Toves Tankar

Alla inlägg under februari 2015

Av Tove Birkeland Brandt - 7 februari 2015 10:59

 

Nu fortsätter äventyret för Mimmi Lammfors Djup. Den mediala kvinnan som bor och lever i Deje och som med sin naturens gåva, hjälper mordenheten i Göteborg att lösa de värsta av fall genom sina syner.

Ni missar väl inte att boka ert exemplar av boken "Svart Triad", som nu finns att köpa på Bokus.se, Adlibris etc.


Svart Triad är en mörk berättelse där nazism, rasism och mordet på en liten flicka, flätas samman till ett raseri av känslor.

   Värmländska mediet Mimmi plågas av inre syner. Visioner med vilka hon leder mordenheten i Göteborg i rätt riktning.

   Det blir ett tätt samarbete mellan Mimmi, Rita och Bengt då jakten för att bryta det ondskefulla påbörjas. Ett sökande mot tiden för att gripa en besinningslös mördare ...


Föregångaren "Röd Vinterängel" är självklart fristående och handlar även den om Mimmi och samarbetet med mordenheten i Göteborg. Böckerna är samhällskritiska och har väckts ur olika saker som jag som författare reagerat på i samhället. Röd Vinterängel, har jag skrivit ur en psykiskt sjuk människas perspektiv och Svart Triad tar upp den rasism och fientlighet som vilar över samhället idag.

   Just nu, arbetas det för fullt på en kommande tredje bok men den ligger en bit in i framtiden.

   Missa inte att följa Mimmi Lammfors Djup som också finns på facebook.


https://www.facebook.com/MimmiLammforsDjup

Av Tove Birkeland Brandt - 6 februari 2015 10:49

Under torsdagsmorgonen var jag ute i trädgården och fyllde på fågelfrön till de små gäster som kommer till min gård. Små underbara bollar, hungriga och frusna sjunger de nu så vackert och låter sig väl smaka av det jag utfodrat dem.

   Känns ofattbart att de kan överleva vår kyla, -10 eller lägre till och med en människa kan frysa ihjäl i detta. Vi lägger matvaror i frysen och en sådan liten bit fryser in på ett kick. Naturen är underbar som kan ordna så dessa fina små varelser kan överleva det hårda klimatet.

   Ett sådant här litet hus har jag till mina små gäster.  

Det känns alltid avkopplande att höra fågelkvitter, vet inte vad det är som gör detta. Vilken dess påverkan är men det ger mig en frihetskänsla. Och det är skönt.

    Tänk er detta: Ni har packat en matsäck, en filt, kaffe och nu reser ni till en strand utan folk, stranden är belägen alldeles intill skogen.

   Solen skiner och glittrar i vattenytan som ger ifrån sig en lätt rörelse och i bakgrunden är det fåglar som försöker sjunga ditt inre till läkning och frihet.

   Det finns stenar i vattnet, slipade av års böljande vattenmassor, av en vinds smekning, av naturens omfamning och allt är så vackert och fridfullt.

   Låt er smälta in, koppla ned era krav och känn atmosfären, njut i min denna lilla egenkomponerade meditation som jag bjuder er mina vänner att ta del av.


Hoppas ni orkade smita bort en stund, från krav och stress, man behöver inte mycket tid, bara små vackra ögonblick. Några sekunder där man stoppar klockan och bara befinner sig i sitt eget NU.

   Nu vill jag önska er en riktigt fin dag, en fredag fylld av kärlek och ömhet. Glöm bort gårdagen, sluta tänk på morgondagen och lev idag, lev NU.


Stora kramar till er alla, mina finaste läsare och vänner.

 




Rösta på mig!

Av Tove Birkeland Brandt - 5 februari 2015 06:52

Det är minst sagt krävande att alltid vara trött och ändå inte kunna sova. Man vänder och vrider sig i sängen, tittar på klockan, blundar. Väntar och allt som sker är att man är dödstrött men vaken, det går bara inte att sova.

   Ligger och lyssnar på makens andhämtning, snarkningarna, vänder mig om igen. Drar av täcket för att svalka ned mig och så börjar hela rutinen om igen och timmarna går. Till sist går jag upp, stänger dörren in till sängkammaren, brygger kaffe och så sitter jag här framför datorn igen. Fullständigt dödstrött, men helt oförmögen att kunna sova.


Funderar över livet, mitt liv. Vad som skett, vad som sker. Vilka förhoppningar jag har, mina drömmar. Våndas över att jag blivit avstängd i mitt inre sedan Kims självmord. Att jag liksom inte kan släppa ut känslor på rätt sätt mera. On-knappen har försvunnit.

   Men om jag skall se till mina drömmar, för de finns ju. Att jag skall lyckas med mina böcker. Förmedla mina verk till andra och att de som läser dem skall tycka att de gett dem någonting, ett tidsfördriv som varit värt någonting. Jag drömmer om att väcka tankar, att visa hur samhället har blivit. Jag vill slå hål på blindheten med mitt skrivande och pressa ut min inre varböld, så att jag själv kan bli befriad. Komma ut ur puppan. 

   Känna mig fri.


Hela tiden denna rädsla att vakna upp om ett år och stå på samma fläck. Att se livet gå till spillo. Det har varit allt för hårt och kämpigt. Men jag står kvar här, trots alla tankar på döden och säkert till mångas förtret.

   Jag vet ju att det finns de som vill se mig död, borta. Nåja, de får inte som de vill!

   Jag fyller snart 51 år och jag vill ha ut mera av livet, vill känna att jag lever igen. Just nu stoppar ekonomin detta, det är en kamp att klara dagen och att ge ut sina verk kostar när ingen är villig att satsa på en. Men, visst till sist kommer de ge upp och ge mig/oss chansen.


Kaffet håller mig sällskap, då jag sitter här och knappar på min Acer. Talar till er om mitt inre, mina tankar. Vad nu dessa är värda. Men jag hoppas ju att ni skall tycka att det är roligt att ta del av det jag har i sinnet.

   Till för cirka ett år sedan ville jag bara dö, följa efter Kim. Ge upp, men jag bad om hjälp. Skrek, "Hjälp mig". Jag kunde inte vara ensam, behövde övervakas för att överleva och denna uppgift fick min make och mina döttrar ta på sig. Till sist förstod jag hur tungt detta måste kännas för dem, så trots min längtan så stängde jag dörren till möjligheten. Inte för att sluta tänka på det utan för att låta de andra få ett liv. Men i och med detta val så blev jag kall, instängd i min egen bur. Visst kan jag skratta, men inte befriande som jag en gång gjorde.

   Det är svårt att vara psykiskt sjuk, deprimerad, dels för att detta inte syns på utsidan och därför får man ofta försvara sig.

   Jag vidhåller att då Kim gick tog han inte bara sitt liv, han tog också mitt. Det liv jag har idag är stelt, tungt och jag ...

   Herregud det är svårt att förklara vad jag menar, men jag drömmer om att ta mig tillbaka till mig själv. Som livet är nu så är det allt för allvarligt. Ja så kan det beskrivas, "allvarligt". Hopplösheten från samhället gör inte heller saker bättre och att känna att man ansvarar för andra.

   Jag vill vara med och förändra, påverka och göra gott. Jag har ett gott hjärta trots att andra trott annorlunda. Men vad vet dessa människor som varit ytliga och utan intresse i hela sitt liv. Deras enda aktioner har varit att stå på en hög piedestal och tro sig själva om allt gott.

   Till detta säger jag "Väl bekomme", en dag straffas även NI!


 


Av Tove Birkeland Brandt - 3 februari 2015 11:01

Så har jag äntligen orkat ta mig tid för att göra om min mobiltelefon som krånglat sedan köpet. Jag har idag gjort en fabriksinställning på den ihopp om attt den skall sluta svartna och låsa sig.

   Massor av jobb, då jag fick ställa in allting på nytt igen, men nu tror jag att jag fått sakerna på sin plats igen. Hoppas det i alla fall, för annars väcker det ny irritation.


Under gårdagen sändes min bok på ett provtryck och jag känner hur fjärilar flyger runt i magen igen. Minns inte att jag var så nervös inför den första boken som jag är nu.

    Händer massor av andra saker också, jag skall vara med på radio och teve och tala om Kims självmord och hur det varit för mig som anhörig. Detta i samband med att Joanna Björkqvist skrivit sin reportagebok "Våra älskade orkade inte leva". Lyssnade på Joanna på radio P4 Halland igår då hon intervjuades och tårarna rann över allas öden.

   Så mycket gemensamt man har när man varit med om att en älskad tar sitt liv, kvittar helt att det är olika grunder.


Idag skall maken iväg till AF. Hoppas kunna få hjälp att starta eget, men vem vet för oss verkar det trögt oavsett vad vi försöker med så den hjälpen kanske uteblir. Själv är jag ju sjukskriven och mår upp och ned, kan kalla det "höga berg och djupa dalar", men det ska väl bli att råda bot på om man kan komma till hjärnskrynklaren någon gång. Samtalsterapi för att finna mig själv och livet.

   Finns så mycket borde göras, men jag får ändå ingenting gjort(orkar ju inte) och då samlas det hela tiden ångest över detta också inom mig. Kvittar ju hur man vänder sig, röven sitter alltid baktill ändå!


 

Av Tove Birkeland Brandt - 2 februari 2015 16:30

Känns så stort, men idag har jag godkänt slutkorret av min nästa bok. Inlagan ser jättebra ut och likaså mitt nya omslag. Känner mig på ett sätt euforisk men samtidigt är jag väldigt nervös.

   Det kommer bli nya sågningar, nya läsare skall ta del av min text, nya positiva kommentarer kommer att delges likväl som negativa.  Känns väldigt svårt när man släpper taget om sin lilla baby och skall dela den med andra, men jag hoppas den blir väl mött när den kommer ut på marknaden.


Ett litet smakprov från baksidan av boken:


SVART TRIAD är en mörk berättelse där nazism, rasism och mordet på en liten flicka, flätas samman 

till ett raseri av känslor.
Värmländska mediet Mimmi plågas av sina inre syner. Visioner med vilka hon leder mordenheten i
Göteborg i rätt riktning.
Det blir ett tätt samarbete mellan Mimmi, Rita och Bengt då jakten för att bryta det ondskefulla
påbörjas. Ett sökande mot tiden för att gripa en besinningslös mördare …


Hoppas ni känner er lite lockade av handlingen som kommer inom en snart framtid. Där ni åter igen kan följa Mimmi i hennes mediala värld.


I morse körde vi åter min dotter Helena, till Sunne där hon nu tagit in på ett rum för att vara på plats på körskolan. En sista vecka med intensivt plugga, plugga och åter plugga. Hoppas verkligen att det känns bra och att hon får sina tider uppsatta. Hon och jag har suttit och pluggat en hel del under helgen som gått. Jag har högläst ur körkortsboken och vi har diskuterat olika trafiksituationer, trafikmärken och saker att tänka på. Inte alltid så lätt med teori när man är dyslektiker, men det går och jag tycker hon är duktig.

   Jag packade ned smörgås, sallad och en middag, lite äpplen, lite godis, snacks och dricka så hon skall ha på sitt rum. Blir himla dyrt annars om hon måste gå och handla allting och månaden är lång.  Måste väl erkänna att man är en liten hönsmamma ibland och jag vet inte om det uppskattas i alla situationer, men jag gör det med ett gott hjärta. Mina döttrar är mina juveler och min make min Kung.


 


Saknar besöken från grabbarna, men ja de är vuxna och det är väl inte roligt att umgås med bonusmorsan och farsan. Två gamla stofiler som skriver och ser på teve. 

   Men de borde väl sakna våran goda mat och längta efter den i alla fall tycker man.  Nåja de har sina intressen och vi våra, men fan så saknade är de i alla fall. Önskar så att vi kunde återinföra söndagsmiddagarna, träffas och äta gott, prata och ha trevligt för att sedan leva våra egna liv på vår alldeles egen kant.

   Nåja det är fritt att drömma.


Återigen sluter sig mörkret runt huset och ändå är inte klockan mer än 17:00, känns som en konstig vinter. Tungt och jobbigt och jag har insett att jag verkligen hatar nutidens vintrar. Önskar ju att man kunde fly utomlands vintertid för att ta del av Sverige under sommaren.

   Vår underbara natur, vackra fauna och solen som kan värma sinnet så underbart om sommaren. Små fisketjärn, kastspö, korvgrillning och mysstunder. Jisses så jag längtar till sommaren nu mitt i smällkalla vintern.


Rösta på mig!

 

English Version

Today I have approved slutkorret on my new book
Comment by Tove Birkeland Brandt - Monday, February 2 16:30
Feels so great, but today I approved slutkorret of my next book. The inlay looks great and also my new cover. I feel in a way euphoric, but I'm very nervous.
    There will be new sawing, new readers should take note of my text, new positive comments will be served as well as negative. Feels very difficult when you let go of her little baby and will share it with others, but I hope it will be well met when it comes out on the market.


A small sample from the back of the book:

 

BLACK TRIAD is a dark tale in which Nazism, racism and murder of a little girl, intertwine
to a fury of emotions.
Värmland medium Minnie tormented by his inner visions. Visions with which she directs murder unit
Gothenburg in the right direction.
It will be a close collaboration between Minnie, Rita and Bengt then hunt for breaking the vicious
commences. A quest against time to grab a mindless killer ...


Hope you are feeling a little attracted by the action that will in the soon future. Where you can again follow Minnie in her psychic world.


This morning we drove back my daughter Helena, to Sunne, where she now taken into a room to be there at the driving school. A final weeks of intensive study, plug and re-plug. Really hope it feels good and she gets her times posted. She and I have sat and studied a lot over the weekend gone by. I have high load of the license book and we have discussed various traffic situations, traffic signs and things to consider. Not always so easy with theory when you are dyslexic, but it is possible and I think she is quite good.

   I packed down sandwich, salad and a dinner, some apples, candy, snacks and drinks so she must be in her room. Becomes amazingly expensive otherwise if she has to go shopping everything and months is long. Must admit that you are a little mother hen sometimes and I do not know if this is appreciated in all situations, but I do it with a good heart. My daughters are my jewels and my husband my King.

  

Lacking the visits from the boys, but yes they are adults and it's not fun to hang out with bonus mom and dad. Two old fossils who writes and sees on television.
    But they should surely miss our good food and crave it anyway you like. Well they have their interests and we ours, but damn missing are they in all cases. Wish that we could reintroduce Sunday dinner, meet up and eat, talk and have fun then live our own lives in our very own edge.

    Well it is free to dream.


Again closes the darkness around the house and yet not watch more than 17:00, feels like a weird winter. Heavy and awkward and I've realized that I really hate today's winters. Wish course that one could flee abroad during the winter to take part in Sweden during the summer.
    Our wonderful scenery, beautiful fauna and the sun can warm the mind so wonderful summer. Small fishing iron, casting rod, grilling sausages and mysstunder. Gosh, so I yearn for summer now in the middle of cold winter.

 

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards