Toves Tankar

Alla inlägg under juni 2017

Av Tove Birkeland Brandt - 17 juni 2017 10:30

Det har hänt så mycket i mitt liv just nu.
Pappa somnade in vid 4 tiden den 26e maj. Maken fick ordna transport till frysrum från hemmet då de inte hade avtal med någon begravningsentreprenör i Eda kommun. Bara detta kändes otroligt som anhörig i sorg.
Vi tömde och städade ur hans rum innan månadsskiftet.
Jag skulle fixa begravningen. Bakade smörgåstårtor, köpte kaffebröd. Hade möte med Carlssons begravningsbyrån och valde kista, blommor, dikter och sånger. Bokade församlingshemmet.
Mötte mina bröder, fick besked att mamma inte kommer på begravningen då hon var för sjuk.
Chock, frågor...
Vad har hänt?

Hon var illa däran, hade mist massa blod och gått igenom många turer där ambulansen ignorerat att ta henne med till sjukhuset.
Till sist blev det akut med ambulans till IVA i Torsby, efter besök på vårdcentral.
Blödande magsår. En kamp om liv och död.
Men i min enfald tror jag det hjälpte till att peppa henne med att hon måste hem till sin hund Zorro.

Hon var på andra sidan och vände. Hon kom tillbaka. Hon bad om sina änglar och inom sig skrek hon efter Början och hans distanshealing. Hon mötte änglarna.
Någon satt vid hennes säng och talade. Frågade om hon ville gå till pappa eller stanna hos Zorro. Hon sa att hon måste tillbaka till Zorro och att pappa får vänta på henne ett litet tag till.

Totalt fick hon 8 påsar blod och 3 påsar blodplasma. Hon fick snabbläkande mediciner, Losec och något mer.

Jag själv mitt i kaoset känner ingenting, jag är lam inombords, Tom. Inga tårar, trött och hjälplös.
Jag har åkt mil efter mil, hälsat på. Åkt till henne med saker, städat undan hemma, fixat hennes papper, ringt runt för att flytta över pappas abonnemang till mamma.
Varit på banken, behandlats som en högkriminell som försökt tvätta pengar då jag satt in hennes gamla sedlar på hennes eget konto. Självklart fick jag fixa både fullmakt och dokumentation och ändå var det trögt att sätta in hennes pengar.

Tiden flyr bara sin väg och mitt emellan alla händelser är jag ute och tar hand om våra bokade städ. Livet som egenföretagare.
Hela mitt inre skriker av trötthet, men att sova det är svårt.

Jag dricker vin så fort jag blir ledig för det tar ned den inre stressen och bäddar in hjärnan i min egen falska trygghet.
Det känns som jag ska gå i väggen och ändå sedan Kims död har jag känt mig som ett ömsar skinn från mig själv. Kommer liksom inte tillbaka utan det är och förblir tomt.
Trevar hela tiden för att finna mig själv och är alltid livrädd för att möta avgrunden igen. Stället där jag befann mig i flera år och jag vill inte tillbaka dit.

Min mamma är tillbaka i livet.
Jag ordnade så hon fick tala med en kurator på sjukhuset i Arvika dit hon flyttats nu. Hon var så fylld av ångest över att inte kunnat ta farväl av sin stora kärlek efter 53 års äktenskap. Personalen på IVA fick trösta och hjälpa när hon höll på att bli tokig av sorg.
Jag ordnade så hon fick lugnande till kvällen.

Hon känns lite förvirrad, men vill berätta om alla sina upplevelser. Svag men längtar hem till sin Zorro.
Zorro som bott hos mig sedan mamma för iväg.

Tänk. Hon ville inte belasta med mera ihop med begravningen och därför så hon ingenting om att hon hade massor av blod i avföringen. Att hon var sjuk.

Nu har hon kommit tillbaka i livet för att ta del av sin sista tid. Många verkar andas ut och trilla in i samma gungor.
Självklarheten att hon finns där som tidigare är tillbaka. Man har fullt upp.
Men det är nu man ska prata, ta reda på de saker man vill minnas och föra det vidare.
Min mamma Britta är redan 83 år gammal och tiden är en faktor som alltid går åt sitt eget håll. Den äter sakta upp allas våra liv.
Hoppas man inte glömmer det, för då kan det verkligen vara för sent.

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Skapa flashcards