Toves Tankar

Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Rösti och köttbullar i tomatsås

Av Tove Birkeland Brandt - 21 mars 2011 18:25

Jag passade på att laga till Rösti då vi kom hem från dagens utflykt och till det gjorde jag köttbullar i tomatsås, riktigt gott var det. Har besökt min dotter Laila idag också  på vår hemväg, behövde se att hon mår bra. Vi sörjer alla så olika sätt, saknar på olika sätt, ja så var jag nyfiken på hennes toalett som jag kan tala om blev fin. Mormor och morfar saknar också, jag såg att min pappa hade tårar i ögonen idag då han läste i minnesalbumet men han säger ingenting, det gör han aldrig.

Alla tycker att jag skriver bra och säger att jag ska skriva en bok, men jag blir totalt blank, Om vad?

Saknar dig Kim, det är så jobbigt vissa stunder, jag kan känna mig kvävd. Vill du ska komma tillbaka, jag önskar mig detta varenda dag, älskade hjärtat mitt.

Jag går vidare, sakta, dag för dag, det bygger på och jo jag tar mig framåt, men saknaden är svår, tung. Livet har inte sitt skimmer kvar sedan du gick bort, varför säger man gick bort? -Det låter som om du ska komma tillbaka igen och det vet jag ju med mig att du inte gör.

Laila hade köpt en massa fina kläder till barnen som jag tittade på, vi var inte där så länge idag bara en snabb kopp kaffe sedan for vi hem, behövde göra mat, men ändå skönt att träffa henne en stund. Saknaden är värre sedan du tog ditt liv, att inte få se dem alla nog mycket, ja jag menar dina syskon och barnbarnen.

Varför Kim? Säg mig det, säg Varför??

Jag vill att du ska leva, komma hem, jag vill vi ska träffas, jag önskar mig det enda jag inte kan få, Dig tillbaka här och nu...

Ska ta och göra kladdkaka så vi får något gott till kaffet sen, tar ju en liten stund att fixa detta så bäst att sätta igång.

I morgon får vi en ny diskmaskin insatt, ska bli så skönt att slippa diska för hand, man blir ju bortskämd. Oavsett, - skönt ska det bli och de kommer vid 2 till halv 3 och sätter in den.

Nu ska jag plocka bort disken som Ståle diskat och diska upp resten och så ska jag börja med kladdkakan..

Ja jag vet vikten, men jag orkar inte med det nu, ska i alla fall träna i morgon igen, måste röra på mig kan inte fortsätta utan det.

Saknar dig Kim, av hela mitt hjärta <3

MAMMA

 
 
Ingen bild

Caroline C

22 mars 2011 07:41


Finaste Tove!

Många tycker att du ska skriva en bok och du undrar vad du ska skriva för en bok?
Vet du, du skriver ju redan på din bok – boken om Kim!
Du berättar så fint på din blogg om din sorg och längtan efter honom och du berättar också om helvetet att komma tillbaka till livet.
Fortsätt att bygga på det som du redan har påbörjat.
När du känner för det så kan du skriva mera om när Kim var liten och olika händelser fram tills hans bortgång.
Kanske också skriva om hur ni har blivit bemötta av andra människor.
Vissa är rädda för människor i sorg – de tror att det är smittsamt.
Jag vet inte hur myndigheterna /sjukvård m.fl har hjälpt er om ni fått någon hjälp överhuvudtaget?
Om du har saknat någon hjälp från dessa?
Saknat något ifrån oss andra?
Redan nu beskriver du hur olika ni sörjer fortsätt med det.
Det kan ju vara en vägledning för andra i sorg – en del gråter mycket andra gråter inte alls.
Men alla sörjer ju lika mycket ändå fast på olika sätt.
Det kan ju vara skönt att veta att det inte är fel på en om man inte sörjer som alla andra.

Du är duktig på att skriva och uttrycka dig!
Tänk på vilken kunskap du redan bär på om din sorg.
Det du skriver om kan ju bli till nytta för dem som jobbar eller ska jobba med svåra händelser som du och din familj genomgått och genomgår!
Hur ska man bemöta er och hur vill ni bli bemötta?
Vad ska sjukvård och myndigheter tänka på?
Framför allt vad ska vi som medmänniskor tänka på?

Kära Tove! Det kanske är meningen att du ska skriva en bok där du visar vägen för andra genom din kunskap i sorgen efter Kim.

Vill du ha ett mål så kan du ju ha målet att ge ut boken på årsdagen och samtidigt har du en minnesfond till Kims minne.

Du har ordet och kunskapen – fortsätt och skriv!

Angående Kladdkakan – ät och njut!
Tillåt dig att få må bra en kort stund.
Känn glädjen i att baka och få bjuda dina kära på något gott.
Lev här och nu - resten tar du en annan dag.

Varma tröstekramar
Från vännen Caroline

Tove Birkeland Brandt

22 mars 2011 10:20

Du är en sådan underbar vän, ja kanske är det så att boken börjat, mitt liv har gjort det igen, kanske tar det ungefär 2,5 månad att ta sig ur den förlamande chock man känner då ens barn är borta för alltid, jag vet inte om det har en egen tid, men för mig hade det ju det. Jag har bloggat, sjukvården sjukskrev och bad mig själv leta efter en kurator då den de hade till förfogande själv var sjukskriven.
Jag fick en lapp till samtalsakuten, men kontakten var för svår att ta.
Jag hade inga problem heller, bara sorg vill inte vara till besvär. Jag har haft kontakt med en underbar kvinna ifrån kyrkan, hon har varit guld, rest hem till mig och bara pratat om vad som helst eller lyssnat, det har varit skönt.
Och så har jag haft turen att du börjat läsa det jag skrev, du har vågat prata, Tack.
Kram Tove

 
Ingen bild

Caroline C

22 mars 2011 11:46

Allting har sin tid och hur lång tid en sorg ska ta i olika skeden tycker jag inte man ska mäta ut i tid.
Det tar den tid det tar och måste få ta sin tid för att komma vidare i sorgen.
Du skriver:
”sjukvården sjukskrev och bad mig själv leta efter en kurator då den de hade till förfogande själv var sjukskriven.
Jag fick en lapp till samtalsakuten, men kontakten var för svår att ta.”

Jag blir mörkrädd hur du blir bemött av sjukvården men inte förvånad heller.
Det finns ju s.k krisgrupper idag som fungerar lika illa och det här ska vara det fantastiska Sverige som vi lever i!
Du skulle inte behöva ordna något själv – de ska sjukvården se till att du får.
Har man hamnat i en situation och kris som du gjort,då orkar man inte söka själv.
Dessutom ska du försöka våga att ta mera plats – du har rätt att få stöd och hjälp.
Jag har också hört och läst flera andra bloggar att flera kuratorer, psykologer och livscoacher nästan behöver mera hjälp med sig själva än patienterna.
Där rollerna blir ombytta och den som egentligen behöver hjälp får hjälpa den som ska hjälpa.
Det är banne mig inte klokt!
Jag blir glad att se att du inte blev helt utelämnad utan att kvinnan från kyrkan
åtminstone kom hem till dig.

Tove! Du gör det så bra med att våga skriva och sätta känslor på ditt innersta.
Det är inte så konstigt att du mår dåligt och har egna funderingar på saker och ting när du inte fått det stöd och hjälp som du har rätt till.
Det här om något borde du verkligen skriva mer om och ta med i din bok.

Kanske du redan nu kan skriva mer om hur du har blivit bemött?
Sätta ord på dina innersta känslor igen och åter låta det växa fram som du gjorde förra gången.

Vännen! Jag är så glad att jag började skriva till dig men jag kunde aldrig ana hur illa det var.
Men nu ska vi kämpa framåt och boken – ja, den har du redan börjat på.

Sköt om dig och var rädd om dig!
Kram Caroline

Tove Birkeland Brandt

22 mars 2011 15:59

Tack ännu en gång min vän. Kampen för mig framåt, var dag som går blir jag starkare och med vänner som hjälp känns det skönt. Kramar Dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Birkeland Brandt - 13 juni 2020 13:17

Idag har jag bakat en kalastårtebotten då jag ska iväg och träffa mitt barnbarn imorgon. Skall också göra en kycklinggryta att ta med mig dit så vi kan äta ihop. Min svärson skall roa sig med att byta ABS ringar fram på min bil. Intressant. Har hört ...

Av Tove Birkeland Brandt - 25 maj 2020 14:30

Har inte gjort något vettigt idag. Känns nästan lite skämmigt att slappa så här, men jag har varit så himla trött att jag bara inte orkat med att göra det jag borde göra. Ska i alla fall ner i källaren och hänga upp gardiner jag tvättat upp om en lit...

Av Tove Birkeland Brandt - 19 maj 2020 13:59

Dagen idag så har jag satt lite nya chilifröer, de är ju så viktiga här hos oss. Vi gör varje år vår egen chilikrydda, så härligt Jag har också passat på att omplantera lite tomatplantor så de får en egen kruka för att växa till sig i och det är mass...

Av Tove Birkeland Brandt - 15 maj 2020 17:23

Kan inte låta bli att tänka på tiden vi lever i, tiden som flytt och den som skall komma i våra liv. Är så nedstämd över att man så lätt glömmer vilken kappa man bör klä sig i, vart man hör hemma. Man börjar irra och hamnar längre och längre bort. Ka...

Av Tove Birkeland Brandt - 12 maj 2020 13:02

En ny trött dag igen, kan liksom inte vakna upp, är mer eller mindre halvvaken hel tiden. Ståle har varit i Arvika och jobbat morgon , hem och lunchat och farit för att jobba dag och kväll i Forshaga. Ja så här är det numera, ensamt och tomt. Finns i...

Presentation


Right now I'm between two jobs, but I'll probably start working as a personal assistant soon

Våra böcker finns att köpa här

Tänd ett ljus för den du saknar

Boken för de efterlevande

FRISIM

Arkiv

NYHETER

Counter of my visists from 18th of august

Förhindra Självmord

Jag vill förhindra självmord

 

 

Självmordstankar

http://www.spes.nu/index.php

 

Det måste bli en nollvisison för självmorden, går du i självmordstankar eller har du någon när som gjort det, gå gärna ut här och läs.

Minnesalbum för Kim Lindqvist

 

                            

Minnessidor Kim Lindqvist

http://minnesalbum.fonus.se/index.php?page_id=18&sign=336e0d436b245f7f625e8eaa2bac2b38

Sök under dödsannons/minnessidor och efter Kim Lindqvist, Värmland, Sunne

samt

 

För min son Kim Lindqvist

f. 1993-02-16

d. 2011-01-02

 

Minnessida/Till minne av

http://www.tillminneav.se/showPage.php?id=1357

Hjälpsidor

Prenumeration av SKRIVA

 

Passa på att testa tidningen Skriva genom detta exklusiva erbjudande:

 

http://www.prenservice.se/bestallpren.aspx?titel=105&kampanj=105137

Gästbok

NYTT

Twingly Blog Search link:http://blog.forfattartips.se/ sort:published Fler länkar till bloggen

BLOGGERFY

Länkar

Skaffa Trafik

Översätt Bloggen

Gladapannkakan gratis dejting

 

Gladapannkakan kan du möta livet, framtiden och den stora kärleken. 

 

Fråga mig

367 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS

Skaffa trafik till din sida Gratis

Fixa trafik till din sida

http://www.mer-trafik.se/cgi-bin/ref.cgi?r=angelshare

Tracking

My Topsites List DreamHost Coupon Vardagsbetraktelser bloggar Personligt mobilt bredband My Topsites List SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

fixa trafik till din sida

Trafikera blogg

BloggRegistret.se Följ min blogg med Bloglovin My Topsites List Bloggupdate.se BloggRanking Bloggparaden Allmänt
Toppblogg.se Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar Blog Ping Site fansbyte Svenska Bloggar Blogg topplista - Superbloggen.se Bloggparaden Instagram hiphone 4 Besökstoppen bloggdesign

Ovido - Quiz & Flashcards