Toves Tankar

Alla inlägg under mars 2015

Av Tove Birkeland Brandt - 31 mars 2015 07:37

Rösta på mig!

Har inte kunnat sova igen, så jag klev helt sonika upp ur sängen, bryggde en kopp kaffe och började tänka på motioner.

Kan väl helt klart säga att jag var inspirerad från att ha deltagit på gårdagens åhörarbänk i KF Arvika. Jag har ju själv en del viktiga saker som jag vill påverka i samhället, sådant som slår helt fel och därför så har jag ägnat morgonen åt att skriva en motion som rör "motionens goda påverkan på depression och att man därför bör erbjuda ett gratis gymkort till drabbade individer."

Har också skickat vidare till högre ort för att få hjälp med en skrivelse som rör ett helt annat men uppdagat stort problem som kan drabba arbetslösa och som kan innebära en total katastrof.


Annars ja nu när det är gjort, ska jag sätta mig ned och titta lite på min bok igen. Skriver på en bok om mina känslor efter Kims bortgång 2011 och det tar tid då det river upp mycket. Är dessutom inne i en period av skrivtorka, svårt att klämma ur mig orden.

Känner mig en aning vilsen och ensam i mitt skrivande, då det rör självmord är det svårt att få någon att tycka till.


Har ont i nacken och ned över axeln, en besvärlig värk som vägrar ge med sig. Smörjer med salva och kör med min delfin för att massera och så knaprar smärtstillande, ja vad mer kan jag göra.


Ikväll skall jag iväg på en studiecirkel här i Arvika som handlar om följande:


Liv och död ...glädje och sorg

-att leva som en hel människa

En studiecirkeln där vi tillsammans utforskar vad det betyder att leva som en hel människa.

Det är fullt möjligt att inkludera och förhålla oss till hela livets spektrum på ett avslappnat sätt...

utan motstånd och strid. Under de tre träffarna väver vi in stresshantering, mindfulness, vikten med sårbarhet och förmågan att välja, och tillgängligheten av livskraft och inre vägledning.


Ska bli himla intressant kan jag känna och värdefullt i min framtidsvision, jag kämpar med näbbar och klor för att komma tillbaka och må bra psykiskt bra igen.


Onsdag så är det så dags att träffa Erica Strucel, beteendevetare och det blir ett steg i rätt riktning känner jag.

Av Tove Birkeland Brandt - 30 mars 2015 09:21

Rösta på mig!

Så otroligt, helt fantastiskt, vilken känsla det var för mig alla dessa fina grattishälsningar. När man befinner sig i en värld av utsatthet och till stor del utanförskap då blir en sådan här enorm sak ovärderlig. Över 700 personer önskade mig grattis på min födelsedag igår och då känner man verkligen att i vissa fall är inte blod tjockare än vatten.

Sedan Kims död 2011 så har jag ingen kontakt med mina bröder(halva sådana) och inte heller min äldste son, alla ansåg att det var mitt fel att Kim tog sitt liv då han fått flytta till sin pappa och de ville inte ha med mig att göra.


Konstigt att det är ens fel då två träter. Nåja det är en lång historia och jag tänker inte sätta igång och berätta den just nu, dock kommer det nog i en självbiografi så småningom där alla kan ta del och läsa om ett liv i helvetet.

   Vad jag egentligen skulle komma till var, att alla de här underbara människorna som tänkt på mig och bara mig visade mig sådan kärlek att det svindlar inombords. Jag känner mig älskad, något jag sällan varit förunnad att göra och jag fick tillit till mina medmänniskor, stort, stort TACK.


Idag ska vi ta och åka på kommunfullmäktige och lyssna lite på vad som sägs där. Intressant att ta del och se hur allting fungerar.

Tittade på Skavlan då han intervjuade vår partiledare Jimmy Åkesson och vad kan man säga, förnedring av högsta sort, så otroligt dåligt av en journalist att göra så fatala felaktigheter som denne Skavlan lyckades göra. Att vägra ta det med aktning och istället låta sitt eget förakt lysa igenom på detta sätt. Otäckt, men jag säger väl som Jimmy.

    

Vi får vara glada att allt fler människor vaknar och ser att massinvandringen faktiskt tär slut på Sveriges resurser och att hela folket därav till sist kommer att leva i fattigdom. Förstår verkligen inte den inställningen - vad har svenska folket gjort för fel som behöver straffas så här...

Men kära läsare och vänner nu återstår att önska er en riktigt fin Måndag och än en gång TACK för att ni finns i mitt liv, jag bara älskar er.


Av Tove Birkeland Brandt - 29 mars 2015 12:10

Rösta på mig!

Den här dagen tar rekord, så otroligt mycket fina vänner som önskar mig grattis på min dag, mitt facebook konto är översvämmat. Känner mig faktiskt lite rik. Det värmer långt in i själen att så många skänker mig en tanke och så händer det andra roliga saker i mitt liv också så det känns ju positivt.


Nu blir det en tur hem till min mamma och pappa. Har packat en kasse med dessert och lite lunch som jag skall ta med, en morotssoppa med chili och lite smörgåsar till det. Blir en liten intim födelsedagsfest med de gamla som inte orkar ta sig någonstans. En tur för att handla och hämta ut pengar blir det också åt mor.

Ska få låna till bildelarna som behövs av min mamma, tack och lov annars vet jag inte hur vi skulle löst detta just nu.

   Ekonomisk kris oavsett just nu men hoppas väl maken får ett snabbt svar på firmaregistreringen, så han kan komma igång med städandet. Finns säkert jobb åt mig också senare när jag kommer på fötter igen. Sjukskriven till sista Juni just nu och börjar hos psykologen den 1 april. Så efterlängtat det är att få börja bearbeta ett helt långt liv med tragedier. En dag ska jag kanske ta och skriva en självbiografi, tror faktiskt att många människor skulle uppskatta den. Mitt liv har ju varit otroligt hemskt och händelserikt.


Nu fina vänner tackar jag för dagens hyllningar och önskar er en fantastisk söndag.  




Av Tove Birkeland Brandt - 28 mars 2015 14:00

Rösta på mig!

Inget märkvärdigt egentligen att fylla år, blir ju 51 år, men när man fyller år är det ändå kul att fixa lite extra god mat och dessert. Så idag görs det mums i köket, plankstek och vit kladdkaka med chokladsås och chilimarinerade apelsinfileer.

Min dotter och svärson kommer på besök så det blir kul och jag har bett henne klippa mitt hår. Tänkte klippa mig kort men hon sa nej till det, vill att jag ska ha långt hår. Fast egentligen så känner jag för att förnya mig lite nu efter alla år som samma, samma. Försöker väl göra en övertalning, hår växer ju dessutom ut igen så ....



Facebook visade upp tunga sidor idag ännu en ung kille som tagit sitt liv och jag känner verkligen vad dessa nära anhöriga måste gå igenom nu. Vill skrika rakt ut.

   Hur ska vi få stopp på självmorden? Det gör ju ont långt in i själen att se hur unga männsikor går bort på detta tragiska vis. Vill hjälpa? Får fullständig panik över att man inte kan stoppa det. Vill inte att någon skall behöva genomlida helvetet som kommer genom det här.


Det är otroligt viktigt att vi aldrig slutar tala om det här. Vi behöver ta fasta på Suicidprevention.



Annars så är det åter sol idag värmen sprider sig och jag har dörren öppen till altanen. Maken och jag har städat golven och det känns nystädat och skönt här hemma och jag har till och med fått till ett påskris som jag ställt i vardagsrummet. Kors i taket.

Nu ska jag väl återgå till köket, sluta upp vid makens sida och se vad som skall göras. Så jag vill passa på att önska er en riktigt härlig lördagskväll. Njut för livet ger inga garantier och ta väl hand om er.

Av Tove Birkeland Brandt - 27 mars 2015 09:37

Rösta på mig!

Nervositet inför bilbesiktning det är väl inte så ovanligt kanske men skulle det bli något fel nu så kan vi inte laga bilen så illa är vår ekonomi. Så alla där ute håll tummarna så det går bra för oss idag, måste ha bilen när man bor ute på landet som vi gör annars tar man sig ingen vart. Ja här är inte kommunikationerna så bra som de är i storstäderna och så har man ju ansvar för att ta sig till föräldrarna och se till dem varje vecka, ibland felra ggr i veckan.


Irriterande samtal det ringer i telefonen ofta Stockholmsnummer, man släpper allt och springer efter telefonen. Svarar och det är tyst, ropar "hallå, hallå", inget svart. Känns det igen?

Man har väl annat att göra än att kasta bort tid på tysta telefoner, hela vitsen med att ha en telefon är ju att man skall tala i den.


Det kom en hel del snö här i Västra Värmland under gårdagen och det ligger nu ett vitt täcke över hela landskapet. Visst blir det ljusare men ...


Tänkte på det här med snackisar och har kollat runt en del. Fann en riktigt rolig snackis  som jag tycker är värd att sprida vidare om att Mc Donaulds nu lanserar egna kläder. Kolla in det här vetja - Kläder med hamburgare. Skulle ni vilja klä upp er i dessa kläder?

Inte jag i alla fall, kanske är jag lite gammaldags men att bära kläder med en massa hamburgare det är inte min grej.


Nej, nu blir det att hoppa vidare skall packa ned en del saker att ta med mig till min dotter i em. Blir en tur för att gästa henne med påskpresenter från mormor efter att bilen fått sin årliga kontroll.

SÅ till er alla från  lilla mig, ha en helt fantastisk FREDAG.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------




Av Tove Birkeland Brandt - 26 mars 2015 16:11

Gabriel     Isabelle   William          KevinAlexanderTheodore Livia


 

  

Av Tove Birkeland Brandt - 26 mars 2015 10:37

Rösta på mig!

Tråkigt att vakna upp till denna dag då snön åter öser ned över landskapet. Vill inte, orkar faktiskt inte med vintern just nu. Sol, skulle ge vad som helst för solen.

   Kändes som en chock att titta ut genom köksfönstret denna morgon, det var vitt så långt ögat kunde nå. Ja skam att klaga man vet ju att våren står för dörren. Tålamod bara så är vi där.


I går kväll så var jag med på P4 Karlavagnen och talade om min sorg och hur det är att befinna sig i efterlivet efter ett självmord hos en nära anhörig. Känns så viktigt att tala om detta, öppna alla dörrar man kan för att det skall bli naturligt och inte skamfullt att tala om det här.

   De som står på tröskeln till att ge upp måste se att det finns en räddning trots att man mår så himla dåligt. Alla kan hjälpa till genom att bli bättre på att lyssna, att finnas till.

   Känns helt otroligt viktigt att få vara delaktig och tala öppet om min sorg, dels för att detta ger mig tillfälle att placera Kim i era sinnen och för att hjälpa andra samt också ge mig själv en del terapi.


Efter detta tunga ämne ska jag hoppa raskt över till ett riktigt dilemma. Vår kaffemaskin vägrar ge oss kaffe så nu ligger bryggenheten  i blöt i diskhon i hopp om att det skall rädda vårt kaffeintag. Under tiden får bryggaren agera räddare i nöden. Kaffe är så otroligt viktigt att få i sig.

   Förhoppningsvis så tar den sitt förnuft till fånga och ger oss sin adyrbara droppar igen i em.


I morgon är det dags för den årliga turen till besiktningen nu med min saan som jag hoppas skall gå igenom utan större habrovinker då vi inte har råd att laga den om det är någonting. Inte lätt att klara sig på 9-10 000 innan alla utgifter. Något vi fått uppleva då maken inte fått stämpla på grund av att vi har våra böcker till försäljning.

   Livet är inte rättvist.


Men nu tänker jag överge er och raska vidare till maken och en Sudokostund. Ha en förträfflig torsdag finaste vänner och läsare.

Av Tove Birkeland Brandt - 25 mars 2015 09:19

Jag har varit nere i källaren och eldat för att få varmvatten, man vill ju vara nyduschad när man ska till läkaren. Rastat Toby, fått mig kaffe och smörgås. Ja till och med hunnit glana en hel del på Facebook.
Nu sitter jag i väntan på att åka till läkaren och hoppas på förlängd sjukskrivning, sedan så ska jag till mamma och pappa för att hjälpa dem lite, betala räkningar, ta ut pengar, handla mm.
Är nog rädd att dagen försvinner lätt idag. Våffeldagen idag så kanske gör mor våfflor. Själva ska vi ha en god fiskmåsar idag, maken som skall laga till.

Glädjande just nu är att vår hyresvärd kom med en ny härlig varmluftsspis till oss igår och jag ser redan fram emot att kunna baka och laga mat. Till helgen när jag fyller år så kommer min ena dotter Laila och svärsonen Kim hit på middag, maken skall fixa plankstek till oss alla. Längtar redan trots att jag blir ett år äldre.

Äntligen har jag en tid bokad till psykologen, känns bra. Har så otroligt mycket att bearbeta och jag vill verkligen tillbaka till livet igen. Just nu känns det mest som jag står i en kur och väntar och inte ens vet vad jag väntar på. Sorgligt.
Försöker ju ständigt att ta mig an saker men det är tungt och motigt ändå så himla nödvändigt för att inte stupa över kanten.

Igår anmälde jag mig och dottern till Studiefrämjandet, "Living Freedom", en studiecirkel på 9 timmar totalt här i Arvika, sista anmälningsdagen är i morgon för er som är intresserade, kostar 250kr.
Cirkeln liv och död, kärlek och sorg ...att leva som en hel människa, kommer att ha enskilda sessioner, workshops och grupper för den som vill utforska livet. Stresshantering, ångest och massor av annat.
WWW.studieframjandet.se/Värmland

Nu får ni ha en fin dag köa läsare och vänner, jag måste dra vidare. Tiden rusar...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards