Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Översättning, Pan och Odyssées

Av Tove Birkeland Brandt - 8 januari 2014 18:34

Variationsrikedomen har varit stor denna dag. Jag har suttit med allt från litteraturhistoria, Grekisk mytologi samt översättningar från svenska till engelska. Intressant och jag har fått massor gjort. Har även korrigerat min engelska bokanalys och sänt in den igen i hopp om att den denna gången är okej.

Engelska är fantastiskt men svårt och jag har problem eftersom jag mixar dåtid och nutid både på svenska och engelska. Nåja, skam den som ger sig, bara att slita på...


Har talat med mitt lilla barnbarn Alexander på telefonen idag. Han hade massa saker att berätta från sin inskolning på dagis. Alla killarna håller på att skolas in nu så att deras mamma kan få komma ut i vuxenvärlden lite. Skola, jobb, eller någon aktivitet, faktum är att vad det än blir är det nog mycket nyttigt att få vara med vuxna ett tag också och inte bara sitta hemma med barnen även om hon älskar dem mer än livet självt.


Själv går jag och trånar efter utbildning, håller tummen om att få gå på journalistutbildning i Molkom, men vem vet hur det blir. Man får ge sig till tåls och se om de kallar en. Har sagt upp mig från jobbet på Arvika kommun nu och det känns faktiskt förträffligt efter det jag stötte på där vill jag inte tillbaka, men jag jobbar gärna för att andra inte råkar hamna i samma sits. Politiskt vill säga. Ja och på tal om politik så har vi inte hört något om vår överklagan ännu men det är väl så även här, man får vänta och se. Oavsett finns det massor för oss att göra så vi hänger inte läpp, nytt möte snart vilket känns förträffligt.


Modern ringde mig efter gårdagens urladdning. Trodde jag var sur på henne. Jag sur? Nepp, vem har tid eller ork att vara långsint, inte jag i alla fall. Älskar mig själv allt för mycket för det. Jag blir arg, andas in och låter det rinna av. Det är jag numera och jag mår förträffligt tack vare det, känns så skönt att äntligen ha kontroll.


Tvättmaskinen går för fullt idag, den gamla vill säga eftersom den nya har stått i väntan på att kopplas in i snart 2,5 månads tid. Väntar på hyresvärden som skulle installera den. Får se när hans semester är över om han kanske kan ta sig en tur och få in den och få den på plats. Trist med den gamla som man måste öppna med nödöppningen varje gång, men man får väl vara glad den tvättar ju trots allt fortfarande.


Dags att komma på en bra idé för Ingesundsbladet igen, nytt reportage att slänga in i tidningen. Har ju några saker på lut ska väl sätta mig framför teven och leta lite uppgifter. Ålderdom i Sverige idag samt ödehus är några saker jag vill skriva om. På Ingesund går ju mest unga människor som inte ger så många tankar till ålderdomens problem och just därför vill jag visa hur det är att vara gammal i Sverige 2014. Har ni tips och idéer att komma med gällande det här ämnet så skriv gärna till mig på min mail: tove-brandt@hotmail.com

 så skall jag ta i beaktande att skriva artiklar om det.

Tänker även på ÖDEHUS, de har alltid fångat mitt intresse. Varför står de som de gör? Vem bodde där? Vad hände som fick dem att lämna huset? Vilka livsöden gömmer husen i sina väggar eller rasade tak?

Ni ser det sitter inte fast med idéer men jag tar gärna emot historier om olika ödehus, bara att skriva på samma mail, bilder kan även vara kul med en liten notis till. Tveka inte, hjälp en studerande att skriva roliga artiklar.


Ännu en kväll med mästerkock och med Maria Wern andra delen av filmen från igår,  vilket jag ser fram emot.

Ingen redigering idag tyvärr, men jag har lätt skrivit en sida text även om det inte är på någon roman eller liknande, fast det har jag ju inte heller satt som ett krav på mig själv. Allt jag måste göra är att skriva ett A4 med text varje dag hela 2014. Övertygad om att jag kommer klara av det också.

Nej, nu skall jag dra mig in mot soffan, Ipaden och lite reserch om ovanstående ämnen. Ha en underbar kväll alla fina som läser min blogg och gästar mina näthem.

 

English Version

Translation, Pan and Odyssees
Comment By Tove Birkeland Brandt - Wednesday, 8 January 18:34
The variety has been great this day. I have sat with everything from literature , Greek mythology and translation from Swedish to English. Interestingly, and I've gotten lots done. I've also corrected my English bokanalys and sent it back in the hope that it this time is okay.
English is wonderful but difficult and I have problems because I mixes past and present in both Swedish and English. Well, shame on giving up , only to tear at ...

Talked to my little grandson Alexander on the phone today. He had many things to tell from his induction in kindergarten. All the guys are about to be schooled now so that their mother can get out in the adult world a little. School, work , or any activity , the fact is that whatever it is it's probably very good to be with adults for a while too , and not just sit at home with the kids even though she loves them more than life itself.

Self , I go and yearn for education, holding thumbs for a quick walk on journalism education in Molkom , but who knows what will happen . It may have to be patient and see if they call a . Has resigned from the job in Arvika now and it actually feels marvelous after that I encountered there , I would not return, but I'm happy that others do not accidentally end up in the same situation . Politically, that is. Yes, and speaking of politics , we have not heard anything about our appeal yet but it is well so even here , you 'll have to wait and see. Regardless , there is plenty for us to do so we do not hang lip , new appointment soon which feels excellent .

The mother called me after yesterday's discharge. Thought I was mad at her. I mad? Nope , who has the time or energy to be resentful , not me anyway. Love myself too much for that. I get angry, inhale and let it drain. It's me now , and I feel marvelous because it feels so good to finally be in control.

The washing machine is in full swing today , the old one is, because the new one has been waiting to be connected in just 2.5 month. Waiting for the landlord who would install it. We'll see when his vacation is over if he might be able to take a trip and get it in and get it in place. Trist with the old one that you have to open the emergency exit every time , but you 'll be glad it washes after all, still .

Time to get on a good idea for Ingesund blade again , new stories to throw in the newspaper. 've Got a few things in store to be well put me in front of the TV and find some information . Old age in Sweden today and Ödehus are some things I want to write about. On Ingesund goes the most young people do not give as much thought to old age problems and because I want to show how it is like to be old in Sweden in 2014. Do you have tips and ideas to come up with concerning this subject so please write to me at my email : tove-brandt@hotmail.com
 I will consider that writing articles about it.
Will also Ödehus , they have always caught my interest. Why are they the way they do ? Who lived there ? What happened that caused them to leave the house ? What fates hiding houses in their walls or collapsed roofs ?
You see it are not stuck with ideas but I will gladly take the stories of various Ödehus , just type in the same email , images can also be fun with a little notice to . Do not hesitate to help a student to write funny articles .

Another evening with a master chef with Maria Wern second part of the film from yesterday , which I look forward .
No editing today , unfortunately , but I have easily written a page of text , even if it's not on any novel or the like , though I have of course not set as a requirement for myself. All I have to do is write an A4 with text every day throughout 2014. Confident that I will do it too.
No, now I'm going to pull me toward the couch, the Ipad and some reserch on the above topics. Have a wonderful evening all fine reading my blog and visiting my Internet homes .

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards