Toves Tankar

Alla inlägg under november 2014

Av Tove Birkeland Brandt - 29 november 2014 09:30

 

Idag är det dags för det årliga julbordet, jag skall iväg och köpa några små saker för att slå in som julklappar till bytet. En rolig tradition där tomten kommer på besök och delar ut små paket till alla samlade.

   Vi skall äta gott och njuta av varandras sällskap och dagen till ära ska vi också få en rundvandring på herrgården vilket jag verkligen ser fram emot då jag hört berättas om den vita damen sedan min tidiga ungdom.

  Det skall bli roligt att klä upp sig lite i min nyinköpta klänning och mitt hårsmycke, låta svänga ut lite, bara sådär på ett underbart skojigt sätt.


I morgon är det skyltsöndag och då skall jag och maken stå med våra böcker för att signera och sälja dem på Akademibokhandeln i ARVIKA, känns verkligen roligt och jag hoppas på att det kommer in många för att träffa sina lokala författare och köpa sig ett signerat exemplar av Röd Vinterängel och Ankharen.

   Just nu ligger jag i startgropen för att få min andra fristående deckare om mediet Mimmi under process, behöver bokomslag och hjälp med inlagan och sedan även hjälp att få pappersbok och e-bok ut på Publit för tryck. Hoppas kunna presentera boken i januari eller februari. Satt faktiskt häromdagen och filade på baksidetexten och känner mig faktiskt ganska så nöjd med den.

  Tänkte bjuda er på den här och nu:

Svart Triad är en mörk berättelse där nazism, rasism och mordet på en liten flicka flätas samman, till ett raseri av känslor,

Värmländska mediet Mimmi plågas av sina inre syner. Visioner med vilka hon leder mordenheten i Göteborg i rätt riktning.

   Det blir ett tätt samarbete mellan Mimmi, Rita och Greg då jakten för att bryta det ondskefulla påbörjas. Ett sökande mot tiden, för att gripa en besinningslös mördare.

 

Hoppas det lockade en del för jag kan lova er ännu en skrämmande historia med rötterna i vår eviga samhällsproblematik, i Röd Vinterängel är bakgrunden till historien neddragningarna inom psykvården  och det som kan bli resultatet av ett sådant förfarande. I den här kommande boken så handlar det om den allt mer utbredda rasismen i vår samhälle. För mig är det naturligt att basera mina texter på något som jag känner är fel i samhället och därför så plockar jag sådant som ligger närmast till hands som berör oss alla på ett eller annat sätt.


 Min tredje fristående bok om Mimmi ligger just nu under skrivande hand och den kommer handla om trafficing och organhandel, maffia.




Ni missar väl inte att Mimmi Lammfors Djup fått en egen facebooksida!


Här inne kan ni träffa karaktären Mimmi och lära känna henne i hennes vardag, fråga henne om saker, reflektera över rätt och fel i hennes handlingar eller helt enkelt lära känna henne bättre.  Dessutom lottar hon nu ut ett exemplar av Röd Vinterängel. Detta kan man delta i genom att gilla Mimmis sida, samt dela inlägget så det syns att hon har kommit ut på facebook.

https://www.facebook.com/MimmiLammforsDjup?ref=bookmarks

 






 

Rösta på mig!

Av Tove Birkeland Brandt - 29 november 2014 08:45

Med barnbarn i alla olika åldrar lever jag fortsatt i en värld av leksaker, tindrande barnaögon och drömmar om olika saker. Själv hade jag ett hav av dockor när jag var liten. Min mor fotograferade mig någonstans med alla dessa för att jag skulle minnas dem i min vuxna ålder.

Barnbarnen som är flest pojkar, pysslar en del, lägger pärlplattor och gör små fina smycken till sina mammor, saker jag hoppas kunna finna till bra priser för att ge dem i presenter då de fyller år och då julen närmar sig med mera.

   Jag hade nog kunnat drömma mig in i en värld av maskerad för egen del, där barnen ena stunden kunde leka som eldsprutande drakar och i den andra stunden klä om sig till sjuksköterska och vårda varandra, kanske leka Pippi eller någon annan barnbokskändis.

   Tänk vilka möjligheter det finns i leksakernas värld, man kan bygga stora slott i lego, bygga klossar och spela roliga sällskapsspel, köra bilar eller tåg i rasande fart över golven. Ja sanna mina ord som mormor lever jag i en Värld av leksaker.

   

Av Tove Birkeland Brandt - 29 november 2014 08:31

Har i mitt sinne en vision, där jag lyckas stort med skrivarkurser och bygger en ny och häftig affärsidé genom detta mitt kall"skrivandet". Då måste jag helt klart också ha en stor och häftig kontorslokal dit alla mina kunder kan komma. Jag tittar lite slött på nätet och fastnar på en jättetrevlig sida, där man via sökmotor kan finna precis vad man vill ha.

Jag fortsätter drömma, tänka på vart jag skulle vilja placera denna rörelse, för här eggar man mig genom att visa mig möjligheten att söka denna lokal från Luleå i norr till Malmö i söder alltså hela vägen genom vårt avlånga land. Att finna information är verkligen enkelt.

Man kan faktiskt söka, kontor, butiker och fastigheter som är till salu samtlagerlokaler. Jag när mitt sinne ytterligare, ser in i en framtid som jag hoppas finna för mig själv en dag. Ser fantastiska objekt som radas upp, rymliga ljusa kontor, trevliga med stora öppna ytor och massor av fönster för ljusinsläpp. Det är hit jag skall återkomma då jag lyckas med mitt projekt en dag.

Av Tove Birkeland Brandt - 25 november 2014 08:43

Jag har träffat hon som ser, runt henne lyser hopp och sprallighet. Ett smittsamt och härligt liv i en liten sprudlande kropp. Vi stod där ihop och talade, en Sierska och jag och jag kände ren glädje.

   Hon kände genast igen mig, visste att vi haft att göra med varandra på ett eller annat sätt. Jag hade bett henne att rådslå mig angående Kim en gång och sedan dess har jag gått här och funderat på att köpa mig en tid hos henne. En stund av hopp, en stund där jag kanske kan få höra Kim tala till mig igen, men denna gång från andevärlden.

   Det har inte blivit av ännu, men det ska ske. Jag vet nu att jag måste få sitta ned vid hennes bord "Hon som ser", känna hennes välvilja, få ta del av hennes kunskap. Hitta min inre frid och hon spådamen i egen hög person är den som kan hjälpa mig.

   En mycket god vän till mig besatt dessa kunskaper, hon kunde Reiki healing och gav mig ofta av sin värme. Hon finns där på andra sidan med min fina son. Men jag vet vad hon kunde och kan aldrig tvivla på dessa män och kvinnors uråldriga kunskap som de fått till skänks för att hjälpa andra.

Av Tove Birkeland Brandt - 22 november 2014 20:05

Trivsamt uppehåll, fin buffe på hotellet men jag dumpade så klart och fick knappast i mig någonting alls, ja ja bra för vikten som ju stigit igen. Blir snart hårda tag med det oavsett.
På rummet nu och det är kaffedags, tur att man kan få sig lite pulverkaffe på hotellet i alla fall, kaffe gör susen.

I jönköpingstrakten är det riktigt halt idag och det har hänt en del olyckor så är ni ute på dessa vägar, kör försiktigt. För oss bär det hem emot Värmland imorgon så man får väl vara aktsam. I Danmark var det plus sju grader och här låg tempen på minus en grad så det diffar lite.

Danmark bjöd mig att köpa en ny handväska samt en klänning att ha vid julbordet nästa helg. Ser fram emot den och att komma hem för börja gå igenom veckans nätträff. Kul att se vad deltagarna skrivit och att lägga upp en bra lektion inför tisdagen.
Gårdagen var helt underbar då vi njöt i fulla drag på Tivoli i Köpenhamn som var julsmyckat. Hihi, blev en hel del vinglögg med romshot i, gott men det svängde under fotsulorna till sist.

Nu är det viloläge på hotellsängen och teven för att se så mycket bättre. Bara avkoppling ...
Ha en fortsatt fin lördagskväll, alla sköna läsare och vänner.

Av Tove Birkeland Brandt - 21 november 2014 10:15

Sitter på Copenhagen go hotel, frukosten är intagen och man väntar på sin sedvanliga morgontoalett, borsta tänder och allt det där innan vi drar vidare de sex kilometrarna in till centrala stan.
Idag blir det att vandra runt, njuta, fota och vara. Blir en skön dag på Tivoli dit vi har fribiljetter och kan få möjlighet att insupa lite julstämning. Fattar inte att vi kommit så närma juletid redan, känns långt borta för mig om ens något jag tänkt pyntat för detta år. Jag menar ingen besöker vårt hem i alla fall och på julaftonen skall vi till min dotter och barnbarnen i Deje dit vi bjudits i god tid.

Tänker på lilla Toby om han busar runt med lilla Fiffi, dotterns katt. De åt ur samma skål innan vi for i alla fall så de blir säkert snart vänner. Toby är ju van katt och på tal om katt så har vi även barnvakt till Kissie som släpps ut och in dessa dagar. Tack och lov för vår granne Harriet, hon är för snäll.

Tillbaka till Köpenhamn och hotellet. Det har en bakgård som genast upptog min fantasi, en mörk bakgård med cykelställ och snårig liten skog som fick tankarna att dras till en mordscen i någon kommande bok. Härligt med ny inspiration.
Höghusen på andra sidan hotellet, känns ruffiga och vi befinner oss i något som i gemene mun kallas gettokvarter. Nedslitet, lortigt och udda. Alla dessa intryck skall jag samla på för att skriva om frampå.

Nej, nu dax att göra sig redo för en riktig upptäckardag så alla underbara och fina läsare, ha en toppendag.

Av Tove Birkeland Brandt - 19 november 2014 19:14

Då ska vi äntligen få tillfälle att åka bort och bara vara. Så fantastiskt roligt det skall bli, bara jag och älsklingen på tu man hand långt bort från hus och hem. Relaxa, njuta, äta gott och dricka gott så klart. Mysa för tre(minst).

Hotellnätter, småkutter och god frukost. Ingen som helst stress och inte tänka på ekonomi för en stund, tänka ord och fånga omgivningar, fota och inspireras till skrivande igen.


Idag var vi till stan och köpte en mikrofon att ha på bordet för att ge kursdeltagarna bättre ljud när vi kör nätträffarna. Hoppas det kommer bli bra. Det är verkligen inspirerande att köra kurs och nu tror jag upplägget sitter bättre och bättre för oss, söndag kväll är det dags för att åter jobba med nästa nätkurs/föreläsning och gå igenom inlämningsuppgifterna. Blir ett par hektiska dagar innan vi kommer ikapp eftersom vi åker bort ett par dagar, men det är de verkligen värt.


Nu ska det bli soffa, teve och glasstårta.

Köpte en Vienetta vanilj som vi skall avsmaka till en kopp kaffe och så får det bli lite teve. Vi har idag beställt oss en ny säng och sålt vår gamla till dottern, ja byte av sängar får ske när vi fått vår leverans i december. Blir så roligt att få lite nytt i vårt hemma lagom till julen, vi får väl anse att detta är vår gemensamma julklapp. Vi beställde den från Furniturebox och sedan två coola nattuksbord till sängen, för de vi har nu hör ihop med sängen  som Laila skall ha.

Den sängen har varit en säng som alltid gett massor av beröm från dem som sett den men ibland måste man få ändra sig lite. Känner att stilbyte är på sin plats.

Nej, teverutan kallar så alla sköna och goa läsare, ha en riktigt fin kväll och stor kram på er.

Av Tove Birkeland Brandt - 18 november 2014 09:18

Mitt roliga projekt är i full gång, mamma skriver små korta berättelser och jag renskriver, redigerar och fixar till dem i väntan på vårt större projekt. Det här kommer bli en helt sagolikt trevlig bok.

Det roligaste är att mitt i alla små berättelser växer sig en härlig sagobok också fram och påckar på sin skapelse, så underbara små berättelser som kan få ge barnen glädjen att lyssna till.

Kan nästan se en liten fritidsgrupp sitta i en ring och vänta på att få ta del. Är så glad att jag tar vara på det här med min mamma nu så det inte blir försent, det är inte utan att jag är stolt över att få vara med och bevara "Sverige förr".


Ny kursdag idag, nytt upplägg och mer struktur. Vi hoppas på att det ska kännas bättre för alla som deltar även oss själva. Inte bra att svamla ur luften, man måste vara riktigt förberedd och den här gången har vi lagt upp en strategi så det känns bra. Klockan 14.00 smäller det igen och då ger vi järnet. Finns en hel del att tänka på men vi blir bättre utmed vägen :-)


Igår tjänade jag en slant, på att berätta om mitt missöde, min förväntade resa till Rom, kul kombo faktiskt och man kan ju säga att det blir ett litet plåster på såren att få lite småslantar för att skriva om det. Kan lova att då jag stod där på Gardermoen var det allt annat än roligt, det var så frustrerande att jag hade velat slita mitt hår.

Men sedan dess har det blivit några resor, dock ingen till Rom, inte ännu.


Nej, nu ska jag ta tag i lite annat så ni får alla ha en helt underbar tisdag, trots att vår vackra sol helt uteblivit ett tag. Men vi får väl skina själva istället.

Ha det nu gött!

 

Rösta på mig!

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards