Toves Tankar

Alla inlägg under maj 2015

Av Tove Birkeland Brandt - 31 maj 2015 09:58

 

Tid är en besynnerlig mätsticka, egentligen handlar ju tiden om att förkorta våra liv. Från födseln till döden får vi alla en viss kvot av tid och vad vi gör av den är upp till oss själva.

Jag har tänkt mycket på detta och jag vill inte känna att jag kastat bort all min tid utan att hunnit uppleva och skapa innan det är dags.


När min son Kim tog sitt liv 2011 så var det så nära att jag avslutade min egen kvot av tid för att komma till honom, men så insåg jag att om jag valde detta så skulle jag också välja åt andra att leva i helvete åter igen.

Så jag har kämpat vidare, skrivit och jag har bearbetat på alla sätt jag kunnat. Gått studiecirklar i mindfulness, varit hos kurator, gått i gruppterapi och nu också hos psykolog/beteendevetare. Att mista sitt barn går inte att komma över, det gör ont varenda vaken liten stund och man saknar. Men jag har mitt i allt detta insett att man inte besitter egenskapen att skriva om historien och att jag själv bara har min kvot av tid. Fyra år av den kvoten har jag sörjt och inte orkat ta mig för någonting egentligen. Så förstod jag att livet är dyrbart, en gåva och att jag med mina ord, min berättelse kan göra så andra förstår och det har drivit mig att fortsätta mitt liv. Kämpat och påverkat.


Reflektioner av detta slag är viktiga, de är livsnödvändiga för efterlevande som oftast får väldigt stora problem i efterlivet, depressioner, ångestattacker. Att inte tala om sitt barn är en av de värsta plågorna så för er som vill hjälpa någon efter ett självmord, fortsätt tala om personen. Det är som ett plåster på såret, att personen inte raderas av döden.

Kram på er alla fina människor.

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2015 19:03

Rösta på mig!

Ja det tycks som tråkigt föranleder att folk vill börja bråka, att det finns de som kommer i kläm det tänker man inte på. Ruttet är vad det är när små barn kommer riktigt ikläm för att andra skall vara egoister.

Man skiljer sig, går åt varsitt håll och vill inte ha med någon att göra så vad händer. De orkar inte låta bli att hitta på saker att bråka om. Nu är det vem som rätterligen kan kalla sig för släkt eller inte. Trösterikt kan jag säga att det är inte alltid blodet som behöver räknas som släktband.

Vi lever i ett samhälle där de finns bonusar i alla valörer och i alla riktningar, morfar, mormor, farfar, farmor, pappor och mammor och tänk så skönt detta är för de barnen som har det så, de har ju fler som kan älska dem. Men så kommer då en del på att de skall bråka om detta, jag säger det igen RUTTET och oacceptabelt.


För vem kommer ikläm här om inte barnen? Spelar det någon roll om de har en person som de tycker om som de kan kalla morfar och som alltid finns i deras liv och ger kärlek, och tid.

Underligt hur släkt kan tycka att det är så fel att de hellre ser barnen utan någon och för mina barn som alltid får sitta i kläm i dessa släktfejder. Så tröttsamt allting är. Kan man inte bara vara glad över att de finns och så är det bra där?

Ganska självklart att man säger mormor och morfar om det par som kommer hem till dem ihop med leksaker och annat roligt, att det sedan finns fler släktingar, ja jisses det torde väl ändå vara bonus. Men nej, det finns de som kräver ett val. Välj mig eller dom!

Mitt barn skall välja att ha en mamma med make eller att ta vara på denna släkting, för annars känner hon sig kränkt.

Ja jag förstår verkligen varför jag ville komma bort från de där människorna. Jag menar "rädda sig den som kan".


Skapa FRED, inte KRIG. Lev i nuet och var tacksam för att ni kan känna kärlek och att få möjlighet att bli älskade. Sluta kräva en massa hela tiden och sluta såra de som finns i era liv.

Av Tove Birkeland Brandt - 22 maj 2015 09:34

Idag så ska vi hjälpa de gamla att betala sina räkningar. De är alltid så tacksamma och lättade då vi fått det gjort och jag tror fortfarande att det vilar ett mått mystik över att vi kan göra det med datorns hjälp. Svårt när det gäller att ha stått vid en disk med sina ärenden et helt liv eller suttit i källaren och påtat uppgifter för postgiroinbetalningar.

Nya tider och jag tror det är lite skrämmande för dem ibland.


Idag är jag och maken med i Värmlands bygden - landsortstidningen i en intervju.Vi ska väl hoppa in på centret och köpa oss ett ecxemplar av den så vi kan se vad de skriver om oss. Interjun är baserad på Charlottadagen där v var med på biblioteket och talade om hur en bra deckare blir till.

 

Under gårdagen beställdes det visitkort och kuvert till Rent & Snyggt, lite bättre stil mot kunderna.Så bor du i västra Värmland passa på att anlita vårt företag med hushållsnära tjänster. Billiga med hög kvalitet, ansvarsförsäkrade och vi är miljövänliga. Flyttstäd, hemstäd, dödsbostäd och massor av andra tjänster.

Intresserad då kan du hoppa ut på hemsidan och läsa mer. http.//www-rent-och-snyggt.se


 

Av Tove Birkeland Brandt - 21 maj 2015 15:18

Rösta på mig!

Jag försöker att reflektera över min egen närvaro. Sätta mitt mentala tillstånd på on för att närvara i nuet, här just nu. Ni vet kanske vad jag menar, eller känns det flummigt?

Maken tyckte nog jag var aningen flummig igår när jag skrev på facet, men så är det man måste träna på att leva på riktigt.

Reflektera över sitt förhållningssätt gentemot saker, tänka extra på varför man reagerar som man gör i olika situationer och att acceptera det man inte kan förändra. Visst kan det göra ont och det gör ofta ont men ont är också en känsla att dyka i. Som att ont kommer av kärlek.

Med min medvetna medvetenhet så försöker jag göra mig själv frisk och kry i sinnet igen,  meditera, bara slinka in och känna efter hur jag mår, känna min kropps närvaro och se hur jag andas samtidigt som jag tänker eller gör någonting annat. Det är en fantastisk apparat, våra kroppar, våra sinnen.


Sedan Kims död så blev allting så annorlunda och på inget sätt något jag bett om eller ens velat men ändå så är det viktigt att acceptera att han är död för det gör ändå skillnad i mitt nuvarande liv.

Under psykologens senaste session frågade hon mig om jag kunde svara henne på ett val. Jag fick två alternativ,det första var  att känna det jag gör idag och då ha upplevt Kim eller som nummer två att radera allting som varit och aldrig haft Kim alls i mitt liv. Valet måste jag säga var väldigt enkelt, självklart valde jag att ha haft Kim och att känna smärtan jag bär på sedan hans död.

 Ibland så behöver man känna att någon rör om i grytan, påpekar saker på ett speciellt sätt för att man skall kunna värdera saker och tänka på ett nytt sätt för egen maskin. Erica Strucel är fantastiskt duktig på just detta.


Det finns så mycket att bära ångest eller att må dåligt över, men det är viktigt att titta på känslorna, ändra sitt beteende och värdera om för då först kan man äntligen tillåta sig att leva på riktigt. Smärtan försvinner självklart inte men man kan tillåta sig att känna smärta stundvis för när man vet att man klarar av att accepterar detta så förändrar man framtiden. (SOAS: Stanna upp, Observera, Acceptera, Släpp taget), det är någonting vi alla kan träna oss på för att må bättre. Och visst är det tillåtet att gråta, bara man släpper det sedan och inte låter det fortsätta gro som ett ondsint frö inombords. Låt tårarna lätta trycket, titta på känslorna, värdera dem och släpp taget.

För mig är det en daglig kamp, men varenda minut som jag lyckas befinna mig i nuet är en seger för mitt liv så jag kämpar vidare, varenda dag.

Användningsområdena är otaliga för mindfullness: dels hjälper det en att öka medvetenheten i nuet om det inre livet genom att använda sig av medvetna observationer av sina tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser - eller genom medveten observation av olika situationer och skeenden i omgivningen. Vid träning i medveten närvaro, eller mindfulness, skiljer man mellan formellt och informellt övande. Det formella övandet i mindfulness innebär meditationer i liggande, sittande och stående position samt meditation i rörelse såsom gående meditation och mindfulness yoga. Det informella övandet sker i vardagssituationer. Det kan handla om att träna sig i att bibehålla fokus på det man gör medan man städar, diskar eller duschar och om att ta sig tid att lyssna på och möta den människa man har framför sig med fokuserad närvaro.

Terapeutiskt kan man arbeta med dålig självkänsla likväl som relationsproblem eller inre fobier och sin sorg så klart som jag gör för att komma tillbaka. Man kan påverka sin nedstämdhet eller vilsenhet i livet och dämpa sin stress, samt förhålla sig bättre i förhållande till smärta och svåra sjukdomsdiagnoser som man kanske råkar ut för.

 

Jag gick en cirkelkurs i minfulness under våren här i Arvika och för mig blev detta en riktig väckarklocka. Mitt liv stannar inte för att jag kastar bort det. Jag blir äldre oavsett om jag deltar eller inte och ja tyvärr den biologiska klockan rår man inte på. Det är viktigt att leva i nuet och ta del av varenda liten känsla även om det är sorg eller glädje man känner, alla känslor är av största vikt för det pågående livet. De är ju mitt liv sådant som det är, upplevelser finns som jag måste acceptera för jag kan aldrig ändra dem oavsett hur gärna jag vill göra det. Det som har skett, det har skett och det lönar sig inte att titta i backspegeln mera för det enda som sker är att man lägger framtiden bakom sig samtidigt som man själv står stilla på samma punkt, år efter år och ältar det man upplevt.


Hoppas ni står ut med mitt svammel om upplevandetillståndet jag försöker uppnå! Jag hoppas innerligt att ni kan hänga på och känna någon liten inre frid när jag babblar runt här inne. Kram på er och sök er till nuet, det är ett råd fyllt av kärlek,

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2015 19:05

Rösta på mig!

Så är det faktiskt, jag vill så mycket men orkar så lite mot vad jag normalt har gjort. Jag städar, tvättar och tar rätt på disk, klipper gräset och ja så mycket mer är det inte med orken längre. Men man får väl vara tacksam för det lilla.


Lilla mamma ringde och hon var nu nöjd med byxorna jag gav henne och ville ha ett par till om jag kunde få tag på det. Ska åka inom på LIDL i Arvika imorgon och se om det kan finnas kvar några leggings i XL. Hoppas, jag sa ju det till henne men hon skällde en del när hon fick dem, tyckte det var för varmt osv. Ja tänka sig även gamla hundar kan lära sig att sitta :-)

Det är nytt möte med psykologen imorgon, Erica och det måste man gå på för det är viktigt. Väntar även på att man skall ringa mig ifrån Torsby lasarett under morgondagen för min tvåårskontroll. Tänk att det gått 2 år sedan min operation och det har varit två år med besvikelse då jag dels inte gick ned som jag trodde och så har jag inte gjort annat än dumpat i två års tid. Det jag klarar bäst att få i mig är rött vin, känns väl som lite humor eller vad säger ni?


Trixie har kommit in i familjen nu men jag har inte släppt ut henne. Livrädd så klart att hon skall gå ut och bli påkörd av någon bil/lastbil. De kör som idioter utanför vårt hus.

Men hon brukar stå och titta ut genom fönstret och jag kan ju se att hon längtar efter friheten att komma ut i naturen. Men valet är än så länge på tok för svårt, saknar min kissie och minnet är fortsatt färskt sedan jag fick begrava henne. Ja min älskade Kim har väl fått sig en god vän där uppe i det blå.

   Sista dagarna så har jag tänkt mycket på min son igen, hjärtat gör frivolter i bröstet och tårarna tränger sig på, men jag vet ju att det inte förändrar någonting. Jag försöker hålla färskt i minnet att han finns nära mig i mitt hjärta där han alltid har varit. Men vissa stunder så är saknaden för jävlig <3

Visst kan jag hålla tag i minnen, som ett speciellt ifrån Spanien när han sitter nere på trottoaren i tjocketröja och keps, solen gassar och han sitter där i värmen och skissar i sitt block. Alskade lilla Kim, varför slutade vårt liv i en sådan tragedi?

Jag älskar dig så otroligt mycket och det tär även om jag försöker hålla i minnet att du finns alldeles nära mig hela tiden, som du alltid gjort. I bland kan jag nästan tro att du busar lite med mig, spelar mig spratt gällande maskiner (elektriska). Det ger mig viss tröst så jag fortsätter tänka så. Du visste ju hur irriterad jag alltid blev av krånglande datorer eller andra elektriska saker som inte vill det jag vill. I de här stunderna kan jag nästa se dig le i mitt inre, höra dig ropa: mamma, mamma, mamma ...

Gud Kimpan så jag saknar dig alla dagar i mitt liv.

 

Av Tove Birkeland Brandt - 14 maj 2015 10:29

idag ska vi åka och se på en bil och så ska vi iväg till Deje och fira barnbarnen Alexander och Kevin, hoppas det blir glada ansikten av presenterna. Har plockat ihop lite mat och har även med dagens middag så vi kan käka ihop. Blir en kycklingwok idag, thai.

Har ont i hela kroppen, körde nämligen en röjsåg igår, kände ett behov av att röja lite men det var länge sedan man gick med en sådan, jaja nu är det gjort och som sagt kroppen värker. Man känner att man gjort någonting man normalt inte gör.
Har varit väldigt dålig på att blogga sista veckan och jag ber verkligen om ursäkt för detta, lovar att bättra mig. Men jag har varit så otroligt trött sista veckan så jag har inte riktigt orkad med någonting.

Trixie har börjat känna sig hemmastadd men håller sig undan matte idag, nämligen sur på mig på grund av öronrengörningen som jag påbörjat på henne. Fick tipsa bort kakor av öronskabb idag, stackars var kolsvart i örat och jag har köpt öronproppar så snart ska det väl ge med sig även om det blir e n måttligt glad kisse under tiden. Sedan hon kom hit har jag tryckt i henne p-piller och avmaskning också så det har varit fullt ös för henne. Men hon är annars en mycket gosig katt och går ständigt och buffar med huvudet mot oss alla, vilket Toby tycker är en aning tröttsamt.
Ett aber är att hon har sylvassa klor och de brukas verkligen i hennes kärlekstillstånd.

Ja ni ser, livet rullar på här det är så det är. Min depression är något bättre men visst känner jag hur det trycker i bröstet emellanåt, men jag ger det en fight tillbaka. Vill ju framåt och inte bakåt så jag kämpar. Men nu alla fina vänner så får jag säga ha en helt underbar dag och njut av vårsolen som faktiskt tittar fram lite i alla fall i Arvikatrakten.

Av Tove Birkeland Brandt - 7 maj 2015 11:04

Rösta på mig!

Kanske måste jag lära mig att döden finns bredvid mig, alltid...

   Det är tungt i hjärtat då jag väcktes av döden idag, min älskade katt Kissie som gett oss så otroligt mycket kärlek och ömhet har blivt överkörd och dött. Jag dog till viss del med henne idag, för det slog mig att hur jag än gör så finns döden och lurar precis intill mig hela tiden. Tyvärr känns det som den slår till lite för ofta i min närhet. Kissie har varit en otrolig tröst i mitt liv, gett mig någonting inget djur någonsin gjort tidigare så det är klart det gör ont.

   Hon har fått en grav med sin vän Ghini och det brinner ett ljus i en lykta på hennes plats. Jag har bara så svårt för att tampas med döden, så svårt att ta att de jag älskar försvinner utom mitt eget räckhåll.

   Kissie var inte bara min fina vän utan också vår lilla hund Tobys bästa vän och jag bävar för att se hur sorgen kommer träffa honom när han förstår att hon inte kommer tillbaka. De busade alltid och lekte ihop, så unika de två.


Ingen vidare dag att fara till psykologen, men det är tid för det och redan bokat sedan tidigare. Man kan inte alltd välja sina stunder i livet även om man önskar att det gick att göra det. Jag har tagit mig samman och städat bort kissies saker, kattlådan, matskålarna så nu finns hon kvar i mina minnen. Konstigt men med henne har jag alltid haft en panikkänsla inom mig att hon inte skulle komma in, inte komma hem och nu är det ett faktum. hon kommer aldrig mera hem.


Djuren ger sådan otrolig glädje i livet, men också tyvärr en otrolig sorg när det händer som inte får hända. Döden tar ifrån oss det vi älskar och vi små människor måste acceptera. Men att bli vän med döden kan jag nog aldrig bli även om jag försöker acceptera att den är min följeslagare likaväl som livet är det.

   Med dessa sista ord så vill jag säga: Ta vara på varandra, djur och människa. Livet är alldeles för kort för någonting annat så lev i kärlek, lev i nuet.  

Av Tove Birkeland Brandt - 5 maj 2015 08:06

Känns som våren är långt borta och kylan biter hårt. Önskar den efterlängtade värmen kunde titta till oss lite nu.

Idag tapetsera och måla lite. Imorgon ska vi besikta mamma och pappas bil. Tiden löper amok och det tycks alltid finnas att göra även om man avser att sitta stilla. Tyvärr måste man göra avkall på saker som man egentligen tänkt göra. Pengar styr våra liv hur man än ser det. That? life ...

Att skriva böcker är en dröm och förblir nog en sådan. Att någon skulle känna stolthet över ens verk är inte Heller troligt så ja vad kämpar man egentligen efter?
Jag vet inte som människa lever man gärna genom sina drömmar även om verkligheten ser annorlunda ut.

Ja nu återstår det bara att jag får önska er alla en bra och innehållsrik dag och försök känna lite kärlek till livet hur det än ser ut idag. Det är ju hur vi än ser det en gåva. Kram på er.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards