Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2015

Lördag morgon och den är fylld av tankar

Av Tove Birkeland Brandt - 17 oktober 2015 08:22

Vaknade vid sextiden och kunde inte somna om. Tänker en hel massa på olika saker som sker i livet, på framtiden som jag inte vet om den ens finns att tillgå.

Rädslor som styr, finns det någon pension när jag blir gammal? Ja, om jag blir gammal vill säga.

Har vi tak över huvudet?

Finns det jobb?


Hur är det för de små i samhället, de som alla ska växa upp. Har de en framtid? Kommer de kunna flytta hemifrån och starta upp ette eget liv en dag?


Jag tänker på min pappa, hans liv och det som varit. Hur han alltid varit en stor förebild, han kunde allt och brukade säga att "Intet är omöjligt för Birkeland och vår herre", ett motto vi levt efter.

Nu sitter han på hemmet och känner i bästa fall igen mig om jag tittar in. Han är tyst och inbunden och talar om sina krigspsykoser. Han var ett litet barn under andra världskriget och hans pappa fängslades av tyskarna och sattes i koncentrationsläger. Auschwitz.

Han räddades, men kom hem som en bruten man och var det fram till sin död.

Nu sitter pappa på hemmet och talar om att han letar granater, eller inväntar de engelska flygplanen. Han är tillbaka i en tid jag vet väldigt lite om. Inte krigsmässigt utan hur just min pappa levde sitt liv den här tiden.


Jag har de senaste dagarna utmålats som en stor rasist i media på grund av att jag skrev ett mycket klumpigt inlägg. Nåja man får stå sitt kast. Men rasist, nej det är jag inte. Jag skrev muslimer när jag borde uttryckt mig med salafister för det var dem jag menade. Jag talade om människor som läser koranen ordagrant för att få orsak att mörda kristna. Jag menade verkligen inte att dra alla över en kam.

Jag skrev våldtäktsmän då en nära anhörig utsatts för ett försök och jag skrev att unga flickor inte går säkra när de går förbi flyktingförläggningar. Det finns otaliga berättelser om detta och även här har en nära anhörig drabbats, genom att de följt efter henne när hon promenerat förbi med barnen. Sett efter vart hon bott och skrämt henne med sitt beteende då de vandrat utanför. Hon tvingades gå förbi där varje skoldag trots sin rädsla, eftersom hon var tvungen att följa barnen till skolan.

Jag skrev våldsbenägna för att jag har en kär släkting som utsattes för våld "oprovocerat", bara för att hon är snygg och klär sig svenskt(betyder avslappnat utan slöja). Hon kallades hora och mannen i fråga gav sig på henne och slog, skrek att han skulle knulla henne och att hon var en svensk hora som man får göra vad man vill med.

En väninna fick kasta sig in i en närliggande butik med de små barnen, för att de inte skulle bli ihjälskrämda av den attackerande mannen men utländsk utseende.

En förbipasserande hjälpte henne tack och lov och mannen flydde därifrån till sist.

JAG ÄR INTE RASIST, JAG ÄR RÄDD.


Jag skrev hur man sparar på de gamla för att jag ser hur det dras in på saker. Jag läste ett inlägg om hur sylten till och med drogs bort från pannkakan i en spariver på ett äldreboende.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/drar-in-pa-sylt-till-pensionarernas-pannkakorna/

Jag ser hur den stackars personalen nästan jobbar ihjäl sig för att räcka till och man skall spara mer för att ha råd med en större flyktingtillströmning till Sverige, bostäder osv. Skatterna skall höjas så att vi har råd att ta emot fler trots att Sveriges ekonomi kapsejsar. Välfärden försvinner. Vården försvinner, bostäder uteblir och ja jag tror det kommer innebära fler uteliggare(utstötta) i vårt land.

Jag försöker förgylla tillvaron lite för de gamla och personalen genom att då och då baka söndagsfika och bjuda dem allihop på. De behöver lite extra både de gamla och personal.

En av de saker jag talade om då jag satt i kommunföreningens styrelse var att vi kunde göra som Glenn och åka ut till gamla som är ensamma på ålderdomshem utan anhöriga som hälsar på dem, bjuda på fika och ge dem tid att tala i sin ensamhet. Det hade inte kostat mycket, men hade varit ett fint inslag. låt mig säga att detta lades ned då vi alla var rädda för att misstolkas då vi är SD:are.

Nåja, jag gör det nu som privatperson. De gamla betyder så mycket för mig, de har byggt upp det land vi lever i och bidragit till den välfärd som nu monteras ned.


Jag har i åratal ömmat för svenska uteliggare och jag har under två års tid haft förmånen att vara med och bjuda dem på julbord på en av mina kära arbetsplatser. En helt fantastisk känsla att se dem komma med glansiga ögon, lyckliga för att ta del av de sista läckerheterna innan julborden plockades bort för året.

I åratal har jag skrivit och talat om hur man helt enkelt skiter i att hjälpa utsatta i vårt samhälle, men nu fick jag en rasiststämpel för att mitt hjärta bultar för dem, för att jag anser att man bör hjälpa sina egna i första rummet och sedan se till att hjälpa de som kommer hit.


Alla psykiskt sjuka som får vara utan vård i dagsläget och alla som kommer hit som behöver vård. Människor som drabbats av krigsspykoser och därför faktiskt utgör en fara för alla i samhället om de inte får hjälp.

Väntelistorna är så långa som tre år idag för att få hjälp och samtalsterapi. Vad gör vi med alla utsatta och behövande under tiden?


Jag är inte rasist säger det igen för att poängtera detta. Jag är SD medlem, har avgått mitt ideella uppdrag som sekreterare i styrelsen för komunföreningen SD västra Värmland för att jag anser det vara fel att partiet skall få ta skit för att jag uttryckt mig plumt i ett inlägg på min blogg.


Jag har en facebooksida som så många andra i vårt avlånga land och följande råder på denna sida:

Jag säger ja till dem som frågar om vänskap och mitt syfte med detta har faktiskt varit så egositiskt som att jag velat göra reklam för mina egna böcker i hopp om att de skall sälja.

Således har jag inte gjort bakgrundskontroller av de individer som frågat om min vänskap, men nu kom det ännu en artikel där man påpekar att jag skall ha nazistsympatier och att jag är vän med suspekta människor. Jag har inte skrivit på deras sidor och jag har inte diskuterat politik heller. Det är så att dessa följer mina inlägg och har tydligen funnit intresse i min person.

NAZISTSYMPATIER NEJ, det har jag sannerligen inte. MIN FAMILJ VAR EN AV DE UTSATTA I ANDRA VÄRLDSKRIGET!!!

En av mina farbröder miste livet, min farfar kom hem som ett vrak, min pappa upplever skiten de utsattes för varenda dag nu på sin ålders höst, då han flytt tillbaka dit i sitt dementa tillstånd och han förstår inte ens att han är räddad och kriget är över. Han frågar efter sina döda bröder och jag kan inget göra.

NEJ, jag sympatiserar inte med några nazister.


Jag förstår att media tycker om att måla upp en horribel bild, det säljer lösnummer. Men är man journalist bör man nog gräva lite längre ned  under skinnet än dessa stackare gjort för då hade man insett att jag har ett hjärta av guld.

Att jag i många år betalat för ett fadderbarn och ömmat för hans familj, sett till att han fick skola sig och sände julgåvor och pengar till skolmaterial och bidrog till hans familjs försörjning så att de skulle överleva.

Så media NI HAR TAGIT FEL PÅ MIG.


Jag är inte hjärtlös och hatisk mot våra nysvenskar. Vad jag är kritisk och upprörd över är hur våra politiker kan utsätta alla för det som sker nu. De har en skyldighet att kunna försvara vårt land mot terrorattentat och skydda sina medborgare. De har skyldigheter som de förbiser då de öppnar upp gränserna. Man måste faktiskt ta sig tiden att kolla vilka som kommer hit för att få hjälp. Jag har aldrig pekat finger åt dessa behövande barfamiljer som kommer hit.

Men jag är livrädd för vad framtiden har i sitt sköte, när man tar hit människor som har behov av vård och inte kan ge dem det, när man utan att blinka släpper in IS sympatisörer för man varken orkar, hinner eller vågar kolla vilka som kommer över våra gränser.

Är detta att vara rasistisk?

När flyktingar inte kan känna sig säkra på ett svensk flyktingboende för att de är kristna, när det de flytt ifrån förföljer dem även här. När de fortsatt utsätts för hot, våld och trakkaserier även här  i vårt land på grund av sin tro, för att VI inte kan se att det kommit människor hit som väljer att fortsätta sitt krig mot de som behöver stöd från oss i sitt utsatta läge. Är detta rätt?

Jag har talar om gränskontroller, att man måste kolla vilka som verkligen bör vara här eller inte. VILKA BEHÖVER VÅR HJÄLP?

Långt ifrån alla behöver ta del av vårt system och välvilja, men de som har ett skriande behov skall självklart ha vår hjälp! Vi måste bara lära oss att skilja agnet från vetet.


Orkar inte mer nu, men vill ändå förklara mig och mitt tidigare inlägg. Visa vad det verkligen byggde på.

Idiotska ordval kan bli katastrofala som de blev i mitt fall.

Sedan till er som inte vill se sanningen, ja er kan jag tyvärr inte påverka oavsett vad jag säger eller gör så jag lägger ned det direkt.


Att jag sedan är Sverigedemokrat, ja  det är jag för att de är de enda som värnar om det svenska folkets väl och ve och självklart inkluderar det mixade kulturer. SD ser till barnen och de gamlas välbefinnande. De ser till traditionerna och vår fortsatta framtid. De bygger broar mellan det gamla och det nya och det finns så mycket mer än bara flyktingpolitik i deras agenda och det är viktigt att veta, men tyvärr lyfter media ogärna fram vad de vill göra för oss alla i detta land. Det är lättare att skrika RASIST.

Självklart måste man även diskutera flyktingpolitiken, för den som bedrivs idag är inte hållbar på en enda kant och kom inte och säg att det är humant att lägga människor i tältläger här uppe i kalla norden.

Humant är att hjälpa så många som möjligt och då kanske inte huvudmålet skall vara att de skall flytta till Sverige? Det finns många sätt för att hjälpa alla utsatta  i världen och det är för mig att öppna mitt hjärta.






 
 
Ingen bild

Dalmas

17 oktober 2015 15:50

Ni är ju likadana hela högen i SD Arvika (och för den delen sverige). Man följer er och ser vilket inskränkt rasistpack ni faktiskt är. I Arvika driver ni liksom inget eget utan ni sitter bara av tiden, en slående inkompetens, Att du bölar ut för att det var jobbigt att stå till vars för din rasism,så, ja, framstår mest som tragiskt. Du säger dig värna de gamla, sköterskorna o.s.v Hur fan kan du då stötta ett parti som nu bränner skattebetalarnas pengar på att kampanja istället för att jobba i riksdagen? Hur kan du vara med i ett rasistiskt borgerlig kollektiv som nu sitter i knäet på näringslivet och röstar emot precis det du säger dig vilja ha? Sd har ju inga finanspolitiska satsningar förutom den naiva övertron på att vi kommer bli rikare utan invandring. Ni säger inget om bankernas stora vinster (de röstar ni för) ni är för riskkapitalisterna och utförsäljningen i välfärden. Fatta att du bara är del av ett borgerligt stödhjul. Sd är ett pajasparti, kan inte ta er på allvar, har följt din blogg en tid och blir fan mörkrädd över att du nu hävdar att du INTE är rasist. Och jo, vi alla har haft våra svårigheter, men, du vill skicka hem folk för att få en kula i nacken till t.e.x Syrien. Dina problem är INGENTING i jämförelse med de öden som flyktingarna har och har haft, men sen krälar just DU efter sympati. Lägg av!

Hoppas verkligen du besinnar dig för du utgör just nu en gräsrot som slår i sönder den rejäla parlamentarism som våra förfäder byggt upp, det fyller mig med äckel.

 
Ingen bild

Mange

17 oktober 2015 19:56

Hej!

Du skrev att du var orolig för inbördeskrig också? Hur fick du för dig det? Är det inte lite väl överdrivet egentligen?
Mvh Mange

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards