Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 28 december 2019

Vi närmar oss ett Nytt År

Av Tove Birkeland Brandt - 28 december 2019 09:53

Morgonen är kall, kölden har drivit in och isen har lagt sig. Vi närmar oss ett nytt år med stormsteg, nya tankar, nya sätt att lägga upp allt på.

Funderingar över nya engagemang, något man kan förändra i vårt samhälle.

Nyårsfirandet blir inget av det jag avsatte det att bli men nu ser jag fram emot att fira med goda vänner istället.

Man ska aldrig planera saker, bättre med spontanitet.


Jag har suttit och letat jobb under morgonen igen men idag fanns inget att söka, de jobb som fanns ligger över min kompetens tyvärr. Men man gör så gott man kan, mer går inte att göra.

Idag känner jag ändå ett nytt hopp om min framtid, jag ska lyckas förändra allting ännu en gång. Jag ska resa mig och ta tag i allt det jag försummat. Jag tror det vänder och året 2020 blir mitt år. Jag är verkligen VÄRD det.


Ska sätta mig och läsa om allt i samhället, leta nya infallsvinklar till böcker, följa med på livståget. Kanske är grejen att skriva om livsreflektioner. Jag vet inte!

Min tredje deckare ska göras klar, jag ska börja plugga in allt igen, öva för att få upp andan igen, klöset i fingrarna. Hjärtat som bultar så hårt för pappersböcker och som nu skall fixa nya åt andra att läsa.

Jag kom just på vad jag vill engagera mig i: Barnens och bibliotekets relation i kommunen. Man måste få barn att släppa telefoner, datorer och läsplattor för att hålla i pappersböcker, krypa in i världar som kan greppa dem, ge bilder i det inre. Skapa merlust <3

Jag bara älskar böcker, de är så stor del i mitt liv att det egentligen är ofattbart. Mitt drömjobb hade varit att vara bibliotikarie, men nu är det försent för detta. Jag har nått en ålder av 55 år. Men det hade nog varit det rätta elementet för mig.

Ni ser här dök min inre glöd fram en stund.


Nytt år, vad betyder det för dig? Att lämna ett stort och bittert misslyckande bakom mig är det som gäller för mig. Att vakna upp och se sanningar i vitögat. Att verkligen veta vilka ens fiender är och vilka som är ens vänner.

Att satsa på nya saker, ta hand om mig själv för det kan ingen annan göra. Börja om som om jag vore 20 år igen, våga släppa på den inre oron jag alltid bär med mig. 

Nytt år ger nya möjligheter, nytt hopp om förbättringar. Hopp om ett jobb, en lön. Hopp om att känna mig behövd av någon. 

Behövd, inte utnyttjad.

Tiderna förändras och maken och jag talade lite om det igår. När man blir äldre så här så upptäcker man saker. Kanske sådant man blundat för länge, då man egentligen inte vill se för det gör ont inombords att se. Men man ser det i alla fall. Kalla det livserfarenhet, den tycks komma med åren. Är den en vän?

-Jag vet inte. Är den det?


Försöker se vad 2019 gett mig för minnen att se tillbaka på och inser att det mest ligger bitterhet i det här året. Så mycket oro, trassel, längtan om förändringar. 

Så mycket man gett och inte fått något tillbaka. Allt handlar inte om pengar, det handlar om känslor. Att ställa upp när det behövs och sedan upptäcka att det är till ingen nytta. Ja året 2019 är helvetes året, arbetslös och så skoningslöst svårt det varit ekonomiskt. Allt är så konstigt för oss det här året.

Glädje, nej det här året har den mest lyst med sin frånvaro.

Kroppen har sviktat, värken gnolat, kärlkrampen har gett mig skrämselhicka. Det finns massor av saker, men det är inte något som läggs på plussidan av året.

Till och med nu så stretar året emot, facket som inte gör utbetalningar i mellandagarna. Jippi, man har en hyra som ska betalas och annnat. Men man får vänta, pengarna kommer väl efter nyåret så man kan göra rätt för sig.

Men skam är det, sådant borde rulla på automatik. Ja ja, vi får hoppas på överseende med förseningen, vi kan ju ändå inget göra.


Så vad tar jag med mig in i 2020?

Maken, mina vänner djuren och rena positiva tankar. Tillsammans är vi starka, tillsammans förändrar vi livet igen.

Hur kyligt det än är i livet, så finns vi där för att värma varandra. Det är synd att inte alla kan förmå sig att känna denna kärlek till sin partner som vi gör med varandra. Att de inte kan lägga energin på annat än att bråka och krångla. Men kanske vänder år 2020.

Kram på er alla och ha ett riktigt Gott Nytt År.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards