Toves Tankar

Alla inlägg under september 2014

Av Tove Birkeland Brandt - 28 september 2014 15:02

Äntligen hemma- i Värmland alltså. Har under helgen varit i Göteborg på bokmässan och hjälpt till i Värmlandsmontern en del. Serverat kaffe och delat ut årets program och självklart också presenterat min bok för de som ville lyssna.

Det har varit spännande att se bokmässan från insidan men också känt att det varit jobbigt då jag gått med feber hela helgen och knaprat tabletter för att orka med. Träffade många underbara människor på mässan, såg nya böcker och självklart köptes en del.

Framträdandet av Lars Lerin var över förväntan då jag faktum sett honom som en tvär stör och sedan visade det sig att han tog alla med en frisk storm och innehöll en hel del charm och elegans. Tror faktiskt att han fått sig ett nytt fan - omvändare.


Göteborg har även bjudit på god mat och trevligt hotell. En stund utanför Värmland, att komma bort och koppla bort lite av sorgen vi bär på så det har känts mycket skönt måste jag tillstå. Man har fått vila tankarna lite. Men väl hemma så är det ju på sin ordinarie plats igen, tyvärr kan man inte leva kvar i de gynnsamma bubblorna man bjudits, men det var skönt så länge det varade.


Idag har det blivit en tur till föräldrarna.Räkningarna skulle betalas för denna månaden och lite mediciner skulle förnyas via mina vårdkontakter, men nu är det gjort och vi är åter hemma igen.

Blev såklart lite fika och en hel massa prat om Göteborg och våra små fyrbenta vänner som alltid härjar runt då de träffas och nu så sitter maken och knappar in betalningar på löpande band för våra räkningar. Mitt i allt så är det skönt att kunna betala för sig.

Hoppas snart att kunna ta tag i min bok igen, lägga tid på den och redigera en del eller rättare sagt göra en del omskrivningar i den för att hotta upp dialogerna och händelseförloppet. 

Men det ska väl inte dröja allt för länge innan vi kan ge ut min nästa bok i alla fall bara jag får tummen ur och arbetar på den igen. Även bok tre i samma serie ligger i väntan på att fortsätta skrivas och så klart en hel del andra projekt inom andra genrar. Till sist kanske man slår sig in någonstans, lyckas. Det måste man ju tro på i alla fall.

 

Passa på att läsa min debutbok som nu även presenterats i Göteborg "Röd Vinterängel" med handlingen förlagd till såväl Värmland som i självaste Göteborg, finns att köpa ute på Internetbokhandlarna! Missa inte denna spännande bok eller för den delen makens härliga kriminalare "Ankharen", en riktig Värmlandshit.



Av Tove Birkeland Brandt - 24 september 2014 10:48

Då är det dags för en sedan länge planerad resa till Göteborg och bokmässan där vi skall stå i Värmlandsmontern, där kommer vi hjälpa till lite och visa upp våra debutböcker, "Röd Vinterängel och Ankharen".
Fredagen så står vi på scenen och berättar lite om våra böcker och kanske ses vi där? Då gäller klockan 11 och 11.30 och i sådant fall får ni veta lite mer om tanken bakom böckerna, karaktärerna och genren vi valt att debutera inom. Hoppas vi möts där men givetvis är ni också välkomna till Värmlandsmontern som har massor av nytt att erbjuda.

Senaste dagarna har varit fyllda av kärlek till mitt nya barnbarn Livia som är en fröjd för ögat, så roligt med en liten tjej bland alla små pojkar som nu är stolta bröder. Fick en hel del fina kort på dem alla då de höll i lillasyster med hjälp av mig.
Dottern mår ganska bra och det känns som en lättnad då de måste resa hem lika fort som de fött barnen idag.

I alla fall strax bär det av med bilen och första anhalt är Grums där Toby skall på semester hos min andra dotter under de dagar vi är bortresta. Hoppas de får en riktigt trevlig tid tillsammans, med massa bus och kanske blir deras lilla kisse och Toby goda vänner när de får vara tillsammans under en längre tid. Han älskar ju sin egen kattkompis Kissie så det är väl ingen omöjlighet.

Nej, nu ska jag önska er en riktigt bra dag och sedan får jag sätta fart och packa klart så jag/vi kommer iväg. Spännande och nervöst, måste erkänna att jag har scenskräck inför fredagens framträdande.

Av Tove Birkeland Brandt - 22 september 2014 10:41

 

Började med att ringa folktandvården för att påbörja behandling hos dem och då upptäckte man en gammal skuld på 4900 sek, vilket gjorde att jag inte kunde få tid. Jag måste fixa en avbetalning för att få tid och sagt och gjort så tog jag tag i detta, började ringa Liv betalservice och efter telefonköer och flera olika handläggare kom man fram till att jag måste ringa Visma Collector. Sååå, jag ringer dit och hamnar i en ny telefonkö. När de väl svarar så upprepar jag allt jag tidigare sagt och en hurtig kille påtalar att jag måste betala 1500kr månaden, vilket fick mig att hisna arbetslös som jag numera är. Summan 250 kr/månaden kändes rimlig för mig vilket föranledde att jag bollades över till ytterligare en person och fick dra hela historien igen, men nu är det fixat med en avbetalning 36 avbetalningar a 250 kr.


Ny sats, slog numret till folktandvården igen och nu fick jag tala om att jag ordnat med en avbetalningsplan och att jag ville ha en tid, vilket jag fick till slut och i November får jag påbörja min behandling hos tandläkaren.

När jag var klar med detta var det dags för läkarstationen Avonova och då hamnar jag hos en telefonsvarare där jag fick lämna telefonnumret så att de kunde återkomma. Ny väntan, men efter två timmar så är det nu klart med en ny läkartid, 3 dagar efter att min sjukskrivning gått ut, nåja bara att vänta.


Gårdagen bjöd på både svåra och lätta händelser. Först ut var att åka till jobbet och skriva under uppsägningspapperen. Såg min ärkefiende "M" och det knöt sig i magen, tog adjö av andra på platsen och gav TG en stor kram och Tackade för hans bemötande, en underbar människa. Vi tvingades skriva under ett papper som var helt banalt men gjorde det för att få slut på allting. Orkar inte mera.

Från Glava for vi sedan till Grums och fick oss kaffe hos min dotter Laila innan vi skulle åka till dottern Helena och se på vårt nya barnbarn Livia Freja, en underbar liten prinsessa. Vi hade fullt av presenter med oss och så passade vi på att laga mat och bjuda de nyblivna föräldrarna på. Det blev en jättetrevlig eftermiddag och jag hade svårt att slita mig från Livia.


 

Rösta på mig!

Av Tove Birkeland Brandt - 21 september 2014 09:21

utanför är det ett dimmigt landskap som fyllts av höstens färg. Ger en speciell känsla av nedstämdhet som avspeglar mitt inre. Oro, ängslan för det som kommer men också en lättnad, en börda som lyfts av mina axlar.
Mitt i allt detta har jag blivit mormor igen, nu en liten tjej och jag roade mig med att handla presenter igår och idag skall jag åka och säga hej till mormors nya tjej Livia Freja.

Prio ett som ska klaras av idag är ett besök på min f.d arbetsplats eller min och makens f.d arbetsplats och skriva på uppsägningspapperen. Skönt när det blir gjort och man kan lämna helvetet bakom sig,för ett helvete har det varit sedan min svärfars dödsbädd.
Att göra en lång historia kort, vi frystes ut efter att ha lämnat jobbet för att sitta vid svärfars dödsbädd, skitprat florerade och alla knivar var inte så vassa som de trodde, men då det inte gick på ena sättet att knäcka oss bytte man taktik och lyckades till sist att få mig igenom skyddsbarriärerna.
Men en tröst är väl att många är de som vandrat ut genom dörren på den arbetsplatsen och med liknande erfarenheter i bagaget, borde varna alla för att söka jobb där eftersom det är humörsvängningar som styr hela skiten och ofta verkar det vara ett riktigt menstrationshumör...

Efter gallan, lite annat smått och gott. Har varit uppe några timmar nu och hunnit elda i pannan så vi fått varmvatten. Duschat, vilket var riktigt skönt, tagit mina piller, druckit kaffe och suttit här i min ensamhet och tänkt i sällskap av min galet gosjuka katt "Kissie".
Maken ligger fortfarande och sover, men jag har preppat badrummet åt honom genom att sätta på elementet så han får ta en dusch i en varm vrå. Känns faktiskt att hösten har kommit till oss nu det börjar bli svalt i huset.

Ja nu ska jag avrunda morgonens blogg och med detta önskar jag er fina vänner och läsare en underbar söndag.

Av Tove Birkeland Brandt - 20 september 2014 11:05

Lyssnade på Mix Megapol igår och där kom en helt ny låt upp "Desolet", så störtskön. En rapgrupp från Frankrike och jag var helt såld så nu spelar jag denna grupp för fulla muggar.


Lyssna själva de är helsköna....

Hade min älskade ängel tyckt var skitbra, hör Kimpan jag spelar för dig idag!


Gårdagen var en jättebra dag, jag blev åter igen mormor och nu kom den efterlängtade lilla tjejen till världen. Livia Freja Birkeland Denker och hon är en fröjd för ögat. Ska hälsa på henne på tisdag, men har sett henne på bild. Dottern mår bra och kom hem samma dag, själv var jag hemma hos henne innan hemgången och passade Alex och körde de större grabbarna till skolan. Städade och dammtorkade hela lägenheten så hon skulle komma hem till ett rent och skönt hem. Tyvärr gick det inte att fixa tvätten då tvättstugan var under renovering.


Idag har jag lite annat på menyn, ska ringa och beställa tid hos tandläkare. Tappade en visdomstand igår, de rackarna kommer ut en efter en och klart det känns jobbigt. Men vi får fixa löständer :-) man måste ju kunna le. Har ju några år kvar, annars får jag väl gå och se allmänt sur ut och äta puré till middagar..

Jobbet, det blir snart ett avslutat kapitel och mitt i oron så känns det bara skönt. Vi fixar framtiden, bara ett nytt vägskäl att vika in på. Vi klarar det, har alltid klarat oss och det gör vi nu med.

Tillsammans är vi starka!

Men det var ju dagen jag skulle prata om. Skall bli en tur till Rusta för att köpa trådbackar till våra garderober, behöver få ordning på kläderna, kaos och man finner ingenting som det är nu. Hatar hänggarderober!

Sedan så blir det en tur till mamma och pappa så jag får se hur de mår.


Till er alla fina människor som följer min vardagliga kamp, TACK för att ni finns!

Och så vill jag önska er en riktigt bra dag, jag tragglar vidare med min ångest och sorg. Guppar just nu upp och ned på sorgens hav, saknad som trycker i bröstet. Ännu en gång så besviken på människor och deras elakhet. Förstår inte nöjet i att knäcka andra och vara allmänt gemena.

Rösta på mig!

Av Tove Birkeland Brandt - 18 september 2014 10:27

 

Så mycket tankar och man känner att man skänkt pärlor till svin. Gett av sig själv till fel personer, varit lojal för att få en kniv i ryggen. Alltid för jävla snäll och då blir otack världens lön.

Att återigen blivit nedslagen i psyket för att folk är så ego att de kan beté sig hur som helst utan att tänka efter innan om vilka skador de ger/skänker till andra med sitt agerande.

Vår värld är dessvärre full av falskhet och på min arbetsplats tar man rekord i att prata skit och ge sig på andra bakom ryggen, finns ingen rakryggad personal som vågar ställa upp för varandra eller möta upp en ansikte mot ansikte.

Feghet! Fullt av feghet.


Känns inte bra att känna sig illa omtyckt, men faktum är att det är det jag gör. Mitt i allt annat som skett i mitt liv är det väldigt jobbigt att känna att man inte duger fast man försöker att göra sitt bästa. Man hör inte hemma någonstans hur man än gör. Vad är felet?

Varför känner folk sig hotade av min närhet? För det måste väl vara det som gör att de reagerar så illa mot mig utan att jag gjort dem någonting.


Jag är en VÄDUR, har auktoritet. Förlåt men jag är född sådan, ska jag krypa och slicka röv för att bli accepterad - ALDRIG...

Det kan jag tala om att det är NI inte värda!

Vill man inte ha mig som den jag är- ER FÖRLUST, för jag är en individ som kan gå i graven för dem som finns för mig. Så jag konstaterar att det som skett nu, ert agerande är en förlust som inte är min i annat än i den depression ni påtvingat mig. Ni har kasserat en av de mest lojala människor som går i ett par skor. Och det är ju synd för arbetsplatsen att man inte vill ta tillvara på kunnig och bra personal utan hellre trampar och psykar tills de bryter ihop.

Vari låg felet? Jobbade jag för bra, kom med bra idéer? Ville hjälpa till att göra saker bättre/lättare?


Ja sorgligt är det och tysta mig kommer ni aldrig kunna göra. Jag har inte gjort några fel, jag har skött mitt jobb, skojat och varit social. Men tydligen har andra känt sig kränkta, men ni får inga FÖRLÅT från mig. Mitt råd är detta- Bli vuxna, VÄX FÖR FAN UPP!

En del har klagat över hur deras vänner blivit bemötta, fått sparken och sedan gör ni samma sak själva för att få oss separerade på jobbet. Allt för att vi inte skall vara kvar eller för att vårt liv skall bli surt. 

Finns ingen arbetsplats i världen som är värd att skava på vårt förhållande. VI ÄR ETT ALLDELES UNIKT PAR och andras avund över detta har vi mött många gånger, men det biter inte på oss, SORRY....

Vi är ett stabilt par som går i graven tillsammans om man nu skall uttrycka sig så!

 

Av Tove Birkeland Brandt - 17 september 2014 19:00

Nu ska jag få en chans att komma tillbaka, ännu en gång och den här gången skall jag förvalta detta och inte skynda på stegen som jag gjort tidigare. Det leder inte framåt mer än korta perioder, bättre att saker får ta sin tid och läka en gång för alla. Komma på fötter på riktigt. Har bestämt att det blir samtalsterapi igen, kan vara skönt att tala om allt man genomgått. Min tid skall vara en FRI TID.


Blir att åka in med ett kvitto på recept, så blir frikortet fixat också. Väntar fortsatt på remissen från Endokrinavdelningen i Karlstad, för att se hur det gick med mina prover. Oroligt när de dröjer, man vill ju veta när det gäller hälsan.

Läkaren frågade mig om jag har dåliga tankar just nu, men ärligt svarade jag att sådana finns inte just nu. Kan nog säga att jag brutit en ond cirkel i tid. Hoppas att det är så i alla fall, livrädd för att möta det stora mörkret igen.


Har ägnat mig åt en del nyttigt, åkte till Jula och köpte ett regnställ till lilla Alexander och fixade vantar till småttingarna i Deje. 3 par för 29 kronor så jag köpte både tum och fingervantar, var ju som hittat. Regstället kostade 199 kronor och det var riktigt fint, mjukt och följsamt så det bör vara skönt att klä sig i. Blev en sopskyffel till mig själv i ROSA då så klart. Sedan for jag inom Linas Café i Åmotfors för att hämta våra SD jackor och SD väskan, vindjackor i mörkblått med Sverigedemokraternas logga på. Jättefina.


Väl hemma började jag fixa med maten tills älsklingen kommer hem från jobbet.Skall bjuda honom på en härlig köttgryta med kokt potatis, "riktig svensk husmanskost". Så gott.

Sitter just nu i skrivande stund och lyssnar på vinets bubblande, mitt eget äppelvin har börjat ta fart, hoppas bara att det kommer bli gott. Råsaften var i alla fall mycket god kan jag lova. Lite spänning att göra eget vin igen, det var evigheter sedan jag sist gjorde det och nu är det astrakanäpplena i trädgården som får stå till tjänst.

 

Från jord till bord är det som gäller just nu och imorgon ska jag passa på att plocka ned äpplen och göra en äppelkaka, fick recept av Ramona Fransson idag som jag skall testa, såg helt underbar ut då hon bakat den.

Av Tove Birkeland Brandt - 17 september 2014 11:29

 

Det är skönt att ha vänner, på riktigt som vi i SD säger.

Efter alla kalla vindar som blåst i mitt liv är det nu åter dags att söka sig till läkarvetenskapen. Tyvärr lyckades vissa människor att knäcka mig igen, trodde jag var starkare, men så var inte fallet.

Tankarna är många och de är svåra att greppa så jag har fått sitta ned i flera timmar och skriva ned allt på papper för att få en sammanfattning till läkaren. Han får helt enkelt läsa det jag skrivit och så får vi prata efterråt, enklast så eftersom jag har svårt att fokusera och få saker sammanhängande. Ångesten klämmer i bröstet, känns som en stor sten som fyller upp allting inombords.


Man tappar fort sin hälsa när saker går fel, men det beror väl till stor del på den ryggsäck man bär med sig i livet.  Falska människor och åter falska människor, måste erkänna att jag förvånas över att det finns så många av dem. Att mista människor man älskar är svårt nog utan att utsättas för dumheter i samband med det. Det är tungt och tomt och det har bara precis börjat sjunka in allt vi varit med om för tills nu har det varit fullt upp med begravningen och allt annat, men nu störtar också verkligheten in, tar över och krossar


Jag har svårt att sätta gränser, vill inte stöta mig. Vill vara en snäll tjej, så har det varit ett helt liv. Kan inte säga NEJ, fast att jag verkligen behöver göra det, går under själv för att jag inte gör det och ändå är NEJ ett alldeles för svårt ord. Jag är min mammas teraupeut, trots att jag sannerligen behövt en själv istället. Hur kunde det bli så här?

Varför belastas jag som själv ligger på botten och krälar. Visst älskar jag dem, men vem älskar mig? Vem ser till att jag är hel? Inte ens jag själv är kapabel att göra det längre.


Tog en promenad med lilla Toby, och Kissie vår katt vallade oss båda. Är så glad för djuren, så glad för den ärlighet de besitter, Kärleken och livsglädjen de försöker förmedla till sin husse och matte.

Superwomen Tove är borta, flugit sin kos med vinden, existerar inte mera, nu finns en medelålders kvinna, trött och sliten, fylld av ångest och hjärtesorg, ärrad långt in i själen av ett fult och elakt liv och onda människor som kantat dess väg.


Lever i saknad och sorg, en tomhet som är förödande för livskvaliteten. Älskade Kimpan jag saknar dig hela tiden.

Älskad, saknad, aldrig glömd!

Mamma


 

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards