon dag  

Av Tove Birkeland Brandt - 29 juli 2014 09:06

Sorg, bara ordet är tungt och vissa dagar grips jag av den. Tung, hemsk och utmattande lägger den sin mantel över mina axlar. Jag saknar min son, min fina ängel och livet som inte ville vara varsamt med oss. Bara vet att han är i min närhet och vissa dagar övermannas jag av att tårar pressar på, överrumplar mig för att försvinna lika fort som de kommit och var gång det sker frågar jag: Är du här hos mamma Kim?


Åren går, men de svåraste av sår består. Finns ingen tid som kan läka ett självmord, finns ingen tid som kan smeka undan smärtan av att mista sitt barn. Älskade lilla Kim fortsatt finns min fråga, VARFÖR? Livet är aldrig lika ljust längre, aldrig lika vackert som när du levde. Det är bräckligt, ömtåligt och mamma trippar på en nålsudd sedan din död. Mitt liv blev en råttfälla som snabbt kan slå igen om mig om jag inte är försiktig. Saknar, herregud vad jag saknar DIG.


Svärfar pendlar upp och ned, man säger att det blir sämre. Ringer och varskor om att det är illa och vi åker och då vi är på plats är han bättre igen. Vi lever med rädslan om samtalet som skall säga att nu är det slut. Rädda att inte hinna in, att det skall ske när vi jobbar. Hopp- kanske ordnar det sig ändå. Kanske...


Jag bär en sorg över att inte klara skriva, jag känner det som jag har tappat bort mig själv. Mitt eget liv och mig som personlighet. Livet rullar, men existerar inte längre. Jag befinner mig i en bubbla av allas måsten och det finns ingen plats för önskningar, eller för kreativa tankar. Finns ingen plats för mig. Allting handlar om att arbeta, på ett eller annat sätt.

Önskar jag kunde resa bort till en öde ö, fly och aldrig behöva titta i backspegeln. Leva som andra utan dåligt samvete, utan att ha ett hjärta och tänka på alla andra. Men så vet jag med mig att det kommer aldrig ske, det är inte jag.

Jag känner bara en sådan övergripande sorg över att mitt liv rinner ifrån mig utan att jag själv har någon nytta av det. Utan att det ger någonting för framtiden. Känns som jag befinner mig i en och samma bubbla och bara trampar där fram och åter på samma ställe. Nöter sulorna under mina fötter. SORG...

Av Tove Birkeland Brandt - 28 juli 2014 07:59

Ännu en dag i mitt livskapitel har fötts. Jag gick upp tidigt, armar som domnat och behövde väckas och komma igång fick mig att kasta de stela över sängkanten. Gjorde mig iordning för en tripp till Karlstad Centralsjukhus(mammografi idag) och så klart besök hos svärfar. Vi ska tala med läkaren idag, men utsikterna för Aage är inte speciellt goda. Känns vansinnigt jobbigt alltihop, hans vilsenhet. Den man kände så väl är utbytt, skinn och ben återstår och jag reagerar på att man bryr sig så lite, tycker att ansvaret är vårt att ge ha en bra sista tid. Ekonomiskt är det ju också en ruin, att fara fram och tillbaka alla dessa mil som vi gjort i månader nu. Visst är det krasst att behöva väga in en sådan aspekt i det här men vad gör man när man gått på knäna i flera år och sista månaderna har varit extra tunga med bensinkostnader och fördyrade levnadskostnader. Man måste ju dricka och äta också.
Jaja, nog om detta, vi kämpar vidare det har vi ju alltid gjort jag och älskade gubben.

Dagarna går alldeles för fort när man har ledigt från jobbet. Gräsmattan som behöver klippas igen och 6 kubik ved som skall kastas in och så måste vi få ihop tiden att klippa gräset hos mamma och pappa igen för det är snart så högt att klipparen inte kommer orka med.
Oj oj oj, vart är våra liv på väg. Hur gör man för att inte svika någon, göra skillnad i livet och ändå överleva själv? Hur gör man för att få tid att prioritera sitt skrivande?
Faktum är att ingenting fungerar just nu och det känns fruktansvärt tungt.

Gnäll, ja jag vet. Lovar ska sluta nu i alla fall för en liten stund. Just nu har jag min lilla Kissie som gosar med mig, ja fast egentligen är hon nog mest upprörd över att matskålen är tom. Får väl ta och resa mig upp och fylla på så jag får fred igen.
Måste nog inrymma att det var skönt att kliva upp i tid och bara vara i tystheten en liten stund.
Så kära bloggläsare och finaste vänner vill jag även passa på att önska er en riktigt fin dag. En dag som här i Värmland är grå och dimmig denna morgon, med en utetemperatur på 18 grader celcius.

Av Tove Birkeland Brandt - 27 juli 2014 12:22

I många avseenden så är tiden knapp, man vet aldrig vad som skymtar bakom nästa hörn. Inga garantier lämnas om att man överlever dagen, så krasst borde varje dag levas som om det vore den allra sista i ens liv. Tyvärr kan jag nog meddela att min ekonomi inte tillåter mina önskemål i det avseendet för att leva av att skriva går inte alls, men ett steg är väl att försöka se positiviteter i varje dag trots detta faktum.


Svärfars utsikter är inte de bästa och han ligger kvar på sjukhuset. En tid som blivit till månader nu, med visshet för oss att han troligen inte klarar detta så länge till. Han är gammal och organen vill inte hänga med i det som vår läkarvård kräver för att rädda hans liv, få hans sår att läka och att få honom på benen. Hans hjärta sviktar och likaså hans njurar när de belastas av näringsdropp och om han inte får näring ja, då orkar inte kroppen med av denna orsak heller. Tiden är knapp, så om man vill träffa honom gör man nog bäst i att göra det nu.


Mammas 80 års dag stundar själv jobbar jag den 1 augusti men vi firar på Onsdagen, vår sista lediga dag innan en ny period av 6 dagars tolvtimmarspass tar över våra liv. Presenter är införskaffade och några hembakade kakor är fixade, skall bara vispa grädde och toppa hallongrottorna med färska hallon så voila har vi små bakelser. Helena med familj kommer för att gratta och vi har varit dit och städat inför den stora dagen. Tiden är knapp, de gamla blir äldre och man orkar inte riktigt med dem. Dåligt samvete blir en följeslagare och man mår inte speciellt bra. Flackar och far varje ledighet för att ta hand om alla, se så de har det bra och man har allt mindre tid för att se till sig själv mitt i detta. Sannerligen är tiden knapp.


Skrivandet uteblir, kursen är dock utskriven och ligger framför näsan på mig just nu. Ska försöka läsa igenom upplägget idag och kanske påbörja en övning, kanske, jag säger kanske för avsikten finns där men orken... Samtidigt vill jag sola mig lite, hinna känna de värmande strålarna smeka min hud, ge mig färg och en känsla av pigghet. Sommarfräschhet, men som sagt tiden är knapp och man hinner inte allt man vill eller måste och ändå behöver jag dra i handbromsen, vila mig för att orka vidare på livets rusande tåg.


Saknaden kvarstår och under gårdagen kände jag en tyngande känsla av att inte ha varit till Sunne och minneslunden på evigheter. Borde ta mig dit, känna närheten till min fina ängel som jag saknar så varenda förbannade dag. Trots att åren går funderar jag fortfarande på varrför det var nödvändigt att sluta med ett självmord. VARFÖR?

Fasansfullär känslan att tiden tog slut, evigheten raderad, framtiden borta. Så mitt tips till er alla, ta vara på alla tillfällen att säga "Jag älskar dig", bry er om. För TIDEN ÄR KNAPP!


Av Tove Birkeland Brandt - 18 juli 2014 07:56

Molnen ligger tunga trycker ned mitt landskap på något vis, kväver men hettan är borta. Nåja, den kommer lagom till jag skall jobba igen, en 7 dagars period a 12 timmar stycket med början i morgon.

   Gårdagen bjöd på hallon och ändå mera hallon, plockade ca 8 liter och kokte sylt på 6 liter(3kg), så nu har jag flera burkar och vi kan reda oss i vinter. Så skönt, men ännu finns det faktiskt hur mycket hallon som helst att plocka på buskarna. Vilken skörd det blir i år och ändå har jag låtit min arbetskompis och hennes väninna plockat.

   Min dotter har bett mig att plocka lite hallonblad som hon vill ha till hallonte, får försöka fixa detta och ge henne. Det är synd de inte är här och plockar massa hallon till barnen och sig själva bara  när det finns i överflöd.


Den här dagen bjuder mor i huset på ett städ i hemmet och mera hallonplockande har jag tänkt mig, skall också koka lite potatis och fixa till en fräsch potatissallad tills ikväll när Thore och Marie kommer. Vi har sagt vi ska grilla när Ståle kommer hem från jobbet. Behöver nog eldas en del i pannan också för att duscha och fixa vatten till våra gäster så de kan duscha innan de ger sig av i morgon bitti, själva sticker vi på jobbet 07.15 uppgång 06:15, vilket jag inte alls klarade av idag. Somnade om och när jag vaknade hade maken redan rest iväg. Får väl skylla på den dåliga nattsömnen och illamåendet som kommit och gått i ett dygns tid. Nåja hoppas det försvinner tills imorgon då jag startar upp på jobbet.


Annars i mitt liv, stress. Vi sliter verkligen!

   Först är det jobbet där försvinner allt annat i en veckas tid på grund av de långa arbetstiderna och sedan när man är ledig igen, flacka till Karlstad ta sig an svärfar, räkningar och vara social, dag två av ledighet (hämta mediciner, städa ev klippa gräs mm) hos mamma och pappa. Dag tre hälsa på barn och barnbarn, dag 4 försöka varva ned, klippa gräset hemmavid, plocka bär mm, dag 5, vara hemma, städa huset, dag 6 pusta lite och känna ångesten för att allting börjar om(ett ekorrhjul som snurrar i en jävla hastighet).

   Så ser faktiskt våra liv ut just nu och det är inte speciellt roligt. Vi hinner dessutom inte skriva på våra böcker, inte jag i alla fall. Finner liksom inte orden mitt i hela den här baletten, behöver tid att vara, tid för mig själv, tid att slippa alla måsten och framför allt tid att ta bort den ångest och skuldkänsla som infinner sig om jag tänker på mig själv istället för andra.


Inte alls så stark som man ger sken av att vara. Många sviter ligger kvar sedan depressionen och den lurar ständigt runt hörnet. Det är precis som att om man gläntat på den dörren så kommer den alltid att stå på glänt, man klarar inte av att stänga den helt igen.

   Veckan som gick hade jag märkligt ont i bröstet, men det försvann efter ett tag och jag förmodar att det inte var någonting speciellt. Fruktansvärt trött och sliten hela tiden och kroppen känns som en uttjänt skurtrasa, men jag fortsätter ånga på. Vet ni varför?

- Vi måste, vi behöver pengarna. Behöver rätta upp livet, komma ikapp. Har legat och krälat i skiten allt för länge nu. Önskar så att vi kunde vinna pengar och få ordning på skulderna, sanera och börja om utan att känna den här pressen som alltid finns här. Och kunna vara politiskt aktiv på riktigt vilket vi inte fick möjlighet att vara nu på grund av våra skulder.

   Men man sitter ju i styrelsen så man får väl vara glad för det man kan göra där.


Nu finaste läsare av Toves-Tankar, mina tankar önskar jag er en riktigt fin dag.


Rösta på mig!

Av Tove Birkeland Brandt - 16 juli 2014 10:19


     


 Jag har alltid älskat saker som härrör till köket och för några år sedan fick jag tag i en serie som passade perfekt. Nu har jag funderat lite över dessa vackra behållare om de kan ha ett riktigt värde, om de kanske har blivit lite till åren. Så jag har tittat efter likadana men inte funnit några till försäljning, liknande jo, med av samma typ nej. Helt sonika vänder jag mig till riktiga experter för att få en värdering gjord av dessa eller nja i alla fall ett utlåtande!- Är de värda någonting eller är de bara billiga kopior av någonting som en gång gjorts? De som självklart kan svara mig på detta är företaget

Westling Värdering som har som motto att vara ett företag i tiden, snabba svar och naturligtvis finns de även på Facebook för oss som gillar att följa företaget där. Nu sitter jag i alla fall här och hoppas att jag har någonting gammalt och vackert på min hylla med en historia jag inte vet någonting om, men som Westling Värdering skall få ge mig svar på, spännande.

Innan jag rundar av för denna gången måste jag få tillägga att de tar sig an en hel del annat också när det gäller värdering, klockor, smycken. antika gamla saker och de har även onlinevärderingar, så har ni något rioligt liggande där hemma i byrålådan passa på att fixa en värdering.

Av Tove Birkeland Brandt - 6 juli 2014 08:54

Då har jag fått tummen ur och lagt ut våra ljudböcker till försäljning på Tradera, 50 kr /st, billigt och bra. Massa härliga böcker som jag lyckats lyssna på nu. Faktum är att jag fått upp läshastigheten igen, läste ut Rånarbröder på två dagar och idag ska jag försöka sätta mig med min egen bok Svart Triad för bearbetning och så ska jag skicka den till några förlag och testa utgången där, hoppas kan man väl göra.

Norlén & Slottner kanske, får se. Bok två tar upp ämnet rasism och nynazism i svenska samhället av idag så det är väl lite kontroversiellt, naturligtvis helt fiktiv story med hemska mord som inslag och mediala tankegångar.


Annars så är det inte mycket att hänga i julgranen just nu. En journalist hörde av sig och ville ha en intrevju med mig via mail och det är helt ok för min del, tackar inte nej till lite reklam för författandet och egenutgivningen som sådan. All reklam är god reklam heter det och så är det verkligen. Glad.


Min dotter har det trassligt på känsloplanet och jag vet inte vart jag skall stå. Vill hjälpa men vill inte lägga mig i hennes liv, blir så lätt att man styr för mycket och jag tycker de skall leva sina egna liv. Åsikter kan jag komma med, men gud jag önskar att hennes liv snart skall falla på rätt plats och at hon kan bli lycklig snart.

Snart kommer den lilla och hon får det så jobbigt. Älskade tjejen strävar så på egen hand och jag räcker inte till för att hjälpa.


I morgon börjar jag jobba igen en sex dagars ledighet är över och den har verkligen gått fort, önskar jobbandet kunde rusa lika snabbt som ledigheten :-)

Nu går jag på ett 7 dagars pass med tolvtimmars dagar, slitigt. Men mina arbetskamrater är bra, riktigt härliga faktiskt så det känns toppen.


Gårdagen bjöd på en hälsning från andra sidan, min älskade Kim skickade orden "Mamma jag älskar dig", skall iväg till ett medium i Arvika när jag får nästa löning. Hon är mamma till en av teamleaderna på jobbet. Spännande att se vad hon kan få fram från andra sidan jag har ju några stycken där som jag älskar högt och min son Kim som jag saknar var dag i livet.


Debatt SD fortsätter och mina åsikter om politiska beslut leder fortsatt till att jag kallas rasistisk, fattar verkligen inte folk hur illa det kommer sluta att välfärden inte existerar. När vi har en rådande regering som säger att han skall straffa ut folket för att de sympatiserar med SD, byta ut oss för att vi är sämre på allt mot de som kommer hit från andra länder. Vet ni vad det kommer kosta i skatter etc för att få dem att lära sig svenska eller att lära dem allt från grunden, många som kommer hit är analfabeter, vi kommer från olika kulturer. De tror på instängda kvinnor och omskärelse och vi för kvinnlig frigörelse. Det här är saker de fortsätter med även då de kommer hit, trots att de flytt från det och värst av allt kvinnorna hjälper till.

Det finns mycket negativt att ta upp och jo det finns positiva sidor. Det finns klart de som verkligen vill någonting med sina liv, som vill integrera i svenska samhället och bli svenskar på riktigt. Men dem läser vi inte om i tidningar och press, vi läser om våldsdåd och hemskheter och hur de på olika förnedrande sätt uttalar sig om dumma svenskar mm.

De som bor i Sverige måste bli ett med Sverige, vi kan inte låta deras kultur ta över det lilla landet Sverige, man måste staffas hårt om man omskär småflickor, hedersmördar etc. Flyttar vi utomlands kan vi inte tro att man ska skapa ett Sverige till oss, vi får smälta in och bli ett med det land vi flyttar till, följa lagarna där och deras kultur, vad man sedan gör bakom stängda dörrar är en helt annan sak det är upp till var och en. Men att tvinga det på andra är fel oavsett land, oavsett kultur.

Av Tove Birkeland Brandt - 5 juli 2014 08:37

Jippi solen skiner och jag ska ta vara på den, klämma ned min lekamen i solstolen och njuta, fånga strålarna och sätta färg på tillvaron. Rånarbröder får fortsätta hålla mig sällskap under dagen. Boken är mycket annorlunda skriven, berättande utifrån på något sätt och inte så mycket dialoger vilket känns en aning tomt för mig som använder mycket dialoger och miljöbeskrivningar.

Senare denna dag skall jag ta och jobba med min bok, återigen så handlar det om dialoger, bearbetning och sammanflätning. Vet inte riktigt hur jag ska angripa sakerna men angripas skall de.
Maken är på jobb och sliter, får måndagen ledig och sedan är det på det nya skiftet i servicen. Trevligt!

Gårdagen bjöd på saknad, innerlig sådan, tankar på Kim, känslor som svällde över. Tomhet, fylld av tomhet, ett INTE som gör vansinnigt ont. Men det är mitt liv, ett liv jag inte kan ändra gällande detta. Vad jag än gör är min son på andra sidan och jag saknar mitt barn.

Toby fick sig ett bad under gårdagen så idag får matte fortsätta plåga honom med kammen, vilket han så klart inte gillar alls. Protesterna är många och han är svår att hålla stilla, men det måste göras oavsett. Blir full av tossar som måste redas ut.

Drömmar spricker hela tiden, reservplatsen på journalistutbildningen kommer aldrig bli annat än en reservplats. Faktum var att man kände negativiteten när man besökte skolan. Ledsamt, min sista önskan om förändring går i stöpet. Jag är 50 år gammal, vart har mitt liv tagit vägen?
Känns inte som jag haft något eget liv ännu, bara jobba och slita, passa upp och ta hand om alla andra och alltid komma i sista hand och ändå, duger jag aldrig. Passar aldrig riktigt in. Nåja, tur man fått sig SD vänner av dem är det äkta känslor, gemenskap och ärlighet som ges.
Många som anser att vi är rasister, så fel de har. Vi vill rädda Sverige innan det är försent. Vi har inte råd med den enorma invandringen som regeringen gett klartecken till, ekonomin går under och välfärden blir ett minne blott. Pensionerna försvinner och snart sitter vi här, vridit klockorna tillbaka och får vara glada om vi får en plats på ett fattighus istället för i rännstenen.
Jag är ledsen över att kallas rasist för jag har inte emot människor av annan hudfärg eller kultur, jag vill bara inte se Sverige dö.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards